Hvorfor virker min computer ikke??

Bundkort / CPU d.  07. januar. 2004, skrevet af kemo01
Vist: 625 gange.

kemo01

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 17:12:02
Svar/Indlæg:
14/4
For 3 dage siden ca. da, skete der det med min comp at den ikke ville starte når man trykkede på knappen, jeg skiftede så PSU'en og så startede den sgu, desværre var det umuligt at få liv i den ene Harddisk. Nu i dag da jeg kommer hjem (computeren har været tændt 24/7) gør den det samme, jeg har pillet hdisk, brænder og ram + alle stik undtagen strømstikket ud af den, men når jeg trykker på kontakten så lyser blæseren i et halvt sekundt, den begynder ikke at snurre rundt eller noget, blæseren er vel og mærke en blæsere der ikke sidder i bundkortet, men trækker direkte strøm fra et Hdisk stik, dvs, direkte fra strømforsyningen. Jeg har lige læst en anden der havde noget lign. samme problem og der blev foreslået at det var bundkortet, men det kan jeg bare ikke forstå når det er de nøjagtig samme symptomer min comp havde for 3 dage siden, med en anden strømforsyning, for hvis det var brandt af der, hvorfor virkede det så igen med en ny strømforsyning??

Computere er en Soltek SL75FRN2-L, 512mb PC3000 ram, Maxtor Harddisk, Geforce 4ti4200 grafikkort. Og der er brugt en 300W strømforsyning begge gange. Jeg har kikket alle stik osv igennem, mangler bare at eliminere at cpu'en måske bliver for varm, jeg tror egentlig ikke det er en mulighed, men jeg er jo nød til at prøve alt inden jeg sender noget ind!!

Peugeot106

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 17:13:41
Svar/Indlæg:
227/22
<i>Redigeret...</i>

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 17:20:52
Svar/Indlæg:
545/13
1# Hvem spammer hvem her???, tror du ikke det er dig selv der er en taber, når du tror du kan kalde andre det.

Crispo|

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:02:36
Svar/Indlæg:
72/6
tror sQ han/hende "Peugeot106" er i total lamer mode i dag... x(

vi må da håbe det bliver bedre i morn

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 18:20:38
Svar/Indlæg:
6624/113
Synd den slags idioter skal spamme her i stedet for at få styr på deres hormoner... :D

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2004 20:02:11
Svar/Indlæg:
189/18
Det er faktisk lidt "sjovt", min fars computer, samt en af mine venners, samt én jeg arbejder sammen med. Deres computere lavede samme trick, alle inden for en uge :l ... I de to af tilfælde hjalp det er rykke lidt i strømstikket fra psu'en til mobo'et, i det sidste tilfælde fik den ikke til at virke så han købte et nyt bundkort. Så virkede den igen.

kemo01

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2004 23:57:15
Svar/Indlæg:
14/4
En lille update (håber dog stadig der er nogen der kan hjælpe mig) Jeg har prøvet de 2 PSU'er i en gammel computer i dag, den der gik i stykker for 3 dage siden, virkede underligt nok i den anden comp, dog kørte blæseren i PSU'en ikke rundt, men moboet startede da op osv. Jeg satte så samme strømforsyning tilbage i min egen comp, så virkede den sgu ikke igen, min Led blæser når lige at tænde i et halvt sekund, det er det eneste der sker.

Den PSU der gik i stykker i dag, virkede ikke engang i den gamle computer, gjorde nøjagtig det samme som den gjorde i min comp, tændte lyser i LED blæseren i et halvt sekundt (jeg havde sat Led blæseren til for at se om der skete noget, da jeg ikke var sikker på at det virkede, så ville lige se om der skete nøjagtig det samme, og det gjorde da...

Min plan er nu at jeg ringer til dem jeg købte bundkortet af i morgen og hører om de nogensinde har hørt om noget lign. for jeg har godt nok aldrig hørt om sådan noget mystisk før! Jeg er løbet tør for PSU'er der passer til mit mobo, og jeg tør egentlig heller ikke at sætte nogen til, da 2 stk er stået af inden for 3 dage.

Jeg håber på at få min sekundær maskine op og køre fredag (låner en PSU), lidt latterligt at have flere computere og så smadre den samme ting i begge (havde jo lånt PSU'en fra den anden), så er der jo minus der virker lige pludseligt!!

