Vandkøling af PSU Antec 480W

Vandkøling d.  23. december. 2003, skrevet af Illisher
Vist: 626 gange.

Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2003 01:04:36
Svar/Indlæg:
2664/97
Nu kan jeg jo ikke lade vær med at se den skide artikkel lide nede heletiden når jeg scrooler op og ned, og nu tror jeg næsten lige jeg skal igang med det. Problemet er bare jeg ved ikke serlig meget om det, så hvis der er nogen der har nogle links til forskellige "how to's" og alt muligt andet som omhandler vandkøling af PSU så ville jeg meget gerne se på det. Og hvis der er nogen herinde der har vandkølet sin PSU vil jeg da også blive glad for et par råd eller 2 :00 :p

KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2003 01:53:14
Svar/Indlæg:
624/173
Jeg er med på en lytter !!



Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2003 01:56:44
Svar/Indlæg:
637/63
Hmmmmm...............
Er den gæsteartikel som Petter78 har lavet ikke nok????

Mvh Ronni J.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2003 01:59:10
Svar/Indlæg:
2664/97
ikke helt, jeg ville gerne se flere forskellige måder at gøre det på. plus jeg gerne vil have lidt "erfaring" før jeg begynder, det får man ikke af kun én artikkel. Men ellers en god artikkel må jeg sige ;)



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-12-2003 12:02:22
Svar/Indlæg:
316/10
tak, jeg havde selv tænkt mig at købe en Antec 480W til formålet men faldt over den enermax i mellemtiden. Jeg har hørt at Antec psu'en ikke er den bedste at vandkøle. Ud fra de billeder jeg har kigget på er mit eneste punkt at der sidder en hvid ting skruet fast til den ene køleblok, men den kan vel bare skrues fast til den nye køleblok.
Kig på www.webx.dk og www.zerofanzone.co.uk de vandkøler begge en psu, webx gør det lidt ligesom jeg. Bladerunner gør det helt anderledes og rimeligt besværligt synes jeg.
Held og lykke med projektet og jeg er da glad for at det har inspireret nogen til at give sig i kast med at vandkøle psu.
Den første psu jeg vandkølede, der lavede jeg en blok hvor toppen var et omvendt U som så gik ned til komponenterne, nu har jeg så fundet ud af at det er meget lettere at bruge rør til at føre vandet i ved psu da der ikke er brug for en stor plan flade som med andre vandkølede koponenter.

Vigtigste råd: Åbn din PSU og kig på hvordan blokkene sidder og hvad de køler og forestil dig så hvordan dine blokke skal placeres.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2003 17:58:56
Svar/Indlæg:
2664/97
oki, takker. Kigger lige på de links når jeg får tid. også skal jeg da også lige have kigget på min psu. ;)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2003 16:59:49
Svar/Indlæg:
2664/97
ej come on, i må ha nogle gode links til andre de rhar gjort det samme. jeg skal da have noget. :)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2003 13:53:30
Svar/Indlæg:
2664/97
Er der slet ikke nogen der har nogle links, det kan da ikke passe! plz.. jeg skal jo have lidt info..



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2003 23:34:36
Svar/Indlæg:
204/16
Har du gjort som foreslået og kigget hos webx og hos zerofanzone? Det er nok de to mest gennemgående jeg kender ud over den glimrende artikkel/guide Peter78 har lavet her til siden.

Men generelt med vandkøling af PSU er der kun én ting at gøre, og det er at kaste sig ud i det efter at have læst så meget som muligt, og med de tre i ryggen der kommer du ikke meget videre.

Kan dog sige at vandkølede PSU'er er ved at komme ned i en pris hvor alm menesker kan være med, har set en 450W i tyskland til 1350,- kr, så priserne nærmer sig så småt et fornuftigt stade, men skal du lege med DYO kan det kun anbefales at kaste sig ud i det, med krum hals og sidevind.

MVH:

MaGiX



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2004 00:52:21
Svar/Indlæg:
2664/97
8# ja jeg har kigget på de 2. Men som sagt vil jeg gerne læse bare lidt flere, for at se forskellige måder, og lidt viden om emnet. Så et sted engang at en vandkølede sin psu og fjernede den spole der sidder i "låget" på PSU'en. Er det godt, og hvad risikere man ved at fjerne den?



