Bedste Surround anlæg til max 7k

Diverse d.  05. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 525 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2004 12:05:28
Svar/Indlæg:
0/11005
hvilket er det bedste Surround anlæg til max 7k ??

Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 12:54:10
Svar/Indlæg:
1012/98
Yamaha RXV 640 receiver, og se om du kan finde nogle højttalere til 3k... tjek evt. tapeconnection



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
05-01-2004 13:39:57
Svar/Indlæg:
3222/204
Den fedeste er denne her Pioneer!
http://www.pioneer-eur.com/eur...

Fuck den er najs :e men den passer nok ikke til dit budget da den koster små 36.000kr



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 13:42:41
Svar/Indlæg:
4120/115
Går ud fra du har DVD / TV osv. i forvejen?

fra www.hifiklubben.dk

1stk. NAD T742 surround receiver - Mørk grå kr 3.999,00 kr 3.999,00
4stk. GALE 3020 højttaler - Sort kr 599,00 kr 2.396,00
1stk. GALE 3050C centerhøjttaler - Sort kr 999,00 kr 999,00
20m. TARA LABS Klara kabel - kr 29,00 kr 580,00

Total kr 7.974,00

Godtnok lidt mere end 7000kr. Men jeg tror ikke det fås meget billigere, hvis det samtidig skal være kvalitet!

NAD receiveren er rendyrket receiver, og indeholder ikke alt muligt lir, som mange andre receivere, men til gengæld er alle pengene brugt på god lyd.

Gale højtalere, simpelthen fordi det er her du får mest for pengene. Samtidigt undgår du at skulle bruge subwoofer, da højtalerne godt kan levere et hæderligt bas tryk. Hvilket jeg ihvertfald synes er bedre end hvad de fleste pap/plastik subwoofere kan levere. Og de små enheder hjælper bare med at kontrollere bassen mere precist(til en hvis grænse self.).

Klare kabel, også fordi det er billigt og ganske udemærket. Tror ikke du får bedre kabel til de penge...




Scotty
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 13:42:55
Svar/Indlæg:
258/12
hifi klubben har nogle sæt du kan kigge på...

http://www.hifiklubben.dk/iz.a...



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
05-01-2004 13:45:00
Svar/Indlæg:
3222/204
Ellers har Bilka en Reciever+dvd til 2964kr begge er pioneer.

Reciever:
http://www.pioneer-eur.com/eur...

DVD:
http://www.pioneer-eur.com/eur...

De 2 links der, er dem som bilka sælger samlet for 2964kr hvis du kigger hos Elgiganten skal de have 3998kr for det samme!.

Men nu ved jeg ikke hvor meget du går op i det med lyd, ka da lige sige at jeg selv har købt det sæt hos bilka.
Det spiller ganske udemærket.



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 15:22:45
Svar/Indlæg:
1012/98
Yamaha's tideligere model af RXV 640, er test vinder over tilsvarende sony, pioneer, denon, NAD, Harman kardon receiver. Den nye RXV 640 er en forbedret model og det er virkelig god lyd! desuden er der 6.1 DTS-EX, helt nyt og pisse godt lydformat.
Med højttalere så gå efter System Audio, det er så meget gude lyd. Jeg er overdrevet glad for mine, de kostede til gengæld også 3000 stykket, men jeg fik begge 2 for 3400 :p



McDave
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 16:58:54
Svar/Indlæg:
68/18
sværger til NAD og B&W....

hellere bruge 7000kr på en god receiver og 2 (TO) højtalere....
så kan man altid udbygge med bedre baghøjtalere og center senere, eller bruge nogle crappyu man har liggende.

et godt stereo system lyder i de fleste tilfælde bedre end et billigt surround.

den her: http://www.hifiklubben.dk/iz.a... (har jeg selv)

og dem here: http://www.hifiklubben.dk/iz.a... (har jeg også selv)

i alt ca. 7200

dertil kommer så at 10% af anlægets værdi skal ligge i højtalerkabler og signalkabler, men hvis du snakker godt for din sag inde i butikken, kan du muligvis få smidt et par rest kabler oveni handlen gratis....
hver gang jeg har handlet i hifi klubben, har jeg spurgt om jeg ikke lige kunne få en dvd oveni handlen.... har ca fået en 5 skiver ud af det, og det vel at mærke 200krs dvder...

hifiklubben er et besøg værd!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 17:59:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Enig, godt forslag!

