Test af Seagate 15K disk

Diverse d.  25. september. 2003, skrevet af MrASS
Vist: 2875 gange.

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2003 22:45:26
Svar/Indlæg:
25/47
Tja hvordan ser det ud med performance af en 15K disk !

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2003 09:56:13
Svar/Indlæg:
25/47
Tja som jeg jo skriver i testen, jeg har desværre ingen SATA disk og samligne med.
Og at skulle samligne en 7200 80 Gb disk sammen med en 15K scsi 18 gb disk, det er ikke helt fair !

Da scsi disken netop her er totalt overlegen !

Kedeligt måske, men normalt har vi en test pc hvor der testes flere diske på for at samligne, her bruger jeg 2 forskellige systemer, netop for at vise at systemet ikke har noget med performancen at gøre, men at det er disken selv der leverer det hele.
Yderligere tester jeg også på et fuldt installeret system, hvor diske har det med at bliver langsommere, hvor der normalt også testes på blanke, nyinstallerede diske.

Så alt i alt måske en kedelig test, men den er anderledes og dog mere stilet efter hvordan folk bruger det derhjemme !

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2003 11:43:57
Svar/Indlæg:
25/47
Hmm transfer rate, vil du seriøst have jeg skal lave en test hvor jeg flytter data fra et sted på hd`en til et andet sted på HD`en, for så er det spild !

Og hvad så med at flytte data fra denne disk til et Ide disk, tror heller ikke det gir det fulde af disken.

Nå men så flytte data fra en partition på disken til en anden partition på disken, tjaa det kunne vel give noget, ja nedgang i diskens totale ydeevne !

Det er måske dette du mangler :

Buffered read : 99 mb/s
Sequential read : 68 mb/s
Random read : 15 mb/s
Buffered write : 85 mb/s
Sequential write : 59 mb/s
Random Write : 20 mb/s
Average access time : 3 ms(estimated)

Er det transfer rates nok, for er det, må du lære at kigge på de medølgende billeder !
Eller må du jo lige nævne specifikt hvad det er for transfer rates du mangler så skal jeg skaffe dem til dig !

Du har ret i at der næppe er nogen der bruger disken til PCMark og SiSoft Sandra, men folk vil have tal på hvad denne disk kan.
Desuden, så er det faktisk det vi bruger til at teste alle vore diske med, af hvad jeg har set PT.

Sidst men ikke mindst, hvad er det lige du gerne vil en disk skal kunne når du har den som styredisk, det er da at du har så hurtig en søgetid som muligt. Og det har du også her.

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2003 12:18:31
Svar/Indlæg:
25/47
Ok, så er du mere ind i de tests end jeg er, sorry der.
Har du evt. nogle referencer til noget software der kan dette ?

Mener at Seagates eget software kan, men den ville jo ikke tælle det store da det jo er skrevet til disken !

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2003 22:35:11
Svar/Indlæg:
1262/95
"Når det ikke handler om filetransfers:
I/O tests er det eneste der fortæller noget om, hvordan denne disk yder i "real-life" situationer (programafvikling), og derfor savner jeg dem."

I real-life er der jo lige netop et filsystem på disken om det så er NTFS, FAT32, ext2, ext3 eller ReiserFS eller hvad de forskellige nu efterhånden hedder er jo helt individuelt, men det mest gængse er vel stadig NTFS og/eller FAT32 så det er vel meget rimeligt at det er det filsystem der bliver brugt til test... ?

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2003 10:31:09
Svar/Indlæg:
25/47
ja, men det er jo netop det med at samligne der er et problem.
Kan sagtens henvise til andre sites hvor de har testet denne disk op imod andre diske (10K diske), men de får andre scores end mig, og har heller ikke lige pt hvad jeg har fundet bedre tests at byde på end dem du har fået !
Jeg har ikke noget problem med at skaffe dig de tal du skal bruge, bare sig mig hvilket software jeg skal bruge så er den hjemme !
Jeg har en gang før haft opråb efter at have kopieret noget fra en anden siden, selvom det var fra en producent som ville have vi skulle teste hans hardware, såå det der med at referere til andre sites er jeg blevet skeptisk overfor, og jeg har ikke altid lige tid til at vente 2-3 dage på at folk gider svare om jeg må låne noget fra deres side !

Men lige en anden ting :
Er det kun fordi det er en scsi disk der bliver testet at du melder ud på den måde, for har ikke set dig kommentere nogle af de andre tests vi på HT har haft lavet, og de er lavet med samme software !

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2003 14:53:26
Svar/Indlæg:
25/47
ok, og så spørger jeg lige igen, hvilket software kan man bruge til at lave denne test med ?

MrASS

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2003 01:03:40
Svar/Indlæg:
25/47
hmm, ja jeg ville også gerne have haft testet dem op imod 2 SATA diske men havde ikke sådanne. Og hvis testen skulle have været retfærdig som du ligger det ud, så skulle jeg jo også have haft kørt den disk jeg havde til test samt min egen i raid, så havde SATA diskene jo igen ikke kunnet klare det !