Hjælp til ' lydløs' PC søges...

Diverse d.  04. januar. 2004, skrevet af joergensen
Vist: 583 gange.

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:31:48
Svar/Indlæg:
121/20
Jeg prøver at finde ud af hvilke dele jeg skal købe for at samle en 'lydløs' PC - håber der er nogen der kan hjælpe mig her :)

Jeg bruger primært min PC til ikke-gaming og et enkelt computer spil der ikke kræver så meget (kører fint på min bærbar - IBM A31 P4-M 1,8, 256MB RAM og Radeon 7500 32 MB RAM).

Jeg havde tænkt at købe følgende:

Lian Li PC-6070A, miditower
Chill Innovation 350W Lownoise PSU
Seagate Barracuda 7200.7 40GB
Zalman CNPS6500B Cu, Sokkel 478

Er det helt ved siden af? og er der nogle gode forslag til resten af PC'en - havde tænkt på en celeron eller P4... det behøver ikke være det nyeste - gerne billigt og lydløst ;)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 03:55:11
Svar/Indlæg:
2664/97
du kan gå helt amok og sende en million sms'er til den konkurence ude til venster i skærmen, og være med der, så kan du vinde en helt lydløs pc ;) ellers kan jeg ikke lige nu her komme på så meget, skal lige sove lidt. ;)

Kyp33

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 12:33:06
Svar/Indlæg:
57/23
et par Magic Fleece måtter skader jo aldrig

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 12:35:44
Svar/Indlæg:
1548/24
#0 hmm lydløs... et antec sonata er lavet med henblik på at være lydløs. Men hvis du har flere penge kan jeg anbefale noisecontrol udstyr www.webconsult.dk det er praktisktalt lydløst men koster også kassen

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 12:46:13
Svar/Indlæg:
1016/19
Perfekt valg af kabinet.

Du nævner ikke hvilket mobo, du har tænkt dig a bruge, men få fat i et uden aktiv køling. Så har du da en blæser mindre at bekymre dig om.

Ang. GFX så er der en del MX 440 kort som køles rent passivt. Sådan et kan du også godt spille de fleste spil med - i lav opløsning - og de koster kun nogle få hunde.
Hvis du alligevel beslutter dig for et ordentligt GFX med aktiv køler, så smid en Zalman VGA heatpipe ZM80C-HP på den. Den køler godt og ser tillige sk... godt ud.

Mens vi er ved Zalman, så smid en ZM-2HC1 på HD'en og monter den i et 5,25" slot. Så får du både køling og isoleret vibrationerne fra kabinettet.

Som CPU-køler ville jeg ikke vælge en CNPS6500B. Tag en god stor køleprofil i mere "klassisk" design - Thermal Right SLK, Alpha PAL eller, hvis du har nok cash, en Swiftech - og put den største Pabst blæser på, som du har plads til. Mindst 80mm, men gerne 120mm via en fan-adapter. Jeg har selv Alpha'en med en 120 mm Papst low-noise som kører 7 volt. Den køler hvad som helst og siger bogstaveligt talt ikke en lyd - selv med kabinettet åbent.

ll

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 12:57:05
Svar/Indlæg:
7/4
heY jeg ar en Chill Innovation 350W Lownoise PSU jeg købte den i sidste måned.

der sidder en ordentlig 120 mm. blæser der bare blæser alt luften rundt i kabinettet og man kan stort set ikke hører den. psu'en støjer 17-19 dba og min amd processor køler støjer 25. dba.:e

så den er god :e

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 13:16:46
Svar/Indlæg:
121/20
Tak for hjælpen! Jeg er desuden sikker på at jeg ikke er den eneste 'nybegynder' der sidder og gerne vil fokusere på det lydløse-element, så lad os endelig fortsætte lidt endnu ;)

#2: Grunden til at jeg har valgt både kabinet og PSU af de kaliber er at jeg gerne vil fremtidssikre mig sådan at jeg kan opgradere hvis jeg skulle få brug for det (det glemte jeg vist at skrive - undskyld!)

#5: er den CPU-køler du anbefaler (Zalman CNPS7000A-CU) ikke mere støjende end den første jeg havde valgt (Zalman CNPS6500B Cu, Sokkel 478)?

#5: er der generelt enighed om at celeron er et dårligt valg? (tænkte det nok btw) - er Northwood meget bedre end en 'normal' P4 (tænker det måske er nemmere at finde en normal P4 brugt)?

