Råd til køb af Projektor til omkring 10.000

Diverse d.  07. januar. 2004, skrevet af Heide
Vist: 459 gange.

Heide

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 08:16:16
Svar/Indlæg:
89/4
Jeg har fået til opgave at finde en projekter til min onkel. Den skal hænges op i loftet og bruges til at se film på. Prislejet er på ca. 10.000.

Har i nogle gode bud og hvad skal man se efter når man investerer i en projekter.

Minimum Ansi lumen.
pære levetid.
støj dB.

Min onkel har selv været lidt på nettet og fundet en mulig kandidat:

Epson Projektor EMP-S1 m. ekstra pære
Specs:
Ægte SVGA projektor 800x600 (640x480-1024x768)
Kraftig lysstyrke - 1200 ANSI Lumen
Kompakt og letvægt - kun 3,2 kg
Meget støjsvag - kun 33 dB
30" - 300" Billede - Giver 60" fra kun 1,8 m afstand (fra 0,9 m til 11,3 m)
Avanceret farvestyring med 5 farve mode
4:3 eller 16:9 format
Vertikal keystone på +/- 15 grader
Enkel tilslutning & trådløs fjernbetjening
Tre års garanti
v. coop danmarks medlemsbutik. før 13.995 nu. 7.995.

Det ville sikkert også være en god ting at få et lærred med, så hvis der er nogen der kender en god forhandler ville det da være super.

Gi Los Sømand...
Martin

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 11:21:39
Svar/Indlæg:
734/32
Mht. opløsning skal du efter min mening op i en XGA = 1024 x 768.

Mht. lysstyrken. Så er 1200 Ansilumen også lige i underkanten efter min mening - du vil ikke få et ordentligt billede på en solskinsdag.

Mht. kontrasten. 300:1 er ikke meget, men glem alt om det og se projektoren i "real-life" istedet. Vurder så selv, er den god nok til mit brug.

33 db er ikke støjsvag i min verden. Jeg har lige bestilt er 2000 ansilumen Mitsubishi med 28 db.

Lampelevetiden er meget vigtig. en ny pære koster nok 3-4000,-
Jeg vil sige at minimum levetiden på pæren må være 2000 timer.

Mht. til lærred så prøv www.lissau.dk
det er rigtig gode lærreder til priser der stadig er til at betale.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 11:27:33
Svar/Indlæg:
1012/98
støjsvag 33 db :00 Så er min larmemaskine meget lydløs.
Og med opløsning skal du have min. 1024x768

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 11:27:34
Svar/Indlæg:
734/32
glemte lige at sige.

www.avc.dk har de en brugt og billig afdeling - den er måske værd at tage et kig på.
Bortset fra det har de også epson, og du kan finde lidt info om den model du har fundet.

Heide

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 13:01:59
Svar/Indlæg:
89/4
mange tak for inputtet indtil videre. Jeg må ud og lede lidt videre.

Yderligere input og erfaringer er stadig meget velkomne

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 13:48:15
Svar/Indlæg:
545/13
Der er vist nogen der er helt gal på den her mht. til rådene....

For det første er den Epson IKKE særligt god til film, Og et højt Ansi lumen tal er bestemt ikke noget man skal gå efter da det går stærkt ud over sort niveauet med et for højt niveau, og dermed detaljerne i billedet. Forestil jer at se en mand i en sort lædderjakke, hvor man ikke kan se folderne i den, ville det ikke se helt forkert ud?.Desuden ville sort nærmere være grå på den projektor med et Ansi lumen tal på 1200.

Her er en række over de projektorer der er de bedste, og de ENESTE der er værd at kigge på mht. hjemmebio i den prisklasse.

Panasonic AE200 16:9
Panasonic AE300 16:9
Sanyo plv-Z1 4:3

Af dem ville jeg vælge en AE300, men den koster nok 12000kr. Hvor en AE200 er en anelse bedre.

Mht. opløsningen skal du IKKE bare gå efter en høj opløsning, jeg går ud fra at din onkel ønsker at udnytte dvd mediet optimalt, så derfor bør han gå efter en 16:9 projektor. Jeg har selv en AE300 som jeg er utroligt glad for, men du skal nok ikke lytte for meget til folk her på et overclocking site, da det ikke er her eksperterne findes, selvom de tror de er det.

