Destilleret/Demineraliseret vand til afkøling

Vandkøling d.  08. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 1212 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
08-01-2004 17:15:49
Svar/Indlæg:
0/11005
Dette er stortset en repost fra dk.edb.hardware hvor jeg desværre ikke har fået det endelige svar


Jeg skal bruge noget destilleret vand til at blande sammen med min afkølingvæske der skal cirkulere i noget vandkølings-system
I manualen står der specifikt og understreget at vandet skal KUN være
destilleret " USE DESTILLED WATER ONLY!" - ikke renset eller andet, men destilleret, siger manualen.

Jeg har vÔret forbi Matas og Apoteket, men de siger at de slet ikke har
noget destilleret vand - henviste til tankstationerne.
På en lokal tankstation fandt noget der hedder "DEMINERALESERET vand" - det skulle være lige det jeg skulle bruge, fik jeg vide. Men jeg kun desværre
ikke få svar på hvorfor hedder vandet demineraleseret og ikke destilleret ?

Spørgmål er selvf. - er der forskel på __demineraleseret___ og
___destilleret___ vand ?
Og hvor kan man få ___destilleret__ vand i DK ?


PS. Jeg læste lige artiklen om vandkøling og stødte på følgende

"At foretrække er destilleret vand, som sandsynligvis kan fås på dit apotek. Dette plejer at være meget dyrt, så mange køber demineraliseret vand i stedet for"

Så snakkede jeg også med Studiedata, som forvirrede mig endnu mere da de sagde at hvis man oversat "destilled" fra engelsk, hed det "demineraleseret" pa dansk.......

Update: Så er det lige kommet en reply fra en af læsere der siger:

"Engelsk til dansk:
de-ionized = demineraliseret
distilled = destilleret "

HVAD #"¤#" er "DESTILLED WATER" og hvor fås det i DK???
?:(
Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 17:20:15
Svar/Indlæg:
3162/78
Er næsten helt sikker på man ka få det på aboteket!



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 17:22:02
Svar/Indlæg:
3162/78
Eller er det deminiraleseret vand de har... jae det må det jo være så men det er vel også lige godt



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 17:27:51
Svar/Indlæg:
3346/81
Processen er som følger i Danmark:

Grundvand - der er 6 - 8 °C indeholder: H2O, inorganiske stoffer og organiske stoffer. Grundvand i Danmark varierer fra 6 - ved vestkysten til omkring 40 °dH på Møns klint - hvilket er et udtryk for hårdhed (Ca og Mg)

Inorganiske stoffer: Calcium & Magnesium - samt en række mineraler og salte. De to jeg fremhæver er de der også kendes som kalk. De precipiterer (udfælder) ved høje temperaturer.
Blandt andet derfor skal man være varsom med at anvende postevand.

Ca og Mg fjernes ved ionbytning - også kaldet blødgøring. Resten af saltene og mineralerne fjernes også ved ionbytning i en an- og kation ionbytter. En ionbytter er en beholder/tank der indeholder en resin der har en affinitet for enten positivt eller negativt ladede ioner. Processen kaldes derfor demineralisering og resultatet er demineraliseret vand.

Denne proces fjerner ikke organisk materiale (Kulstofbaseret materiale og mikroorganismer) Det demineraliserede vand anvendes derfor som grundlag for destillation - som foregår i et destillationsanlæg - der anvendes damp til at drive processen. Funktionsprincippet er at H2O'en kondenserer hurtigere end de organiske stoffer og også rester af inorganisk materiale - resultatet er destilleret vand. Det er den reneste form for H2O vi har.

(Der findes også R.O (omvendt osmose) og CDI (Continous De-Ionisation) som er membran baserede metoder der anvendes i kombination med de ovennævnte metoder)

Både demineraliseret og destilleret vand er OK at anvende i vandkølede systemer. De er begge aggresive idet de kemisk er i ubalance da man har fjernet en mængde ioner - dem vil de selvfølgelig forsøge at genvinde.

Derfor kan antikorrosionsmiddel være en fordel, specielt hvis man har en aluminiumskøler. I et rent kobbersystem er det stort set ligegyldigt.

Galvanisk korrosion der optræder når man har 2 forskellige metaller har kun teoretisk betydning - set i relation til livslængden af et PC kølesystem.