-> #0

Min personlige mening:

Prøv at finde en god radioforretning. Jeg kan anbefale den lokale Hi-Fi klub, de ved som regel hvad de snakker om, hvis du ikke selv gør ;)
Få en aftale i hus om, at du kan få lov til at låne dem med hjem og/eller bytte dem, hvis de ikke lyder som de skal. Det kan godt være at et par B&W lyder godt i butikken, men af lort derhjemme. Lyt i det mindste til to par/sæt.
Du skal kunne sammenligne. Jeg går ud fra, at når du vil bruge SÅ "mange" penge på det, så er du og interesseret i at få noget der er kval.

Hold dig for guds skyld Laaaaangt! væk fra det L-*-R-T de har i div. føtex/bilka/kvickly o.lign. Det er noget lort... Du får hvad du betaler for, og siden det er billigt, tjah.... :00

Det er lidt diffust når du siger bedste surround til 7k, så skal du overveje om det er til computer, musik eller film. Det er MEGET forskelligt hvordan tingene lyder, tro mig. Selvom du måske ikke kan høre en forskel, skal du kun bruge et par mdr. til at vænne dig til det, så kan du rigtig ærge dig over at du købte sattelitter til at høre film på. Min personlige mening er, at det er ok at være stolt af et surround, men man skal sgu ikke fortælle mig hvad der lyder bedst af et par knaldperler til 1-2K i kvickley eller mine B&W ;)

Hvis du ikke har råd/lyst, så vil jeg give dig et rigtig godt forlag. Vi mennesker kan ikke skelne lyd i positioner, vi kan "gætte" os til det. Så derfor er sattelitter som regel meget små. Derfor vil jeg give dig dette forslag: Find et par rigtig gode fronte... brug gerne 1½-2k på fronterne (her menes til HVER højttaler, dvs. 3-4k) og spendér måske ca 1k på bag. Måske mindre, et par sattelitter fra et gammelt sæt Creative eller noget. Så længe du har det komplette lydbillede, så kan det gøre ligemeget hvor det kommer fra, dog er det bedst det kommer forfra! Brug også penge på en subwoofer. Det er det hele værd, om den skal være aktiv eller ej er vel en smagssag, men brug gerne penge på en aktiv (:00).

Alt i alt, er hele dit budget ædt op af højttalere... du kan så også sige til dig selv: Hva' er min prioritet?

God lyd, er ikke bedre end det svageste led. Der er ikke noget ved at bruge penge på et anlæg til kr 50.000,- når der er både; underbo, nabo og overbo, at tage hensyn til...

Gør op med dig selv, hvad det skal bruges til... lav evt. en aftale med den lokale hi-fi handel, og få måske en lille rabat når du nu køber samlet.
En anden ting: Hvis du køber nogle gode højtt., sub, rec og en evt forstærker... så kommer jeg fa'me selv og skyder dig i foden hvis du ikke køber noget ordentlig wire...

Tro mig: Brug de ekstra penge, brug dem ;)

Forslag:
Højttalersæt:
http://www.hifiklubben.com/dk/...
http://www.hifiklubben.com/dk/...
Kabel:
http://www.hifiklubben.com/dk/... (personligt synes jeg, det kan fås bedre, men, det er det bedste til prisen medmindre du vil højere op ;))
Rec./Forstærker:
http://www.hifiklubben.com/dk/...

- Jeg ved godt at det sprænger budgettet... men, det er altså det "bedste" til prisen...

Jeg hader den slags spørgsmål, for så kommer "fornuften" op i mig... Tag selv og lyt! Seriøst, du kommer MEGET længere... end at vi alle skal til at fortælle DIG hvad DU kan li' ;)

Good luck! :e




McDave
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 18:46:40
Svar/Indlæg:
68/18
#9
kan ikke siges bedre....måske kortere:

lyt, lyt til noget andet, lyt igen, lyt til noget andet, lyt igen til det der lød bedst, og lyt en extra gang.

tag dit eget musik ned i butikken (for guds skyld ikke mp3)

køb, vær glad, og vær det i mange år!


hvad har du af lyd-hardware NoNig?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 19:32:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

He he!