#6: så vidt jeg husker er der en harddisk-holder i Lian Li-kabinettet, men hvis ikke er jeg helt sikkert med på den ide :)

#6: er den blæser der sidder i Lian Li-kabinettet ikke god nok siden du anbefaler en Pabst blæser? (har noteret mig anbefalingen uanset hvad).

#6: i forhold til grafik-kort er jeg personligt ret glad for radeon-kort (på min efterhånden gamle maskine har jeg et af de første - tror det er et 7200). Er det ikke muliigt at finde et billigt med passiv-køling eller er der nogle der har erfaringer med at afmontere den medfølgende køler? (jeg har hevet stikket ud på min 7200 og den kører fint...).

Endnu engang tak for hjælpen :)

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 13:23:00
Svar/Indlæg:
121/20
#6+7: undskyld Jowls: jeg misforstod dig ift. pabst-blæseren - jeg kigger på de alternativer du har til køling af CPU'en (spørger nok igen for at forstå det helt...).

kle

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 13:48:01
Svar/Indlæg:
62/3
hvis du vil have et radeon gfx der ikke siger noget så er sapphire 9600 pro ultimate uden aktiv blæser men koster vist 1700 kr så den er godt nok oppe i den dyre ende..

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 13:56:24
Svar/Indlæg:
503/516
#8 Der er som du selv nævner en HD boks i bunden af det valgte kabinet, men vær opmærksom på, at der ikke er indbygget lyd/vibrations dæmpning i denne. Så hvis du er helt hysterisk, bestiller du en no-vibe at smække HD'en i.
Jeg vil dog mene det er overkill, både fordi du har valgt en Seagate disk som er meget stille, men også fordi, da jeg testede kabinettet for Hardware-test.dk kørte med IBM diske i det, og dem kunne jeg altså ikke høre.

Og med hensyn til blæserne i Lian kabinetterne, kan det efter min mening IKKE svare sig at skifte dem ud til Pabst, da de i forvejen er af en rigtig god kvalitet.

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 13:58:46
Svar/Indlæg:
121/20
#10: hvad med dette: Club 3D RADEON 9200SE 64MB DDR AGP8X DVI/TV-OUT

...øh hvordan sætter man et præcist link ind fra edbpriser.dk? I hvert fald ser det på billedet ikke ud til at der er en køler :)

Som sagt er det eneste computerspil jeg spiller et der kører fint på en radeon 7500, 32 MB så det ovenstående kort vil jeg været helt fint :)

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:01:26
Svar/Indlæg:
121/20
#11: mange tak for svaret :) En stor hjælp - så er den bekymring væk. Mit valg af harddisk er altså det mest lydløse eller kan man få en der larmer mindre?

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:03:47
Svar/Indlæg:
503/516
#13 Det er altid lidt svært med HD'er, da alle har en mening om emnet, men af alle de diske jeg har haft, har Seagate de sidste par år været de mindst larmende.

Mvh

Berg

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:18:10
Svar/Indlæg:
254/8
Ja celeron er virkeligt noget bras. Mest cpu for pengene er nok en Barton 2500. Den er meget svær at slå på ydelse/pris - + den er rimelig nem at køle.
Som nogen også har nævnt: det er en rigtig god ide at købe et sæt støjdæmpningsmåtter til dit kabinet - det hjælper meget.

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:25:23
Svar/Indlæg:
121/20
#14 takker - jeg tager gerne dit ord for det ;) Må jeg spørge til Lian Li kabinettet når du nu har haft det mellem hænderne? Hvor meget giver den medfølgende lyddæmpning, betyder det meget for temperaturen at der er mere plads til luftgennemstrømning (fx ift. et af Lian Li's mindre kabinettet og er det virkelig så lækkert som det ser ud til?!

#15: noteret - jeg venter også lidt med at slå til da jeg stadig har min bærbare nogle måneder endnu (...er blevet forfremmet, men sjovt nok så tager de min bærbare fra mig :( ...)

#16: takker - jeg er håbløst bagud ift. viden, men hvordan med P4? er det overhovedet et godt valg - det er mit indtryk at amd generelt bliver varmere og dermed giver mere støj fra køling, men tager jeg helt fejl eller er det så lidt at de andre komponenter jeg har valgt kan kompensere for det og stadig give en lydløs computer?

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:35:06
Svar/Indlæg:
121/20
Takker igen - havde ikke set de to sidste :)

#18: bundkort er jeg slet ikke kommet til endnu :o - men jeg har også gode erfaringer med de ASUS der sidder i min gamle maskine så der ender jeg nok igen :)

Du anbefaler også 'alpha pal': jeg formoder at 120mm-blæseren skal sidde ovenpå køleren, men skal der så i tillæg hertil en 'tragt'-blæser? Hvad der det og hvorfor? Er det ikke nok med de tre blæsere (så vidt jeg husker) der sidder på kabinettet?