Hvad der derimod er mega vigtigt er antialgemiddel idet både åbne og lukkede systemer bliver ramt af mikroorganismer og alger. Så hvis man vil forhindre at det bliver til suppe er antialge-midlet vigtigt.

Åbne systemer er mest ramt fordi mikroorganismerne kommer direkte fra luften, og fordi f.eks. bongkølere også virker som beluftere - iltning af vandet - den ekstra ilt fremmer væksten af aerobe bakterier.

Temperaturen i et kølesystem - 25 - 45°C er i øvrigt den idelle temperatur for at få mikroorgansimer til at vokse. Pr. 10°C fordobles vækstraten - som tommelfingerregel.

Waterwetter eller afspændingsmiddel er med til at reducere vandets overfladespænding. De har en marginal indflydelse på temperaturegenskaberne - men hjælper med til at reducere mængden af luftbobler, og "hængende" områder i systemer - specielt radiatorerne.

Afslutningsvis skal man huske på at ren H20 er det med den bedste varmeledningsevne - derfor skal man - uanset hvad man vælger at putte i - ikke overdrive koncentrationerne.

Selv anser jeg demin eller destilleret vand som OK - med antialgemiddel tilsat. Alle øvrige tilsætninger er af marginal betydning og kan i for høje koncentrationer forringe resultatet.

På apoteket bør de have destilleret vand "Aqua destillata" eller sterilt vand "Aqua ad injectibilia" - eller er det skisme et underligt apotek.

<B>Demineraliseret vand kan du sagtens bruge - bare husk at koge det i en ren gryde - for at slå bakterierne ihjel - filtrer det eventuelt gennem et kaffefilter.</B>

Slutteligt - personen fra Studiedata vrøvler - desværre......

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 17:52:43
Svar/Indlæg:
3346/81
#4 - tak

Svar på dit p.s. = Det kommer med alderen ;) Eller noget

Så kvitterer du måske med at udfylde din profil?

Du kan trygt nøjes med at anvende det middel der følger med dit Koolance.

Tomgun



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 22:13:14
Svar/Indlæg:
23132/740
Svaret er jo nærmest givet, men jeg vil da gerne blande mig.

"Destilleret vand" lyder som en kedelig substans.

-> #0

Du kan bruge regnvand... det er lige så godt, og hvad bedre er: Det er gratis.

Hvis du stadigvæk går i skole, kunne det være at du kunne få din kemi/fysik-lærer til at "låne" dig noget. De fleste større instutitioner får "destilleret vand" af f.eks. (d)et nærliggende hospistal. Du kan evt. også selv spørge på hospitalet.

Jeg kan ikke andet end at ryste på hovedet af de stakler som bruger flere hundrede kroner på det, når de kan få/lave det gratis.

-> Tomgun

Flot svar...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:28:58
Svar/Indlæg:
3346/81
#7 - kedelig substans? Er du gal? Det er da noget at det sjoveste: smagløst, aggressivt, og helvedes dyrt - specielt når det skal opbevares ved 80°C for at kunne anvendes som WFI.

Regnvand og destilleret vand - hvad er det lige de har til fælles? Nå jo, de er jo begge fordampede inden de blev til vand igen.

- Godt svar NoNig! Man må bare ikke glemme at risikoen for at regnvand indeholder organisk materiale er stor, hvorfor det er vigtigt at koge det inden anvendelsen.

Den med fysiklæreren havde jeg godt nok overset, men for dem der har adgang til det er det jo en oplagt mulighed.

-> NoNig

Tak

Tomgun




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:37:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Yup! :00

Lille Allan: "Hr. lærer? Må jeg godt få noget af det dersens vand?"
Hr. Lærer: "Ja, det må du da gerne. Vi får det alligevel gratis oppe fra sygehuset!"
Lille Alle: "Nøøøj :00! Det lyder godt nok spændende...!"
Hr. Lærer: "Det er det sør'me også...!"
Lille Allan: "Hvor meget må jeg få?
Hr. Lærer: "Hvor meget skal du bruge?"
Lille Allan: "Det ved jeg sør'me ikke... :00"
Hr. Lærer: "Hvad er det til?"
Lille Allan: "Sådan noget computer-halløj. Hvor man kan bruge vand til at køle med!"
Hr. Lærer: "Nøøøj :00 Det lyder godt nok spændende...!"
Lille Allan: "Det er det sør'me også...!"
Hr. Lærer: "Tag du bare det du skal bruge...!"
Lille Allan: "Ihh, tak Hr. Lærer... :00 Jeg skal nok fortælle hvordan det går...!"
Hr. Lærer: Nøøøj! :00 Det glæder jeg mig da til, at følge med i!"

