Avenger: Vent lidt med at hævne dig på SHG og andre implicerede ;P, og hør efter:
Det er korrekt at brugen af PFC sparer strøm, og sikkert op mod de nævnte 40-50 %, men bemærk følgende:
*Alle* strømforsyninger der sælges i EU er forsynet med PFC-kredsløb (lovkrav.)
Aktiv PFC er mere effektivt til at udnytte den effekt som elselskabet leverer end passiv PFC.
Almindelige mennesker betaler kun for den reelle effekt - den "spildeffekt" som PFC reducerer betaler du IKKE for, og derfor betyder anvendelsen af PFC ikke noget for din elregning!
Det PFC betyder for dig er mindre varmeudvikling i din PSU og dine ledninger, og mere stabil spænding i din PSU og resten af dit elnet - men IKKE lavere elregning i sig selv.
Visse firmaer der bruger masser af "grim strøm" - til at trække enorme motorer, elvarmeapparater og lignende - vil kunne spare strøm ved at skifte fra passiv til aktiv PFC i deres computere da de takseres for "grim strøm" - men alle almindelige mennesker får "grim strøm" gratis fra elværket.
(Jeg har forhørt mig om dette hos en ingeniør ved mit elselskab.)
...er i gang med en generel artikel om strømforsyninger med lidt nærmere forklaringer.
Jeg tvivler dog på at du ville kunne sagsøge producenter/forhandlere for vildledende markedsføring - men det vil måske være en ide at bede dem uddybe under hvilke omstændigheder deres påstande holder vand - for det gælder ikke for almindelige mennesker.
...og ja, jeg målte strømforbruget i min test - læs igen, og du vil se at forskellen i effektivitet mellem passiv og aktiv PFC er ubetydelig.