BIOS chip dør hele tiden?!

Diverse d.  05. januar. 2004, skrevet af Count_ZerO
Vist: 366 gange.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 18:51:11
Svar/Indlæg:
626/53
Mit problem er, at noget gør at min BIOS chip går i stykker (softwaren forsvinder)en gang i mellem. Igår gik den 3. chip i stykker, så nu skal jeg altså til at købe den 4. BIOS chip til mit bundkort.

De er alle 3 gået i stykker efter at have været inde i BIOS. En af BIOS chippene er gået i stykker efter jeg bare havde været i BIOS, men jeg havde ikke ændret på noget?! Sidst jeg var inde i BIOS hvor den så ødelagde endnu en BIOS chip, konfigurede jeg den efter at computeren pludselig genstartede, og hylede, som en sirene. Så satte jeg jumperen på bundkortet til CLEAR CMOS, og derefter tilbage til standard, efter 30 sec., som alle andre gange har været tilstrækkeligt. Efter det kommer så en advarselskærm, som siger at man ikke må genstarte/slukke for computeren, imens den gemmer de nye BIOS oplysninger. Efter det, så var BIOS chip nummer 3 død?!
Der er ingen problemer med resten af computeren, af hvad jeg har kunne finde ud af.

Hvad kan problemet være?

Mit system består af følgende:
EPOX EP-8RDA3+
Barton 2500+
A-DATA PC-3600 x2 512Mb
Seagate Barracuda 160Gb SATA 150
CD drev
Cd brænder
Antec 550Watts Truecontrol
x5 10db blæsere fra Power-fluid
Ingen temperaturer er i nærheden af det MAX anbefalede, altså et godt stykke under hvad delene højst kan tåle.
Se evt. profil.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 19:01:28
Svar/Indlæg:
626/53
Det skal lige siges at den hyler på grund af RAM fejl, som computeren påstår der er, men jeg har aldrig selv kunne finde fejl med Memtest86... Sommetider når den bare har hylet, har det hjulpet at pille den ene RAM klods ud. Det samme hjalp med mine gamle HyperX RAM PC-3500, som er ukompatible med nForce 2 mobos.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 20:44:50
Svar/Indlæg:
626/53
Ingen som ved noget?

Heckkelboldt

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 20:52:32
Svar/Indlæg:
78/18
de der hyperx pc3500 kør da fint hos mig og jeg har da nforce2 mobo fra soltek af :e

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 21:08:52
Svar/Indlæg:
626/53
Jeps, de nye virker godt nok, men ikke de gamle... Og det er dem, som jeg har! x(

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 21:22:34
Svar/Indlæg:
3943/44
Mit ERDA3+ gør det samme hvis jeg oc'er for meget, men jeg clearer CMOS og så virker det, den påstår også at det er RAM fejl.
min bios er ikke død endnu!

Greforb

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 21:36:40
Svar/Indlæg:
359/115
Send en mail til Epox's tekniske afdeling, de må kunne hjælpe dig.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 21:51:39
Svar/Indlæg:
4120/115
Har du mulighed for at undersøge om kredsen er brændt af, evt. der hvor du køber nye kredse?
Hvis det er en alm. EPROM kreds og den ikke er brændt af kan den genbruges, den skal bare slettes med UV lys! (For det meste, der findes dog lukkede kredse, hvor det ikke er muligt)

Mest sandsynligt er nok at kredsen er brændt af, jeg har aldrig hørt om at softwaren bare skulle forsvinde... Det skulle da lige være fordi der ikke er noget klistermærke over ruden i kredsen?
Men hvis spændingen eller signal spændingerne er for høje kan man let brænde en CMOS kreds af, og så er det jo selve bundkortet der defekt...

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2004 22:14:27
Svar/Indlæg:
626/53
Har tænkt på det, og gør det muligvis i morgen!

Der er 1,8V på mit mobo mod normale 1,6V. Jeg kan stille VDD´en til 1,6V, 1,8V og 2,0V. Det jeg mener med at softwaren forsvinder er, at ligepludselig virker intet i compuen, fordi der ikke er strøm på! BIOS chippen ser ikke ud til at være brændt af nogen steder... Men nu har jeg 2 døde liggende, så skal jeg prøve at åbne den ene på en måde og se efter inden i eller hvad?
Jeg tror at en genproggramering kan få liv i chippen igen, men det er billigere at købe en nu chip hver gang, men 170kr. om måneden, som det ca. koster mig i gennemsnit, kan ikke betale sig på langsigt!...
Kan det evt. være statisk elektrisitet, som er problemet? Der er nemlig en lille ridse i mit kabinet, som går helt ind i stålet, og hvis man sætter en finger lige der, så risikerer man et stød!

Idag i fysik rodede vi med en dims (ved ikke lige hvad den hedder :r ), som producerede statisk elektrisitet. Det var ca. 2000V sagde læren, og da en elev rørte ved den mærkede han intet, men er der en, som prikker til ham, får begge to et stød, som gjorde lidt, men kun lidt hvis i spørger mig, ondt. Til sammenligningen med volten i min compu, er det nok de 5000V, som er i min, da det gør temlig ondt, og jeg har prøvet det flere gange... Altså få et stød af min compu... :00
Der sker intet med compuen selvom den er tændt imens, så der er<U> ikke</U> er kortslutning, og jeg har også chekket alle ledninger. Det er heller ikke altid man får et stød, da det jo ligesom skal "lade op" først. :e

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 23:19:04
Svar/Indlæg:
3943/44
statisk elektrisitet kan gøre det, men så er det ikke kun chippen der dør men højst sandsynligt en størrer del af mobo

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2004 23:31:42
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er ikke statisk elektricitet du kan mærke! det er fordi din pc ikke er jordet... Så ligger der ca. 110V. AC på stellet.

Tror nu ikke du har mulighed for at ændre spændingerne på EPROM'en?? Core spændingen på kredsen skal sandsynligvis være 5V., men hvis der nu er en fejl i en af spændings regulatorene på boardet, eller hvis den får strøm direkte fra din PSU, og spændingen er ustabil eller generelt for høj, kan der jo ske sådan nogle ting...