Sværger også til B&W ;) Pga. størrelsen af mit værerelse har jeg slået mig til tåls med et par bag som fronter, et Creative 4 point levere "surrounden"... en aktiv sub gemt væk under bordet og et Pioneer til at drive de store... :e

Det er sublime !

Jeg er 110% dedikeret til den slags. Bruger hellere kr. 500,- ekstra på god lyd end på gfx, da lyd udgør 50% af spiloplevelsen, derfor syn's jeg også at det er synd (undskyld allesammen) at markedet "flyder" med billigt plastiklort... Det er ærgeligt at nørder går så meget op i tal og 3Dmarks, end egentlig spilglæde. Det er ok at I er stolte over jeres lille Creative surround, men det står ikke mål med en god forstæker og et par gode højttalere...

Det er meningen at Højttalerne skal danne bag i et fremtidigt system bestående af et par gulv. Er ikke sikker endnu, men mon ikke et par B&W eller Dali skulle kunne gøre det ;)
En Lux rør som effekt og nok en Denon som dekoder...
Jeg havde før et par Avance, men de var lidt tamme... De her B&W har refleks og slog samtlige "konkurrenter" da pengene var til det ;)

Det var enten Gale eller B&W. Nad var aldrig på tale... Det har hele tiden været meningen et det pt. skulle være bag. som var i sigte (Det er vigtigt at folk holder hovedet koldt og ikke lader sig friste... ;)).

De leverede på en Denon setup en kanon lyd. De alene leverede stort set et komplet lydbillede. Derfor står de også på bordet foran mig... Jeg NYDER at sidde og høre Skøvøjerne skrige om nåde når jeg smadrer en spand hagl i fjæset på dem i Vietcong, og jeg er ikke i tvivl om hvor fjenden kommer fra i BattleField ;)
Jeg fik gåsehud da vi spillede DesertCombat her den anden dag, min kammi kom i en Apache og strøj en salve af missiler om ørene på mig... det var SÅ fedt... selvom jeg gik ned med flaget skete det med lyden intakt! :e

Jeg ved godt at jeg lyder arrogant, det er jeg måske også, men jeg mener også at jeg har grund til det. Venner, "rigtige" højttalere lyder ALTID bedre end whatever plastik I kan finde ;)

Så derfor #0! Lyt til dit øre, ikke os andre og div. "tests". Personligt synes jeg at det er lidt synd at teste højttalere og vurdere lyd. Man kan self. snakke om kval. ALTID ;) Men, når det kommer til stykket, så er det én selv der bestemmer.... Hvis det stod til mig, så kunne man godt leve med en plads som nr. 42 på Top100 i 3Dmark03, for så har man ikke "spildt" pengene på det andet, men har en lyd der er værd at leve med. - Og, hvis man ligger Nr. 1 på Top10/100, og samtidig har en GOD lyd... tjah. Så har man kraftedderpokkermig mange penge til rådighed. Og tillykke med det...

Gør det for pokker... Brug penge på ordentlig lyd. Det er det værd! ;) :e



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 14:09:14
Svar/Indlæg:
4120/115
>> NoNig
Det er helt rigtig at man vil få bedre lyd med et sæt "dyrere" stereo højtalere. Men jeg vil nu IKKE foreslå at bruge et par pap højtalere som baghøjtalere! Der er ikke noget mere skuffende end at sidde og nyde sit dyre SS anlæg og så der kommer et eller andet kørende forbi én, og lyden fuldstændigt skifter karakter eftersom det når længere om i front højtalerne...
Jeg bruger pt. selv nogle åndsvage Jamo baghøjtalere, som faktisk ødelægger hele indtrykket :p
Det med at positionere lyden er kun delvist rigtig, du kan ikke positionere lave frekvenser, derfor er der mange der spare pengene på at sætte basenheder i hver højtaler, og istedet smide en subwoofer ind under sofaen. Men efter min mening får du aligevel et bedre indtryk, hvis hver højtalerne er istand til at gengive hele frekvens spektret, og faktisk lidt ud over det, så frekvens kurven ikke begynder at knække før det er nødvendigt.
Der er jo også en grund til at en diskant enhed kan gå op til 22Khz. eller måske mere, selvom du sikkert ikke er istand til at høre mere end 12-13Khz...
Subwooferen kan self. let komme til at lyde imponerende pga. den er fuldstændig overvældene. Det kan self. også være fedt at høre på engang imellem 😉 men desværre er det tit at den fuldstændig overdøver resten af anlægget. Det kommer jo self. også meget an på hvad man skal lytte til, men jeg synes nu aligevel det bliver for meget engang imellem.

