Licensregistrering ved køb af tv?

Diverse d.  04. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 654 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2004 19:31:58
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg er blevet i tvivl om, forretningerne er forpligtiget til at indberette salg af tv-/radioapparater til DR-licens. Er de det?

Jeg mener ikke, at antenneforeningerne er...
dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 19:39:24
Svar/Indlæg:
378/106
efter hvad jeg ved, så skal du selv gøre det... butikkerne er holdt op med at indberette nu til dags..

men hvis du kigger på DR1 på textTV... under licens (mener jeg) så står der et nummer man skal ringe til.. hvis det er :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 19:40:19
Svar/Indlæg:
4120/115
Det tror jeg faktisk de er... Men på den anden side så skal man jo også kunne købe et tv til alt muligt andet end at se tv på 😉

Jeg købte for nyligt et nyt TV, og forhandleren sagde ikke noget om Licens indberetning overhovedet, men de har aligevel indberettet mig, med de oplysninger der stod på fakturaen!
Og 3 måneder efter modtog jeg Licens opkrævningen, selvom der allerede var betalt licens til hvores adresse??? :00
Men jeg ringede bare ind og brokkede mig, og jeg har ikke hørt mere fra dem siden.

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 19:43:20
Svar/Indlæg:
378/106
øhm.. lige et spørgsmål så..

hvis nu jeg køber et TV til min søster.. så er det mig som kommer til at betale licensen ?

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 19:45:40
Svar/Indlæg:
3011/103
Det er lige meget om dit tv-apparat bruges til tv eller ej. Du skal stadig betale licens.

http://www.dr.dk/licens/

Man kan så være enig eller uenig i deres licenspolitik, men vi skal alle betale licens - også selv vi har et tv der ikke bliver brugt.

magma

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 20:00:41
Svar/Indlæg:
56/8
som andre skriver JA de indberetter Dig

Men man kan jo komme til at give forkert addresse OSV.
når man køber tv

og Ang. garanti ved forkert adresse :
man kan jo være flyttet siden man købte tv
eller have købt det brugt

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 20:33:31
Svar/Indlæg:
366/304
Ja, de indberetter dig. Så det er nok en god idé at ringe der ind alligevel. Hvem gider også at betale licens for tre år hvis de opdager dig der? Så skal du nemlig betale med tilbagevirkende kraft fra den dato hvor fjernsynet er købt.

6# det er sådan nogen møgsvin som dig der er skyld i at alle vi andre skal betale mere i forsikring, licens, told samt for spil og programmer osv. Betal din licens det gør alle andre normale mennesker! Du sidder garanteret også og siger at det de sender i fjernsynet er noget lort... det er blandt andet din skyld!

Hader fandme folk der snyder systemet, hvis jeg en dag opdagede en der snød lorte meget i skat ville jeg melde ham, ven eller ej. Det hører fandme ingen steder hjemme at underminere det system alle vi andre betaler så mange penge til!

Stjæler du også fra venner og bekendte? Fy for fanden!

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 21:23:14
Svar/Indlæg:
3011/103
8# Det er også omfattet af reglen.

Citat:
"Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."

Jeg vil så ikke lige kalde det et apparat, men er sikker på at det går under alligevel.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2004 22:10:09
Svar/Indlæg:
3346/81
#6 - Opfordringer til snyd, svindel etc. er ikke velkomne, så lad være med det, tak!

#7 - jeg deler nok din opfattelse vedr. #6, men prøv en mere sober version en anden gang. ;)

#10 - det arbejdes der på - så der er håb forude!

Tomgun

McDave

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 22:12:08
Svar/Indlæg:
68/18
Da licensmanden kiggede firbi hos mig var et en af mine forældres bekendte, så vi fik os en lille snak.....

han får tilsendt en stak med selder fra DR over dem der ikke betaler licens i hans område. ( han har det som bijob, og er kun forpligtet til at besøge 30 husstande/måned)

han spørger om de ejer et fjernsyn eller radio, og siger de nej, går han videre uden at stille spørgsmål, og rapporterer det til DR. så kommer han igen næste år, når han får en ny stak sedler

hvis folk ikke lukker op, raporterer han det ligeledes, og kommer igen næste år.

hvis folk smækker døren i hovedet på ham foregår det på samme måde.

mere kunne jeg ikke få ud af ham.

jeg betalte min licens mellem jul og nytår, og fortsætter med det, for der er sgu ikke nogen der kan lave kvalitetsfjernsyn og radio som DR...

tænker på P3, og alle de serier DRTV har lavet.... rejseholdet, banjo's likørstue, kasper og mandrill aftalen...osv. for der er mange flere.

gå hjem VIASAT og Virgin radio.... reklamer SUX og det gør i oz!!!

(eneste der ærger mig er nedlægningen af det elektriske barometer....skam jer DR....bliv ikke populistiske!!!)

og godt nytår 2 all!

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2004 23:27:10
Svar/Indlæg:
685/107
Jeg kan ikke se hvorfor man skal betale tv licens for ting som man ikke kan modtage. Dengang jeg boede hjemme kunne jeg ikke modtage dr2, men licensen var den samme. Og at man skal betale licens til en kanal der tjener styrtende med penge på reklamer er mig også en stor gåde. For mig at se burde tv licens kun omfatte dr.