Her er nogle links til steder hvor folk VED hvad de snakker om :), jeg vil råde dig til at kigge på hifi4all, og spørge hvis du har brug for hjælp, det er hifi verdenens svar på overclocking.dk.

www.hifi4all.dk
www.dahf.dk

Jeg håber ikke jeg støder nogle at de andre i tråden for meget, men man skal altså undersøge tingene før man kan tillade sig at give kvalificeret vejledning.

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:21:52
Svar/Indlæg:
485/57
Jeg kan tilslutte mig #6's mening om panasonic. Dem har jeg læst meget godt om... Har selv en Davis Cinema One, en DLP maskine. Ville gerne have en ægte 16:9'er.

Husk, ifm hjemmebio. Prøv programmet DScaler. Man kører dvd signalet gennem computeren og dette program=progresiv scan, linie dobling etc. Meget bedre billede... En god hardware liniedobler koster 10.000 kr ++, programmet her er freeware;) Brug din computerpower til noget godt...

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:26:02
Svar/Indlæg:
597/39
#6 Det er meget muligt du hæver dit sortniveauet med høj ansilumen, det har dog ikke den store betydning da du samtidig hæver dit niveau for hvid betydeligt og derved stadig beholder dit kontrastforhold.
Det vil jo også være dejligt at kunne bruge sin projekter i dagslys og der er 1200 ansilumen ihvertfald ikke for meget.

Jeg vil ikke råde dig til at spørge de par steder som #6 henviser til, men prøv at at kontakte et rigtigt AV-firma.

Jo du skal prioriter en høj opløsning, da der i laaaangt de fleste projektorer idag er mulighed for 16:9.

Med hensyn til din egen projekter #6 så er 800 ansilumen ikke nok til noget som helst og din opløsning 960X540 er outdated for lang tid siden.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:43:43
Svar/Indlæg:
545/13
9# Du aner da tydeligt ikke et klap om hvad du snakker om :).

Min projektor var indtil fornyligt da der kom en ny topmodel ud, den bedste projektor til hjemmebio i prisklassen 0-20000kr.

Og det du skriver med at de fleste projektorer har mulighed for at vise 16:9 er da rigtigt, men hvor stor en opløsning har en 4:3 projektor med en opløsning på 1024*768 i 16:9?, jeg kan ikke sige det præcist, men med garanti mindre end min!.

Og hvordan kan du sige at 800 ansi lumen ikke er nok??, jeg sætter faktisk min projektor på low powermode for at udnytte den optimalt. Og der viser den ca. med 500-600 Ansilumen, og stadig et kontrastforhold på de 800.

Mht. til at kontakte et AV-firma... kontakter du Intel ell. AMD hver gang du køber ny cpu???, jeg undersøger tingene selv, og hører dem ad der bruger produktet til dagligt ;) .

Og så var der vist lige det med projektor brug i dagslys.

Hvorfor har Biograferne ikke lyset tændt i biografen?, de har endda LANGT bedre projektorer end vi dødelige normalt har i vores hjem.

Her er et link over hvad min projektor kan præstere, desuden viser testen en sammenligning mellem hvidt/gråt lærred.

http://www.qualityscreen.dk/Me...

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:50:14
Svar/Indlæg:
545/13
9#

Jeg skrev ikke at man hæver sort niveauet med høj ansi lumen, men at man svækker det!, hvis du læser efter engang til.

En LCD projektor er rent faktisk ikke i stand til at gengive sort, dvs. den kan ikke gengive sort mere mørkt end der er i lokalet. Dvs. at hvis man har et højt Ansi lumen tal såsom de eks. 1200 ell. 2000 som den mitsubishi har, så har projektoren endnu svære ved at vise sort, sort bliver faktisk mere grå i det, Og derved mister du kontrasten. Og ender med et billede der ikke er dybde i.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:52:34
Svar/Indlæg:
545/13
8# det er rigtigt jeg ikke får det hele med, men det har jeg efterhånden da. Det er derfor jeg henviser ham til Hifi4all, hvor vi kan forsætte, da der er mange andre derinde med betydeligt mere viden om det end mig. Og de er selvf. også kvalificerede 8) .