Lige et tillægs spørgsmål, sker der noget ved at prøve en 200W PSU i en maskine der nok skal have en 300W for at køre, jeg mener ødelægger man noget? Har nemlig en 200W PSU, men har ikke prøvet den endnu.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 00:33:47
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg vil ikke anbefale dig at sætte en 200w i maskinen...ikke fordi der skulle ske så meget, andet end at maskinen ikke vil starte, men mere fordi du har jo været rimelig uheldig...og sådanne ting kommer i stimer...tro mig. Jeg har selv lige været turen igennem...3 gange.

Sidste gang strøg der 2 diske med ca. 120 GB på hver....sikken en gang rod at få lagt backup ind igen...det er fast arbejde.

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 09:40:45
Svar/Indlæg:
237/8
Hey

Prøv først det åbenlyse, at teste dine PSU´er uden at de er tilskuttet maskinen. Sæt et par blæsere på de forskellige strømstik og gør følgende:

Hold det store ATX strømsik med den side hvor kliklåsen sidder opad. Sæt et lille stykke ledning i den tredie(sorte) forbindelse og den anden ende af ledningen i det fjerde(grønne). Dette narrer PSU´en til at tro at det sidder i bundkortet.

Det er det samme vi gør når vi tester et nyt vandkølings system.

Tænd PSU´en.

Prøv nu dine blæsere i de forskellige molex stik.

Held og lykke

Corlin

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 13:23:51
Svar/Indlæg:
3346/81
Og når du så har sikret dig at din PSU virker - se #8 - så reset din CMOS på bundkortet - mens der ikke er strøm på mobo'et. Har set det der flere gange med min egne bundbrædder.

Tomgun

Mr

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 13:31:28
Svar/Indlæg:
70/5
Hvis psu starter KORT og slukker igen kunne det godt tyde på en kortslutning et eller andet sted, god fornøjelse med at finde den bug det kan godt være møj svært :x

Mr T OuT

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 13:52:23
Svar/Indlæg:
8947/160
Har haft samme problem med det mobo...Jeg læste derefter i MANUALEN at man skulle hlde en knap nede under opstart..Kan dog ikke huske hvilken.!!! Men du læser bare din egen MANUAL..!!

kemo01

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 16:39:55
Svar/Indlæg:
14/4
Umgala# Nu hvor jeg har prøvet PSU'ern i flere computere kan jeg ikke se at det skulle hjælpe at pille reset stikket af.

Shutdown# Ja jeg har prøvet at holde den tast nede, men det hjalp ikke meget da den jo kun lige når at tænde Llyset i LED blæseren i et halvt sekundt, og så "slukker den igen".

Yes jeg må lige prøve det der med at snyde PSU'erne, kan dog ikke se at der skulle kunne være en kortslutning nogen steder, da det jo er to forskellige PSU'er jeg har brugt. Men det ville da ikke undre mig, da det er det underligste problem jeg nogensinde har oplevet med en computer.

kemo01

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:37:42
Svar/Indlæg:
14/4
En lille Update til Jeg har nu målt strømforsyningerne (fik at vide at man kan kortslutte to ben og derved starte den uden bundkort), har også målt en jeg ved der virker, og er kommet frem til at den sidste størmforsyning der brændte af, den er helt død, der er en kortslutning mellem nogle ben som der ikke skal være. Den første PSU der "brændte af" derimod, ser ud til at virke, dog er blæseren i den død. Men alle spændingerne ser fine ud. Men jeg har planer om alligevel at sende Bundkortet ind, jeg vil ikke have flere afbrændte PSU'er, jeg skal alligevel vel sende den døde Harddisk til det samme firma, så de kan lige så godt få bundkortet med, det værste der sker er vel at jeg får det tilbage med en besked om at der ikke er noget galt, selvom jeg dog skriver at det brænder PSU'er af, så er ikke helt sikker på det overhovedet bliver testet i forretningen.

kemo01

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 09:37:03
Svar/Indlæg:
14/4
FSB jumperen står til 100/133 hvilket er standard. Jeg har også resettet bios, så eventuele OC indstillinger skulle gerne være kommet tilbage til default.

Nu har den første strømforsyning siddet i et halv tår uden problemer så det kan ikke være fordi jeg har sat det forkert i, men selvfølgelig kan der godt være en kortslutning på moboet, men det bliver som sagt også sendt ind, jeg gider ikke smare mere hardware på et defekt bundkort, og når der nu alligevel er garanti, så skal den jo udnyttes.