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:41:00
Svar/Indlæg:
503/516
#19 Sammenlignet med et af mine egne Lian kabinetter med eftermonteret lyddæmpning, er den der sidder i 6070 kabinettet mindst lige så god. Samtidig er den utrolig flot monteret og pladerne er ikke så tykke og dominerende som de måtter man selv køber (Magic Fleece). Og med hensyn til temp. har jeg ikke kunnet konstatere nogen forhøjelse på grund af lyddæmpningen, da luftgennemstrømningen er så god i kabinettet.

Nu spørger du også om det er så lækkert som det ser ud til. Til det kan jeg kun sige JA, det er det fedeste miditower jeg har haft i hænderne nogensinde. Nu er jeg også inkarneret Lian Li mand, men det er altså super fedt. Det tror jeg også skinner lidt igennem i testen af det.

Mvh
8)

kle

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 14:47:50
Svar/Indlæg:
62/3
#12 jeg har ingen erfaring med det kort,men hvis du ikke har i tankerne at skulle bruge dit gfx til noget krævende,så er den sikkert udmærket.og så er den jo billig. :)

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 15:11:19
Svar/Indlæg:
121/20
#21: lyder godt! det jeg tænkte på som alternativ var at tage et af de helt små Lian Li kabinetter og så selv sætte lyddæmpning i, men jeg ved ikke hvor godt det i så fald ville blive?

Hvad vil det koste at gøre det selv og hvor lille et kabinet kan jeg bruge (jo mindre jo bedre) uden at det går ud over luft gennemstrømningen og muligheden for at anvende alternative kølere?

Det eneste jeg skal have i kabinettet er diskette og combo drev, TV-tuner og grafik-kort (evt. AIW hvis jeg i så fald ville kunne bruge et helt lille kabinet).

#22: lyder teknisk :o men smart - jeg skla nok have en løsning der er idiot-sikker og nem at sætte op...

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 15:27:09
Svar/Indlæg:
503/516
#25 i min bog vil det ikke være supersmart, at gå efter noget mindre end midi tower :D

Mvh

Enolc

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 15:35:27
Svar/Indlæg:
101/10
ved ikke om andre har skrevet det, men du kunne eventuelt overveje en lidt større disk? f.eks. en 80-120gb seagate af samme serie... tror 120gb'erne er billigst set i forholdt til gb/prisen... ellers syntes jeg også det ser fint ud...

et lidt billigere alternativ til en alpha pal kunne vel være en MIST 12dB... som navnet siger, så er de lydløse...

kører selv med en seagate 7200.7, MIST 19dB og chill innovations, plus et par 12dB papst... kan klart anbefale alle delene...

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 16:01:16
Svar/Indlæg:
121/20
Rigtig mange tak for hjælpen! Jeg tager det råd der kom i forhold til at vente lidt med at købe en ny PC og så ser jeg hvad der sker med priserne...

Men nu er jeg i hvert fald kommet lidt længere og kunne meget vel finde på at købe kabinet og PSU først og genbruge mit gamle udstyr indtil priserne på P4 er faldet nok ;)

Takker.

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 15:25:34
Svar/Indlæg:
121/20
#22 - Phaze: Er blevet lidt tændt på at lave den løsning du beskriver :)

Den tragt du nævner - kan den tåle at have nærkontakt med kobber-profilen?

Hvordan sætter man blæseren på sådan at den suger luften ud? kunne jeg evt. sende den varme luft igennem psu'en eller bliver denne så for varm? Hvilket materiale bruger du til at lede luften ud af kabinettet?

- har lige købt en NorthQ400W og den virker perfekt :) men nu kan jeg høre larmen fra alt det andet i maskinen, så håber på lidt hjælp inden jeg kaster mig ud i projektet...

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 15:40:32
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har ikke lige læst det hele så bare with me!.
Du nævnte om nogle havde erfaringer med at fjerne køleren fra gfx, tja alle der har vandkølet gfx har nok fjernet det :) - det skal siges at det er let og smertifrit, jeg skiftede fra GF4 TI-4600 til Radeon 9800XT, og har fjernet køleren der, for at sætte vandkøling på - det er såmænd kun 4 skruer, løfte køleren af, har den en kobberplads på den anden side falder den af når du løfter kortet op - så at fjerne og påsætte en passiv køler på et gfx skulle ikke være noget problem for dig - så længe der er en god passiv gfx køler til den :).