råd til trådløsnetværk

Diverse d.  22. december. 2003, skrevet af dsf
Vist: 339 gange.

dsf
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2003 13:15:39
Svar/Indlæg:
127/111
jeg skal ha lave mig et hjemmenetværk hvor min desktop og min laptop lan komme på nettet & "snakke" sammen. lige nu modtager jeg med en d-link wireless usb (http://www.dlink.co.uk/pages/p... ) fra en fælles ant i boligområdet. den SKAL stå på loftet så der er mindst muligt at ku ødelægge signalet.
MEN....hvordan får jeg dels det signal op i 2 og så jeg evt kan kører med kabel ned til min desktop OG trådløst til min laptop. kan man sætte et LAN ACCESS på loftet med d-link usb som modtager og derfra kører til de 2 andre???

micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2003 13:38:41
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan enten bruge dit nuværende usb wlan, og forlænge usb kablet så du kan få det op på loftet, du skal helst undgå at forlænge antenne kablet, da det går ud over selve signalet, som iforvejen er det svageste led!
Og dernest dele internettet, ud på et LAN med et alm. netkort og en hub/switch. I winXP kan det let gøres ved at oprette en bridge på usb netkortet.
Det kræver jo så bare at din pc står tændt når den anden skal online!


Ellers kan du også købe en medie konverter der konvertere et alm. Ethernet om til et Wlan. som f.eks. http://www.edbpriser.dk/netvae...
Så skal du bare lave et normalt netværk, med en hub/switch imellem dine 2 computere, og medie konverteren. Du skal bare være sikker på at du kan have to IP adresser hos ISP'en. Hvis du ikke kan det skal du have en NAT router ind imellem medie konverteren og switchen. Jeg er nemlig ikke sikker på at man kan få en Wlan router der router imellem Wlan og Lan til menneske penge.
Normalt router en Wlan router jo imellem WAN og Wlan/Lan!



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
22-12-2003 14:09:59
Svar/Indlæg:
4033/364
er ikke helt sikker på hvad du spørger om.

Men du kan køre direct access dvs. point to point netværk mellem to trådløse netværkskort. men du skal nok køre en form for internetdeling (enten XP's egen, eller en alm. proxyserver) . Men hvis din USB skal op på loftet er jeg ikke helt sikker på at sendestyrken er høj nok..

En anden mulighed er at anskaffe dig en wireless router (hvilket er en lidt dyrere løsning) og bruge den til accespoint. Og når du alligevel kører 802.11b netværk så kan du bare købe en billig wireless router, da der ikke er behov for at købe de noget dyrere 802.11G og A versioner (54mbit) .

Du kan nogle gange være heldig og finde et "wireless" kit med router og netkort .. har vist set et billigt sæt i aldi.


Men du kan altid prøve at bruge en USB forlænger kabel og sætte den op på loftet og så låne et wireless netkort til din bærbar og se om styrken er god nok...



dsf
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2003 16:39:11
Svar/Indlæg:
127/111
ja det er nok lidt svært at forstået eller forklare......men det er faktisk 2 trådløsenetværk som jeg egentlig skal lave. først er der det som "have-foreningen" kører med og der har jeg jo så en wireless usb-modtager stående på loftet og én ledning ned i min desktop direkte. så er det jeg godt ville ha det sådan at både min desktop OG bærbar ku komme på nettet samtidig gennem min modtager på loftet. skal jeg så købe en trådsløs router og så bruge mit wireless usb-modtager som indgang for internettet ind i den router og så igen derfra kører trådsløs ud igen??!

jeg er sgu lidt på bar bund lige med det her wireless-halløj... ?:(



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 14:38:15
Svar/Indlæg:
4120/115
#5
Køb et AP, det er langt det letteste! Og du er fri for at ha den stationære kørende samtidigt...
Jeg har prøvet begge dele, og det kører sådanset lige godt, hvad angår hastighed. Men jeg synes det er "lettere" at administrere i et AP, du har også langt flere opsætnings muligheder osv. Og med tiden kan du jo altid koble flere enheder på et AP...