Mit første forsøg på et lille oc! Har jeg kva

Overclocking d.  07. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 489 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
07-01-2004 15:17:21
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa Oc.dk 8)

Dette er så mit første indlæg her på siden, da man vist godt kan sige jeg er ny indenfor faget! ;)

Nå til sagen....

Jeg har læst diverse FAQ's og test's her på siden bla. og havde besluttet mig for at prøve at oc mit eget system lidt.

For at gå let til værks startede jeg med at sætte FSB'en til "User Defined", og hæve den fra de standart 166Mhz til 175Mhz. Jeg bootede derefter winXP op, og var spændt på resultatet.

Jeg har ASUS Probe (ny version) til at starte sammen med com, så det første jeg gjorde efter boot var at starte "CPU-Z", og jov, den stod sq på 1900Mhz :) .........

Men så gik det ellers galt, først poppede min Probe op og viste at strømmen på +5V var faldet men den steg da hurtig igen (\/). Derefter viste den at både min FAN og CPUFAN speed var faldet markant til under det anbefalede, dette var dog sket i såkaldte "spikes" og hastighed steg hurtig igen ( ligesom \/ ). Jeg blev selvfølgelig noget forskrækket, men lod den alligevel stå lidt........

Det næste der skete fik mig næsten til at skide, Proben's volt monitorer viste at der INGEN strøm kom ud på hverken Vcore eller noget som helst, men dette er jo nok umuligt da pc'en sikkert ville være gået kold længe før ( right? )

Spørgsmålet er; Kan det have været CPU-Z der har gået ind og forstyret ASUS Probes målinger? Eller er min strømforsyning virkelig så ringe at den ikke kan klare den lidt ekstra spænding ? ( Skal dog siges jeg igår monterede 2 Papst12DB kabinet kølere)

Sorry for denne lidt lange læsning, men mener at have forstået det sådan at i helst vil have alle oplysningerne før i svarer på noget! ;)

neXuzDK - Mit info skulle være aktiveret

Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-01-2004 15:20:41
Svar/Indlæg:
3222/204
Jamen velkommen til ;)

Vil du ikke være så sød at udfylde hele din profil? så vi andre kan se hvad du har af hardware? for så er der sikkert en masse der vil hjælpe dig.





Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 15:53:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja velkommen til da. :D

Ofte er det asus probe der er ret hurtig til at flippe helt ud. Hvis du f.eks bruger speedfan eller motherboard monitor vil du ikke opleve det problem der. Evt en nyere version af asus probe eller cpu-z, hvis ikke det er de nyeste. Så længe der ikke er røg eller gnister kan det ikke være helt tosset det du har lavet. :e



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 17:32:09
Svar/Indlæg:
244/0
hæhæ welcome my brother :e :e :e
bare skaf dig noget bedre kølning hos din lokale hw-pusher og så er du jo nok kørende til noget oc for det der er ikk lige det vildeste.. ;)
bare giv rammene nogen... 2.8-2.9v (afhængigt af hvilke det er jo)
og cpu noget vcore med okay kølning napper den de 1.875 eller noget..
men bare giv den gas! jeg har endnu ikke odelagt noget ved oc. så ricikoen er egentligt ikk så stor.. det værste kunne jo være at det blev ustabilt og du måtte resette cmos ;)



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:56:28
Svar/Indlæg:
227/31
de kan klare det.. men du skal ikk prøve at lege med ilden... køb noget bedre køling....



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:56:52
Svar/Indlæg:
227/31
velkommen til i øvrigt....



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:58:14
Svar/Indlæg:
3162/78
jo mere du overclocker jo kolder skal den være for at være stabil.. har du givet rammene nogle flere volt?



frAguZz
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:59:31
Svar/Indlæg:
287/68
selv om processoren kan klare 60-65 grader er det ikke ensbetyende med at den kan når den er overclocket!!

og så lige et eksempel:
min gamle celeron 300A kunne bliver 54grader før den gik ned og genstartede, men ved mine 504 mhz måtte den ikke bilver over 3+grader før den gik ned!!!

feks en bil med ratslør kan køre fint ved 30km/t men hvis du kører 100km/T bliver det noget pis.... hvis man ikke gør noget ved det (ratslør=temps)



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 19:02:40
Svar/Indlæg:
227/31
hehe sjovt eksempel... men rigtigt nok.. du skal have noget kraftigere køling.. den der nye volcano fra TT hvis du kan holde støjen ud.. eller en thermalright slk 900 / 900u med en 90 mm blæser på toppen



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:07:04
Svar/Indlæg:
227/31
det er ikke dem.. der er en der hedder Vram et sted i bios, hvis du har den mulighed.. den skal du hæve.. lidt efter lidt..



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:13:56
Svar/Indlæg:
227/31
#16

ja.. hvem ellers... ? :)