Jeg bruger selv en subwoofer der kan supplere resten af anlægget med et ekstra skub bas, men jeg har været nødt til at bygge en lille strømstærk forstærker ved siden af, for at dæmpe den lidt, ellers var den alt for hidsig og overvældene, og overstyrede når man skruede op... Men med en lille diskret effekt forstærker der kan levere ca. 15W, som bare er sat direkte i subwoofer linie udgangen på min SS receiver. Passer den overraskende godt, også når man skruer højt op! Selvom forstærkeren er så lille styrer den overraskende godt subwooferen som har 2stk. 8" basser som sidder i push-pull, uden at den overstyre det mindste.

Men det lyder til at vi godt kan blive enige om at det er en dårlig ide at købe det for billigt, eller rettere sagt, de forkerte højtalere. Nu anbefalede jeg Gale højtalere i #4, og dem synes jeg bestemt ikke er dyre, og når man kigger/lytter på hvad man får for pengene så er det klart et af de bedste køb! Dermed ikke sagt at du ikke kan få bedre lyd, men prisen er også en anden så...

Tag ind og lyt til dem!
Hifi-klubben plejer ihvertfald altid at tilbyde at man kan komme tilbage med varen, hvis den ikke opfylder ens ønsker!



FuZioN
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2004 14:31:12
Svar/Indlæg:
131/27
Nu alle eksperterne er i gang:
Er selv i gang med at spare op til mit kommende anlæg, har råd når næste løn seddel triller ind af døren.
har været et par gange nede i den lokale hifi-klubben (Roskilde)
og lyttet både til B&W, dali og cerwin vega.
har haft et par cd'er med. og (med lidt hjælp fra personalet) fundet frem til disse ting:
2 stk. Dali 6006 gulvhøjtalere: http://www.hifiklubben.dk/iz.a...
og en Denon AVR-1404 :
http://www.hifiklubben.dk/iz.a...
jeg vil så senere udbygge det med dvd og en gang baghøjtalere,
da budgetet ik lige står til det hele på én gang.
jeg kan lide al slags musik, og startede med at være opsat på de B&W højtalere til 2500,
hørte så cerwin vega i samme prisklasse, men de er jo de vildeste techno højtalere så
min Tue West cd fik ligesom en lidt sær klang :) så forslog/anbefalede manden disse dali 6006
højtalere og de gik lige i hjertet. de havde sq en god klang, både til techno og pop/rock.
så jeg har tænkt på (hvis det kan lade sig gøre) at starte med at se mine dvd film fra min
comps dvd drev og det samme med musik indtil jeg får købt mig en dvd afspiller.
men hvad skal jeg bruge? lige nu har jeg sådan et tv-out kabel til 130kr fra
mit gfx kort over i scart indgangen på tv'et (lyden ryger samme vej). jeg har så "invisteret"
i et efter min pung ok dyrt lyd kort til ca. 600kr da jeg tænkte at højtalerne så ik ville kunne
bruges til så meget med mit onboard crap. det er et terratec 5.1 sixpack kort. men hvilke kabler skal jeg bruge til det?
og hvad vil det ca. koste for at det hele kommer til at køre godt? altså ud over højtalerne og receiveren. og hvad syntes i om valget af højtaler/receiver?
Mvh. Jens



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 15:06:57
Svar/Indlæg:
4120/115
#13
Det ser fornuftigt ud, det du har fundet frem til, især højtalerne synes jeg også har masser af sjæl 😉 forstærkeren kan vi altid diskutere... Men ellers et fornuftigt nok!