MLAonWater
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2004 01:31:43
Svar/Indlæg:
202/8
Jeg er ved at lave vandkøling på min comp, og jeg vandkøler ALT... ligesom Runner på www.zerofanzone.com
Jeg synes at den måde som Petter78 gør det på er meget mere besværlig, og det giver heller ikke så god en kølig som den Runner har lavet.
Min PSU er en:
Thermal Take Technology - Silent Purepower 420W Active PFC - W0008R
Jeg vil her i jan. lave en side (svarende til Runners) om mit vandkølingsprojekt. Det har snart taget ½ år nu. Der vil der også være en beskrivelse af PSU'en. Jeg har også lavet nogle ændringer undervejs som jeg også nok skal forklarer.
Men til at starte med, så skal du bare åbne din PSU og se ned i den. Forestil dig så at den(de) fan(s) og pasive profiler ikke er der. Tænk så over hvordan du ønsker vandet skal passere de varme komponenter og forestil dig så hvordan blokken skal se ud for at den kan være der og for at den kan virke optimalt. Derefter... gør det :)
Jeg har lavet nogle fejl undervejs. Dem vil jeg også beskrive på mit site.
Som for resten er:
www.mekatronik.dk
jeg vil gladeligt besvarer spørgsmål
PS. Thermal Take Technology PSU'er er IKKE gode at lave vand på, der er mange komponenter der skal køles. Jeg har 12 :(
Runner har kun det halve. Det gør det MEGET lettere.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2004 01:49:56
Svar/Indlæg:
2664/97
wee. godt du postede det link, jeg har ledt efter den, kunne ikke finde den.
Jamen så håber jeg da du får lavet det hele (lidt hurtigt) så jeg kan få en guide med detaljer om de forskellige ting, og små tips og triks om de forskelligt ting ;) :d



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:09:26
Svar/Indlæg:
607/20
Hey Illisher jeg har lige fundet dette:

http://www.digital-explosion.c...

håber du kan bruge det til noget ;)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:48:50
Svar/Indlæg:
2664/97
Jammen jeg takker da, det er altid godt med lidt læsestof, så man har noget at gå efter ;)



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:51:01
Svar/Indlæg:
607/20
Yep det er nemlig det.... Jeg skal måske også selv til at i gang med noget vandkøling, så jeg er ved at læse på sagerne og så faldt jeg over dette :)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:53:01
Svar/Indlæg:
2664/97
hvis du finder mere må du gerne sende en besked, eller poste det her! det samme vil jeg så gøre hvis jeg finder noget.. Og den af os som kommer først igang må da lige poste nogle nyttige tips til den anden så ;) hehe man er her jo for at hjælpe hinanden. :D



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 11:54:17
Svar/Indlæg:
316/10
#10 > Jeg glæder mig til at se billeder af din psu når den er vandkølet (er ikke helt klar over om den allerede er). Men jeg overvejede også selv om jeg skulle bruge Bladerunners metode første gang jeg vandkølede psu. Jeg endte med at bruge en mellemting med en blok til at køle kobberpladerne der gik ned til voltregulatorerne, det var meget besværligt at lave synes jeg. Jeg har så fundet ud af hvor let det er at arbejde med kobberrør og hvor godt det fungerer i lige præcis psu'en. Faktisk er afstanden fra voltregulator ikke andet en et par cm og samtidigt får jeg kølet spolen rimeligt godt. Jeg vil mene at det er langt hurtigere at vandkøle PSU som jeg har gjort det frem for Bladerunners metode, det kan trods alt gøres på 5 timer or so. Desuden tror jeg ikke det gør den store forskel om voltregulatorerne bliver kølet direkte eller sidder på en plade som køles, de er alligevel vand til at blive kølet igennem en alu-plade som mest af alt køles for oven og de kan tåle at blive meget varme.
#12 > Han begår en fejl som jeg også har begået tidligere, klipper P4 stikket i troen om det kun bliver brugt på P4 bundkort, jeg blev klogere da jeg fik mit 8RDA3+, frem med loddekolben, men jeg havde da heldigvis ikke klippet i den ene, lidt forudseende havde jeg været.



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2004 10:57:50
Svar/Indlæg:
2502/221
det er jo SYGT! :D

men altså det er vel bare og får flået de mosfets af, og sørge for alle tingene sætter perfekt bagefter, og lave plads til køl element.. anyways, så ville jeg nok finde en lydløs blæser til at køle resten af komponeterne i PSu!