Waterchill erfaringer og gode råd efterlyses

Vandkøling d.  06. januar. 2004, skrevet af kh
Vist: 438 gange.

kh
#0
kh
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2004 20:33:04
Svar/Indlæg:
2/1
Hej i gruppen

Jeg har nu kørt med mit nyindkøbte waterchill cpu/chipset/vga sæt i ca. 3
uger. Jeg havde håbet på en lydsvag computer, men den medfølgende Sunon 120mm lownoise blæser, larmer en hel del (også ved 7volt) så jeg kunne godt tænke mig at høre om andre folks erfaringer med dette sæt, eller evt. hvis der er nogen der har prøvet med en ekstra radiator evt. uden blæser på.

For øjeblikket bruger jeg en Zalman fanmate til at justere
blæserhastigheden ned på ca. 5volt, hvor blæseren har et acceptabelt lydniveau. Men under last bliver jeg nød til at skrue op for blæseren for at holde temperaturen nede.

Jeg håber nogen kan komme med gode råd til at dæmpe støjen i dette system.

/kh


Lynge
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 20:39:36
Svar/Indlæg:
485/57
Larmer den v 7v???? damn du har følsomme ører :l



Pejsen
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2004 20:41:00
Svar/Indlæg:
415/19
Jeg har ikke meget forstand på vand.. desværre. Men kan det ikke skyldes placeringen af blæseren? - Altså at den larmer en del.

De to systemer jeg ahr installeret har været noget nær lydløse. 8)



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 20:47:18
Svar/Indlæg:
545/13
tror ik det er sættet man bygger videre på, men det er da nok et fint sæt til en begynder.



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 20:49:00
Svar/Indlæg:
545/13
Mht. lyden, så prøv da at købe enten en Enermax blæser der er justerbar ned til de 22db, eller en Papst ultra low noise blæser.



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 21:01:59
Svar/Indlæg:
3712/44
Først og fremmest er jeg helt enig med dig mht. lyden. Jeg har også haft et waterchill rev. 1 kit med Sunon blæseren (den samme som på Vapochill i øvrigt), og den skal ned på noget der ligner 5.5V før den er "stille" i mine ører. Og jeg har haft den vendt på alle mulige måder. Hvis du kan fjerne den lidt fra selve radiatoren (~5 cm) larmer den noget mindre, men så er du nødt til at have monteret en tragt af en slags, ellers kommer der ikke luft nok igennem selve radiatoren.

Det er muligt at skifte til en Papst low noise 120 mm, men jeg synes også de larmer alt for meget ved 12V. omkring en 7-8V skal de ned på før de er til at holde ud at høre på. Og så yder den nok ikke bedre end Sunon'en.

Det bedste du kan gøre er at placere radiatoren et sted hvor luften, der bliver blæst/trukket igennem den er så kold som muligt. En "ekstern" placering ville være et oplagt valg, men det er ikke specielt praktisk hvis man flytter lidt på maskinen fra tid til anden....



Corlin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2004 22:45:44
Svar/Indlæg:
237/8
Heysan

Jeg kører også med et waterchill standard sæt med en sunin 120 mm blæser i et Vapochill kabinet. Når jeg ikke leger med overclocking og "kun" spiller eller arbejder med systemet kører jeg blæseren på ca. 5.5 volt (lydløs). JA det hele bliver lidt varmere men ikke alarmerende. Det burde ikke være et problem for stabilliteten med mindre man kører sit system vildt overclocket.

Mit råd er derfor følgende:

Sæt det hele til standard (med lav volt på blæser) når du ikke bencher og sæt fuld skrue på det hele når du jagter et bedre resultat.

Corlin




Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2004 23:13:54
Svar/Indlæg:
637/63
#3 Det kan godt være at du synes at man ik kan bygge videre på det men, jeg har et Waterchill sys. version 1 med 4 kølehoveder. Cpu, Chipset, Gfx og Harddiskkøler.
http://www.overclocking.dk/bil...
Og der er ingen problemer med at varmen der... Se temps. i min profil. (Sunon-blæser ved ca. 6-8 volt)


#0 Der vil jeg sige som #1 siger.
Min Sunon kører ved ca. 6 volt. Og der er det kun pumpen jeg kan hører.. ?:(

MVH Ronni J.



#8
kh
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 21:24:42
Svar/Indlæg:
2/1
Tak for alle jeres svar. Placeringen af de forskellige komponenter er ligesom #7, bortset fra harddisk køleren, som jeg ikke har. Som #6 skriver, kan jeg sagten køre rimelig lydløst ved office internet programmer, men ved spil mm. bliver jeg nød til at skrue op for blæseren. Dette kan jeg også leve med, men jeg er nok bare altid på jagt efter højere OC og mindre larm.

Er der nogen med erfaring i ekstra radiatorer i et vandkølet system. evt. systemer uden blæsere??



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 21:39:38
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg har udskiftet min Suron med en Papst, for den Suron er ikke til at holde ud at høre på - også ved 7v. Papsten på 7v kan jeg vitterlig ikke høre med mindre jeg stikker hovedet helt ned til den, og så er det mest bare luften jeg kan høre suse.

Jeg har brokket mig til Asetek over deres valg af Suron, men de siger den er meget stille. Ja tak, men det synes jeg så ikke.

Jeg har monteret to 120mm Papst på min radiator. Det er for det første for at radiatoren overhovedet kan sidde fast, men jeg håber også det sikrer et bedre flow.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 22:02:51
Svar/Indlæg:
2353/24
hvormange db larmer et waterchill egentligt? larmer den mindre end boxedkøleren til en p4 2,4 ghz northwood C?



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 22:06:54
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg vil klart mene det larmer mindre - forudsat at det kører ved 7v.