Som kabler ville det være lidt dumt ødelægge det hele med et billigt "lakrids" kabel, men desværre synes det er sjældent man finder nogle lange, gode signal kabler. Tænker på hvis de skal trækkes helt fra din computer af (Hvor langt er den væk?).
Jeg synes selv jeg var heldig engang at finde et specielt 5m. audio signal kabel i hifiklubben, men de havde kun ét stk. Tror det var noget de ellers kun brugte til udstillingen... Men jeg fik det billigt, 500kr. 😉

Ellers så prøv at kigge ved en forhandler der sælger auto hifi (nogle hifi klubber), de har sikkert kabler på 3-5m. men beregnet til biler, men det er vel også ligemeget...

Ellers kan det da lade sig gøre, selv at lave nogle, men det bliver svært at få dem lavet ordentligt... Dvs. de skal nok blive bedre end samtlige lakrids kabler, ligemeget hvor mange klat lodninger du laver 😉
Hifiklubben kan sikkert hjælpe dig med at skaffe både signal kabel og stik.



FuZioN
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2004 15:34:43
Svar/Indlæg:
131/27
jeg er ikke den vilde hifi person (endnu ;) ) så jeg tror ik jeg har brug for en af de der forstærkere til 4k og op, med mindre den jeg har valgt ik kan bruges i mit sammenhæng, altså lyd og billede fra pc.
mht. afstanden mellem min comp og tv er der er heldigvis kun 2.5-3m men 500kr bare for et lyd kabel?! puha :l ja så kan jeg godt se det kommer til at løbe op i en del... men kan simpelthen ik vente 2 måneder, så må jeg sq pansætte et eller andet! :D
mht. spikes og sådan, er det nødvendigt? mit værelse er 40m2
( ja tak ved det :D ) og der er gulvtæppe. er det nødvendigt med sådan spikes? har også hørt de har sådan nogen slags små skumplader istedet for spikes?



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 16:53:06
Svar/Indlæg:
4120/115
Der følger garanteret spikes med højtalerne... Men ellers så er der et lille triks, hvis du ikke vil ødelægge dit gulv 😉 Find to gamle beton fliser og placer højtalerne oven på, det giver også et bedre underlag for spikes'ene.

Det med skum puderne har jeg aldrig prøvet, men jeg kunne forestille mig at de bare absorberede vibrationerne, og ikke laver stabilt grundlag for højtalerne, som spikes gør... Men jeg skal ikke kunne sige det, for jeg har aldrig prøvet dem?

Ellers hvis du har mod på det, så prøv at lave dine egne kabler, så kan du også få dem i precis den længde du vil ha dem. Og der er også lidt mere ved det når man selv har lavet dem 😉



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 17:24:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Jeg vil ikke lyde klogere end dig, eller andre for den sags skyld, det er derfor jeg stærk rekommanderer at folk selv slæber deres fede røv ned til en forretning og lytter til noget gear...

Micma18, vi kan meget vel blive enige om at "ægte" kval. er at foretrække frem for "plastik", men som sagt. Jeg er absolut ingen grund til at bruge penge på et par gulv højtt. hvis man har et værelse på 5-6m², så kan du sige hvad du vil ;)

Mine sattelitter skal også kun levere udtrykket, ikke lyden. Det jeg sagde om at der var refleks i mine B&W skulle ikke tages som om at jeg ikke har en sub. Det har jeg netop. ;)

Jeg siger som sagt ikke dette for at lyde bedrevidende, blot for at fjerne evt. "misforståelser". Men, som jeg også skrev, så er der også en "ordentligt" system i vente... Og kæresten får sgu ikke lov til at støve af i nærheden af min Lux rør :e

Ang. spikes, så håber jeg sgu for dig at du fik en "skål" med, ellers er det ikke noget ved... ;) :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 17:26:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Kr. 500- er faktisk ikke meget... men prøv selv når du engang får købt nogle højtt. Prøv med et stykke ledning nede fra byggemarkedet, og så med et rigtigt kabel.

"Battle of Helms deep" - bliver aldrig det samme igen! ;)