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:55:30
Svar/Indlæg:
597/39
#10 Tjaeh, aner ikke et klap om hvad jeg snakker om. Jeg har i de sidste 4 år arbejdet i AV-firmaer og sætter dagligt projektorer op i størrelsesordnen 2000 ansilumen til 20-30.0000 ansilumen så jo jeg ved hvad en projekter er.

800 ansilumen ER ikke nok til en skid, jeg kunne ikke drømme om at sætte den op ved en kunde hvis kunden ikke kunne mørklægge rummet totalt.

Har du set din projekter i forhold til en projekter med bare 2000 ansilumen, du vil gå grædende bort og bruge din panasonic som dørstopper.

At en biograf slukker lyset når de viser film har ikke særligt meget med at styrken på deres projekter at gøre, men af den grund at det er mere behageligt at se film i en mørk biograf end i en lys biograf.
Du skal også huske på at biografer ikke bruger "almindelige projektorer".

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 14:55:35
Svar/Indlæg:
477/254
Først og fremmest kan og skal highend projektorer feks. ikke have mere end ca. 1200 ansi lumens eller der omkring fordi ellers får man ikke det rigtige kontrastforhold. Jeg vil anbefale dig at købe en Infocus ScreenPlay da den har DLP og når vi snakker om den prisklasse er det dumt at købe LCD (LCD er dumt uanset hvad når man snakker om projektor idag). LCD giver farveændring, fejl konvergens og pixel tab med tiden. DLP giver konstant godt billede hvis det er lavet rigtigt. Grunden til at det skal være en Infocus ScreenPlay er at ScreenPlay produkterne er specielt lavet til hjemmebrug og ikke kontor brug. Dvs. kontrast, lys og farve balancen er afstemt efter et normalt hjem og til film brug.

Infocus ScreenPlay SP4800 kr. 15.000,00.-

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:01:49
Svar/Indlæg:
597/39
#11 Du hæver også styrken for det hvide og derved beholder du dit kontrastforhold, dine øjne kan ikke se at den sorte er blevet lidt grå hvis du til gengæld også hæver den hvide.

Du mener altså at jo flere ansi lumen jo dårligere er kontrastforholdet?

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:06:05
Svar/Indlæg:
477/254
15# svaret hvorfor kan jeg ikke lige umiddelbart give dig hvis det er DLP du snakker om men hvis du hæver lysstyrken på en DLP står der også i specifikationerne at kontrastforholdet bliver dårligere. På LCD er det klart nok fordi det kraftigere lys skinner igennem den pixel som skulle være sort (altså fuld rød, grøn og blå)

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:09:16
Svar/Indlæg:
545/13
13# tror du ikke det er dataprojektorer du sætter op?, der er jo en hvís forskel på hjemmebio og dataprojektorer ;) . Det burde du selvf. vide som "fagmand".

Mht. DLP vs. LCD er det nu ikke helt rigtigt... der skal man også passe en del på, da der kan forekomme regnbue effekt ved nogen af de billige DLP maskiner (under 30000kr.).

Desuden er problemerne med LCD ikke så store som nævnt, de fejl opstår som regel først når pæren trænger til udskiftning, og derefter er den så god som ny igen. Man kan så prøve at regen ud hvor tit man skifter pæren, og det er nu ikke mere tit end at man næppe kommer til at gøre det mens man har den.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:11:06
Svar/Indlæg:
545/13
15# Du kan jo netop se det fordi du msiter dybde i billedet = detaljer.

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:11:25
Svar/Indlæg:
477/254
15# svaret hvorfor kan jeg ikke lige umiddelbart give dig hvis det er DLP du snakker om men hvis du hæver lysstyrken på en DLP står der også i specifikationerne at kontrastforholdet bliver dårligere. På LCD er det klart nok fordi det kraftigere lys skinner igennem den pixel som skulle være sort (altså fuld rød, grøn og blå)

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:11:48
Svar/Indlæg:
545/13
15# Du kan jo netop se det fordi du msiter dybde i billedet = detaljer.

