Test af Intel Pentium 4 3.0GHz HT (800MHz) Processor

Diverse d.  17. maj. 2003, skrevet af Calium
Vist: 2752 gange.

Calium

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2003 18:35:35
Svar/Indlæg:
43/178
Så har vi testes den nye 800MHz Pentium4 "Prescott" CPU - Hvor meget ydelse er der at hente med den forøget FSB?

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Reonekot

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 02:24:41
Svar/Indlæg:
31/0
"Man burde i teorien kunne komprimere en film, imens man spiller sit yndlings PC spil eller lign, uden man skulle kunne mærke at den laver begge ting på samme tid."

Det er vel ikke korrekt! Da processoren stadig kun har x antal ALU enheder, og begge programmer vil sandsynligvis gøre krav på nogen af de samme resourcer. Så den vil kun fungere som 2 CPU'er hvis de 2 programmer på intet tidspunkt benytter sig af samme del af ALU. (Hvilket vel er ret usandsynligt da de fleste programmer og spil bruger FP unit og Interger unit en del.)

Calium

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 07:24:39
Svar/Indlæg:
43/178
Hej Tokelil,

Det er faktisk muligt med HT teknologien, jeg ved dette eftersom jeg selv prøvede det efter. Jeg troede heller ikke helt på det i starten.

Denne video er faktisk meget nær realistisk mht ydelse, med og uden HT funktionen aktiv.
http://www.intel.com/home/desk...

Dog skal det siges at denne funktionen ikke altid lige virker 100%, nogle applikationer kan dog godt køre lidt langsommere, f.eks at kører pcmark, komprimere og rendere i photoshop kan godt mærkes med 5-10%, men 2 af delene virkede fint her. Det er også det som faktisk er meningen med HT, at du skal kunne kører 2 programmer samtidigt uden der er mærkbar ydelses tab.

Vdr dine tvivl vil jeg henvise til overstående link, jeg kan ikke ordret forsklare hvordan HT 100% virker. Jeg er dog sikker på at den dele indstrukserne op i 2 istedet for blot 1, præcis som hvis du har 2 Xeon processorer i din maskine. Derfor kan dette gøres muligt.

Håber det hjalp lidt på dit spørgsmål.

Calium

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 07:28:16
Svar/Indlæg:
43/178
Til #2

Jo, en mindre fejl fra min side. Denne fejl er rettet nu. Jeg beklager meget.

Calium

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 07:31:23
Svar/Indlæg:
43/178
En sidste ting, øverst står der:
"Så har vi testes den nye 800MHz Pentium4 "Prescott" CPU".

Denne fejl er rettet på forsiden, så endnu en gang - vi undskylder meget.

Reonekot

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 18:46:11
Svar/Indlæg:
31/0
"Dog skal det siges at denne funktionen ikke altid lige virker 100%,"

Lad os lige blive enige om hvad HyperTreading gør...
HyperTrading gør processoren istand til at gøre 2 treads samtidigt. Derved kan den bedre udnytte processoren. Hver tread kan bruge de dele af CPU'en som den anden tread ikke bruger... Men hvis de begge f.eks. gør krav på f.eks. kun FP unit, vil man jo ikke få mere ydelse end en alm. processor, da der stadig er samme antal FP units!

Så hvis du nu køre et grafik program og sætter den til at køre et filter der bruger FP, og samtidigt sætter den til at udregne f.eks. Super Pi (Er ikke sikker på at det køre FP... :l Men går jeg lige ud fra), så vil du næppe få mere ydelse i den situation.

Calium

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2003 21:18:35
Svar/Indlæg:
43/178

Det lader vidst til at du har din helt egen holding omkring dette emne..
Jeg kender ikke 100% HT selv, så dine meninger og råd er da brugbare/gode.

Jeg skriver blot hvad jeg oplever i min test, så mener du noget andet er det da fint.

Calium

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2003 16:47:13
Svar/Indlæg:
43/178

Jeg har rettet fejlen, og mener selv at flere kommentare omkring dette er unødvendigt.

Jo - vi bør have 100% styr på det, men dete er jo uheldigvis hvad der sker når man ikke tænker sig 110% om idet man skriver.
Som sagt - vi har undskyldt, og længere er den historie ikke.

ollsun

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2003 11:11:42
Svar/Indlæg:
1/0
Hvordan kan det ske at min egen cpu af fuldstændig samme mærke som anmeldte, bliver ca 68 grader når man fx spiller spil????

Der er brugt rigeligt med arctic silver 3....

den medfølgende BOX køler fra intel er bare ikke god nok eller hva'?????

Calium

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2003 10:47:07
Svar/Indlæg:
43/178
68 grader?!
- Hvilket bundkort bruger du, der må tydeligvis være tale om en afmålings fejl af temperaturen i din maskine.

Jo, boxkøleren er ganske udemærket. Den har endnu ikke fejlet mig ;)

mvh
Søren E