#7 hvad har forsikring og told og gøre med sagen. Du regner da ikke med at de vil sænke prisen på noget af det hvis alle begyndte og betale licens, eller beskylder du #6 for at begå andre ulovligheder som ikke er nævnt noget sted i hans indlæg??
Tag dog lige og spænd hjelmen mester! Og hvis du virkelig hader folk der snyder 'systemet', burde du nok beklage dig lidt mere over de store firmaer som mcD og coca cola som helt klart er en større synder end den generelle danske borger! Dette skal jeg dog ikke kunne sige om du har gjort.

Diller

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 01:51:25
Svar/Indlæg:
76/1
#7 - Har du ikke lige lovligt ondt i nummeren?

Jeg er trods alt enig i at der skal betales licens, det irriterer mig bare at hvis man var i den - indrømmet - meget teoretiske situation at man fx kun bruger sit fjernsyn til at se dvd på skal man stadig betale(så vidt jeg ved...) Så får jeg lyst til at skrige højt i vejret....heldigvis ser jeg programmerne så jeg har ikke sådan rigtigt noget at være sur over :l

men fy skamme altså!

D00den

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 03:24:21
Svar/Indlæg:
90/3
hvis der er en tvtuner i skidtet, skal man efter reglerne betale licens, og det er der desværre i forbløffende mange ting .. eneste måde at undgå licens på er at dokumentere at man ikke har tvtunere i sine hifi/tv/pc ting ...

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 09:03:20
Svar/Indlæg:
1349/11
-> #5 fordi man køber et tv er man ikke forpligtiget til at betale licens fordi man bare har det stående, det kunne tænkes at man har købt det til venner eller familie i udlandet. Det vil dog være en god ide at have det i kassen istedet for i stuen.

-> #7 slap lige af en kende, det er jo ikke blevet billigere de sidste 30 år vi har betalt kildeskat, tværtimod, samt priserne er jo steget på alt, herunder forsikringer o.lign. Hvis alle folk betalte det de skulle, hvilket størstedelen gør i forvejen pga. vores fanatiske registreringssystem og der ikke var nogle som arbejdede sort ville vi alle have det som på en lyserød sky, den holder jo ikke. De såkaldte "folkevalgte" politikere fandt jo bare nye måder at bruge skatterne på, her vil jeg gerne give et lille hurra for den nuværende regering og deres skattestop, for vi har efterhånden nået grænsen for hvad der skal betales i skat.
Der er jo gået en stor politik i for virksomheder og private mennesker hvordan de kan omgå skattesystemet for at få mere til dem selv, samt told og skat er jo ved at drukne i nye regler og skatter som de ansatte ikke selv kan holde rede på efterhånden.

For at vende tilbage til det med licensbetalingen på diverse apparater, så er det selvfølgelig surt hvis man som studerende eller lærling lige skal betale nogle kroner for at se tv pr. dag.
Et lille tip, er at når man skal købe et apparat behøver du ikke opgive navn og adresse, bare sig til sælgeren der skal stå; NN(Navns Nævnelse), garanti of forsikring gælder stadig sålænge apparatets serialnummer er noteret, hermed slipper du for at modtage et girokort fra DR.
Det er også meget forskelligt fra forretning til forretning hvem der indberetter hvad.

DR følger jo også den teknologiske udvikling på tæt hold, og der er jo mange ting som kunne gå ind under licensreglerne, herunder internettet, de nye mobiltelefoner med 3G, diverse forskellige små apparater med en eller anden form for tunerdel(mp3 afspillere f.eks.). Så længe disse produkter udgør en lille(læs MEGET) del af DR's kundebasis vil der ikke blive opkrævet licens herfor, der var en artikel her for nylig et eller andet sted hvor der var en dame fra DR som havde udtalt sig om dette. Læste lige hovedindholdet.

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 10:37:05
Svar/Indlæg:
685/107
Lige en lille kommentar om #16 lille hurra til skattestop.
Når jeg ser på det skattestop som regeringen har lavet ser jeg ikke andet end at det skader mere end det gør gavn. Jeg har ikke hørt om andet end at der bliver skåret ned på alt hvad der hedder hospitaler ,offentlige instutioner og skoler, hvilket har ført til forringelser i en sådan grad at det ikke burde være accepteret af nogen. Det ender jo med at vi skal forsikre os mod alt ligesom i usa, og det er ikke billigt!

Bare lige min mening, og undskyld for offtopic.

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 13:00:49
Svar/Indlæg:
62/11
ja som det er nævnt så mange gange før så skal man betale licens hvis man køber et fjernsyn.

der er dog en nem og lovlig måde at undgå dette på.

ring til DR og få dem til at komme og sætte en plug i din antenne udgang som du har i hjemmet.

så behøver du ikke betale licens mere, men så kan du jo heller ikke se tv .. medmindre du kan overbevise din nabo om han lige skal smide et kabel ind til dig.