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:12:24
Svar/Indlæg:
477/254
hov :r jeg trykkede vist på opdater :00

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:12:58
Svar/Indlæg:
545/13
samme her! :e

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:15:22
Svar/Indlæg:
597/39
http://www.sanyo.com/business/...

http://www.sanyo.com/business/...

Kontrasten blev da ikke dårligere der.

Hvad er forskellen på en videoprojekter og en dataprojekter?

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:23:07
Svar/Indlæg:
545/13
23# Det er simpelthen brugen af dem, det er derfor jeg argumenterer så hårdnakket.

En data projekor skal jo bruges til fremvisninger, og ikke film. Derfor er de forskellige firmaer der laver projektorer begyndt at lave modeller der egner sig bedre til film brug, Der er jo på ingen måde så skrappe krav til en dataprojektor mht. billedkvaliteten ved filmfremvisning, som til at den skal kunne vise et billede i fuldt dagslys.

Det er heller ikke bare specs man kan gå ud fra, der skal være en hvis balance mellem kontrast og ansilumen. Man kan ikke bare bedømme en projektor for at være god på bare nogle få specs.

Man kan jo heller ikke se på en 100hk diesel motor at den er kraftigere end en 100hk benzin motor vel?.

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:31:09
Svar/Indlæg:
477/254
Ja man SKAL lade være med at se sig blindt på spec's næsten uanset hvad man snakker om. Lissom Hi-fi. UUUHA mine højtalere er på 200Watt... er der indbygget forstærker eller hvad plejer jeg så at spørge :e eller en forstærker på 2x200watt men den har et strømforbrug på 230Watt.. Weeeee en evighedsmaskine, der kommer mere ud end der kommer ind..

Korte og det lange SE EN PROJEKTOR IGANG! men nu har du fået nogle hints.. SP4800 kan ses i mange Fona butikker bla.

Heide

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 16:22:49
Svar/Indlæg:
89/4
Tiger, Twilight & M@D-M@X

Takker mange gange for indlægene. Glæder mig til at komme hjem og lige få det hele nærlæst en ekstra gang samt kigget på linkene i #6.

Martin :D

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 16:30:12
Svar/Indlæg:
194/13
sanyo plz-1 er rigtig godt til film (i denne prisklasse) og koster kun 9700 hos shopman.dk, ville helt klart være mit valg

Heide

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 16:34:30
Svar/Indlæg:
89/4
#Tiger: i 6 anbefalede du
Panasonic AE200 16:9
Panasonic AE300 16:9

Jeg fandt tilfældigvis et tilbud ved TapeConnection
Panasonic PTAE 200 Projector 16:9 LCD Projector info
vejl pris. 16.250,-
nu. 8.999,-

Er det den samme som den du anbefalede. Tænker på PTAE - AE.
Hvis det er så tror jeg da onkel skal ha sådan en, da det lyder som et OK tilbud. :D

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 16:40:55
Svar/Indlæg:
545/13
28# lige nøjagtigt!, det er en ganske udemærket projektor, så den oppe i Laserdisken i Ålborg, og den er kanon til prisen. Og hvis du snakker med dem hos tapeconnection er jeg sikker på de vil give et godt tilbud på lærred, hvor et lysegråt er at foretrække :).

Heide

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 16:49:10
Svar/Indlæg:
89/4
#29 Mange tak :D

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 19:50:48
Svar/Indlæg:
734/32
Tiger.
Ang dit svar i #6

"Jeg håber ikke jeg støder nogle at de andre i tråden for meget, men man skal altså undersøge tingene før man kan tillade sig at give kvalificeret vejledning."

Du støder mig ikke - men du irriterer mig af h..... til.
Jeg er AV-chef og har arbejdet med projektorer ca. 10 år og er ret sikker på jeg er i stand til at give kvalificeret vejledning.

Jeg er absolut ikke enig i nogle af dine meninger og holdninger mht. projektorer, men det afholder mig alligevel fra at kalde dig "uduelig" og sige du burde lade være med at skrive.

