Flow

Vandkøling d.  26. december. 2003, skrevet af System
Vist: 401 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
26-12-2003 12:08:10
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg vil skifte til push-in 10/8 . kører med 12/10 nu. Er der en som ved hvor stor en tempratur forskel som vil blive på de to .

kunne også godt tænke mig at find ud af om der vil ske noget ved at sætte vinkel push-in på, for at få orden på min computer hader rod. vil dette entre meget på flowet. eller vad. ?:(

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2003 12:18:58
Svar/Indlæg:
6624/113
Flow har meget mindre indvirkning på temp end du tror... Skift du roligt dine studser...



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2003 12:36:49
Svar/Indlæg:
2664/97
du kan jo altid ændre det tilbage hvis du fortryder, men som 1# siger, flow har ikke den storer betydning. Men skriv da lige om det ændre noget hos dig.



CzeCh
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2004 12:20:53
Svar/Indlæg:
90/3
Har du fået skiftet? og hvordan gik det med din temp?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 21:37:57
Svar/Indlæg:
3346/81
Vinkelstutserne giver et større trykfald = mindre flow.

Mindre diameter = mindre flow, men større hastighed.

Den større hastighed er lig med mere vand forbi kølehovederne, så slutresultatet bliver - som #1 & # 2 skriver med garanti stort set uændret temperaturmæssigt, men sikkert mindre rod i kabinettet.

Tomgun





ZeroHerO
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2004 11:35:13
Svar/Indlæg:
166/16
#6 Det er rigtigt nok, men de fleste pumper er ikke så kraftige, så jeg mener ikke at det har den store indvirkning. jeg kan ikke mærke forskel på om jeg kører med 12 mm hele vejer eller 3/8.

Der hvor jeg kan mærke det er på suge siden af pumpen (Eheim 1048) det bruger jeg altid 12mm slange og studse. Men gennerelt vil jeg sige at jo større slange jo nemmere har pumpen ved at arbejde. Og desuden har kolehovedet det flow det nu en gang har 🙂

Større hastighed er ikke lig med mere vand gennem hovedet, større flow er lig med mere vand. Da høj hastighed opnås ved mindre slange, som er lig med større modstand. Højt flow er lig med meget vand gennem kølehovedet.

Jeg bruger selv vinkler for at få så kort slangeafstand som muligt, jeg byggede to sæt af min vandkøling, et til mig og et til en kammerat. Jeg har klart mere flow i min da min samlede slangeafstand er mindre, men med flere vinkler. Hvor hans er med færre vinkler men længere slange.

Men det kan diskuteres i en evighed, da der er en del meninger om hvad der er bedst.

En ting man dog kan blive enige om, mener jeg, er at jo mindre den samlede højde af kølesættet monteret. Eheim pumperne er meget følsomme overfor løftehøjde i systemer med reservoir. I lukkede systemer skulle de ikke være helt så følsomme.

ovenstående er mine erfaringer, men jeg er sikker på at der er andre med lige så rigtige, omend modsatte erfaringer.

Det er en jungle med det vandkøling 🙂

#6 lækkert system du har ellers

Mvh