Teknologi: ATi RV630 chippen
Chippen der sidder på det lange kort, er som sagt AMD/ATi's RV630. Med andre ord, den mellemste chip i HD-2x00-serien både fysisk og specifikationsmæssigt. Som tegningerne viser, er RV630 i store træk opbygget på samme måde som sin storebror R600 (HD2900XT); dog med enkelte undtagelser.
R600 design RV630 design
Den unified shader fra R600 er hjertet i det hele og tager sig af de simple beregninger. ATi kalder dem steamprocessore. Tidligere bestod chippen af to beregningsdele kaldet pixel og en vertexshader. Begge eksisterer dog stadig som dele i grafikken, men beregnes af én enhed istedet for to. Det gør chippen mere alsidig, og udover grafik kan den nye unified shader(steamprocessors) sættes til at beregne andre simple beregninger. Det gør faktisk at grafikchippen kan noget helt specielt, nemlig at beregne utroligt mange simple-beregninger med enorm hastighed, og i dette tilfælde 120 beregninger ad gangen. Det gør at den faktisk egner sig helt specielt til flere typer arbejde, som at folde proteiner. RV630 har 120 steamprocessors, hvor at R600 har 320stk.
ATi har dernæst skåret halvdelen af textureblokkene væk, hvor R600 havde fire blokke af 16stk i alt. Hierarchical Z-buffen har fået lov at overleve sparekniven i modsætning på RV610, hvor denne var skåret væk. En teknologi der stammer tilbage fra det første Radeon grafikkort, som prioriterer opgaverne efter vigtighed; og enten skrotter eller placerer de mest unødige opgaver bagerst i køen. På et enkelt punkt er RV630 sågar bedre end R600. RV610 understøtter nemlig Unified Video Decoder, som gør chippen langt bedre til at håndtere videomateriale.
Men i bund og grund taler vi altså om nedskåret R600-chip, der er blevet skrumpet med 65nm produktionsteknologi. Dette medvirker alene til, at chippen bliver billigere at producere, hvilket naturligvis er uhyre vigtigt. Men forenklingen gør også, at AMD/ATi lettere kan producere chippen utroligt små med 65nm teknologi. Og det betyder dermed en endnu lavere pris, da man kan producere flere end tidligere. 65nm-teknologi giver også et lavere strømforbrug hvilket de opgivede 45Watt bevidner om.
Yderligere egenskaber
Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians
AVIVO HD
Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD, mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
En spritny teknologi fra AMD/ATi, der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVIDIAs Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. ÚVD er baseret på ATi's Xilleon video processor , som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPUen og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor
H.264 og
VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft; hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
Crossfire
HD2900XT og 2600-serien får den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi, hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det i gennem et DVI-kabel hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget.
FSAA
Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
HD 2900 har standard op til 8xFSAA men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk, da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er reelt at snyde lidt, men må indrømme at det fungere ganske godt, og at ydelsen faktisk er god. (læs testen)
Texture-Filtrering
Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Men går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung, men utrolig flot. Så den er ikke ny, men flot gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolppanelen her den nye(gamle)-egenskab kvalitet, hvor den tidligere brugte metode hedder ydelse.
Havok physic
Ligesom nvidia kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men ligesom hos nvidia lyder det som et spændende tiltag. Ligesom hos nvidia vil de blive den unified shader der skal håndtere dette arbejde. Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger der kan få selv den onderste Quad-core til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.