Nå, men back to topic.
Nu har det med dataprojektor/videoprojektor været en del oppe.
Og jo, der er en forskel. En "videoprojektor" laver et pænere billede, men! jeg tror helt ærligt #0 vil være bedre tjent med en god DLP "dataprojektor" med 1500-2000 ansilumen, således man også har mulighed for at have lidt lys i stuen når man skal se film. Det kan jo være svært at mørklægge en stue helt på en flot solskinsdag. Og jeg tror helt ærligt også en DLP projektor med en kontrast på 2000:1 vil være ganske tilfredsstillende til "almindeligmand" der ikke skal have seriøs hjemmebiograf.
Og hvis #0´s onkel virkelig var entusiast tror jeg nok han enten selv skulle finde ud af at lave hjemmebiograf eller få hjælp og råd i f.eks. hifi-klubben eller et AV firma.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:04:02
Svar/Indlæg:
545/13
31#

"Bare" fordi man har arbejdet med det i 10 år, er ikke ensbetydende med at man er dygtig på alle områder inden for sin branche.

Jeg beklager at jeg er kommet med et par stikpiller, men jeg er heller ikke enig i dine meninger mht. projektorer til hjemmebio, og det er der rigtigt mange der heller ikke er.

Men jeg har alt i alt nok provokeret mere end jeg kan tillade mig, men jeg står fast ved mine udtalelser mht. projektorer.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:26:07
Svar/Indlæg:
734/32
Tiger.
Ang dit svar i #6

"Jeg håber ikke jeg støder nogle at de andre i tråden for meget, men man skal altså undersøge tingene før man kan tillade sig at give kvalificeret vejledning."

Du støder mig ikke - men du irriterer mig af h..... til.
Jeg er AV-chef og har arbejdet med projektorer ca. 10 år og er ret sikker på jeg er i stand til at give kvalificeret vejledning.

Jeg er absolut ikke enig i nogle af dine meninger og holdninger mht. projektorer, men det afholder mig alligevel fra at kalde dig "uduelig" og sige du burde lade være med at skrive.

Nå, men back to topic.
Nu har det med dataprojektor/videoprojektor været en del oppe.
Og jo, der er en forskel. En "videoprojektor" laver et pænere billede, men! jeg tror helt ærligt #0 vil være bedre tjent med en god DLP "dataprojektor" med 1500-2000 ansilumen, således man også har mulighed for at have lidt lys i stuen når man skal se film. Det kan jo være svært at mørklægge en stue helt på en flot solskinsdag. Og jeg tror helt ærligt også en DLP projektor med en kontrast på 2000:1 vil være ganske tilfredsstillende til "almindeligmand" der ikke skal have seriøs hjemmebiograf.
Og hvis #0´s onkel virkelig var entusiast tror jeg nok han enten selv skulle finde ud af at lave hjemmebiograf eller få hjælp og råd i f.eks. hifi-klubben eller et AV firma.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:27:14
Svar/Indlæg:
734/32
ups....

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:42:13
Svar/Indlæg:
734/32
Jeg kan sagtens forstå du står fast ved dine meninger. Jeg er helt enig med dig i hvad der er godt og "lækkert" inden for projektorer.
Men jeg tror ikke #0´s onkel er hjemmebiografentusiast, og efter min mening vil han være bedre tjent med en fornuftig 1500-2000 Ansilumen DLP XGA projektor, som nok er lidt mere "all-round" hvis man kan sige det sådan?
Og at min mening efter din mening er forkert, betyder ikke at jeg ikke ved hvad jeg snakker om, tværtimod er jeg ret sikker på at du ikke kan fortælle mig særligt meget om projektorer som jeg ikke ved. Husk på at det også er svært at sammenligne en porsche 911 og en Mercedes 430 - hvad er bedst?
Og nu tæller jeg så til 10
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 :D

Ru113

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:45:49
Svar/Indlæg:
316/65
Prøv www.hifiklubben.dk

Der har de nogle rigtige gode varer til gode priser..

Thomson nægtede at sækge deres produkter til dem mere fordi de solgte dem for billigt... (det siger vel det hele?)

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:49:33
Svar/Indlæg:
545/13
36#

Så er vi enige om vi har forskellige meninger :).

37#

Hifiklubben er absolut et nice sted at købe anlæg, men jeg ville aldrig købe en projektor der. Der er de forretninger der ved lidt mere om emnet.