>> NoNig
Det er helt rigtig at man vil få bedre lyd med et sæt "dyrere" stereo højtalere. Men jeg vil nu IKKE foreslå at bruge et par pap højtalere som baghøjtalere! Der er ikke noget mere skuffende end at sidde og nyde sit dyre SS anlæg og så der kommer et eller andet kørende forbi én, og lyden fuldstændigt skifter karakter eftersom det når længere om i front højtalerne...
Jeg bruger pt. selv nogle åndsvage Jamo baghøjtalere, som faktisk ødelægger hele indtrykket :p
Det med at positionere lyden er kun delvist rigtig, du kan ikke positionere lave frekvenser, derfor er der mange der spare pengene på at sætte basenheder i hver højtaler, og istedet smide en subwoofer ind under sofaen. Men efter min mening får du aligevel et bedre indtryk, hvis hver højtalerne er istand til at gengive hele frekvens spektret, og faktisk lidt ud over det, så frekvens kurven ikke begynder at knække før det er nødvendigt.
Der er jo også en grund til at en diskant enhed kan gå op til 22Khz. eller måske mere, selvom du sikkert ikke er istand til at høre mere end 12-13Khz...
Subwooferen kan self. let komme til at lyde imponerende pga. den er fuldstændig overvældene. Det kan self. også være fedt at høre på engang imellem 😉 men desværre er det tit at den fuldstændig overdøver resten af anlægget. Det kommer jo self. også meget an på hvad man skal lytte til, men jeg synes nu aligevel det bliver for meget engang imellem.
Jeg bruger selv en subwoofer der kan supplere resten af anlægget med et ekstra skub bas, men jeg har været nødt til at bygge en lille strømstærk forstærker ved siden af, for at dæmpe den lidt, ellers var den alt for hidsig og overvældene, og overstyrede når man skruede op... Men med en lille diskret effekt forstærker der kan levere ca. 15W, som bare er sat direkte i subwoofer linie udgangen på min SS receiver. Passer den overraskende godt, også når man skruer højt op! Selvom forstærkeren er så lille styrer den overraskende godt subwooferen som har 2stk. 8" basser som sidder i push-pull, uden at den overstyre det mindste.
Men det lyder til at vi godt kan blive enige om at det er en dårlig ide at købe det for billigt, eller rettere sagt, de forkerte højtalere. Nu anbefalede jeg Gale højtalere i #4, og dem synes jeg bestemt ikke er dyre, og når man kigger/lytter på hvad man får for pengene så er det klart et af de bedste køb! Dermed ikke sagt at du ikke kan få bedre lyd, men prisen er også en anden så...
Tag ind og lyt til dem!
Hifi-klubben plejer ihvertfald altid at tilbyde at man kan komme tilbage med varen, hvis den ikke opfylder ens ønsker!