... :00

Jeg gik hjem med 3 x 1½L Coca-Cola flasker FYLDT op med det herligste demineraliserede vand... :e :e :e

Læs og lær! :e :p



Ironfox
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 08:13:01
Svar/Indlæg:
382/37
----- Hvad der derimod er mega vigtigt er antialgemiddel idet både åbne og lukkede systemer bliver ramt af mikroorganismer og alger. Så hvis man vil forhindre at det bliver til suppe er antialge-midlet vigtigt. --------

Tomgun. Er det så ikke sådan at kobber i sig selv draber ret mange bakterier ?:(



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 08:48:01
Svar/Indlæg:
3346/81
#10 - jo, specielt hvis det er en strømførende kobberelektrode - altså sat i et vandanlæg med det formål.

Men hvis du ser folks erfaringer med kølesystemer - så er det kobber der sidder i kølehovederne ikke nok til at forhindre biofilm (bakterie/alge slim)

Primært fordi der over tid dannes et oxidlag på kobberet, der fungerer som et passivt lag, hvor ion-bytning med vandet er stærkt reduceret, og dermed kommer der ikke metal-ioner over i vandet der kan genere, eller dræbe bakterierne.

Tomgun



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 16:45:17
Svar/Indlæg:
194/16
Hmmm nu kom jeg i tvivl efter alle disse flotte og lange svar... kan man ikke bruge demineraliseret vand i et kølesysystem ?:(



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 17:33:11
Svar/Indlæg:
3346/81
Uddrag fra tidligere post:

"Demineraliseret vand kan du sagtens bruge - bare husk at koge det i en ren gryde - for at slå bakterierne ihjel - filtrer det eventuelt gennem et kaffefilter - og tilsæt så et antialgemiddel."

Tomgun



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 14:07:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

... hvorfor skrev du ikke bare det til, at starte med?! :00

;) :p

- Så slap du jo for at skrive det lange post...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 14:07:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#15 - ha ha ha - :)

- hvis du genlæser #0 så spørger manden om hvad forskellen er på demin og destilleret vand, og det fik han så en form for svar på. Han virker ikke som om at han er ked af svaret.

Som svar på #13 - well - det står i den afsluttende konklusion, som jeg så har gentaget.

Sluttelig, til din orentering, så har jeg gemt smøren som et worddokument, fordi debatten dukker op en gang om i mellem, så cut'n'paste tager ikke så lang tid. :)

Tomgun



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 15:46:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Fair...

Whatever! ;) :p



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 16:43:23
Svar/Indlæg:
1137/24
Osmose-vand kan det bruges, hvis det lige koges??
Vi har et osmose anlæg på arbejdet, så kunne jeg tage lidt med hjem :D
/Thomas



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 17:04:34
Svar/Indlæg:
3346/81
#18 - hvis i har et osmose anlæg på arbejde er der garanteret også en konduktivitetsmåler - de fleste anlæg leverer en kvalitet omkring 5 µS. Det svarer principielt til demin vand - så svaret er ja.

Tomgun

P.S.

For dem der kan tåle en "teknisk" forklaring ;):

Normalt blødgør man vandet først via ion-bytning - d.v.s fjerner "kalken".

Osmose - eller rettere omvendt osmose - er anvendelse af polyamid membraner med en MWCO (Molecular Weight Cut Off) på 500 Dalton. Så ved hjælp af ca. 15 - 20 bars tryk drives vandet gennem membranen, og salte og mineraler tilbageholdes - og man har opnået samme resultat som ved an- og kation bytning. Ved højere tryk - 30 bar - anvendes det også som ferskvandsgeneratorer - altså fjernelse af saltene i havvand, således at det kan anvendes som drikkevand på skibe, boreplatforme m.v.



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 17:42:11
Svar/Indlæg:
378/106
hmm..
bare lige et spørgsmål.. bliver helt rundt på gulvet :)

man kan bare tag regnvand.. koge det.. og smide det igennem et kaffefilter... og så har man vand til ens væskesystem ? eller ?



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 17:47:12
Svar/Indlæg:
1137/24
#19 Takker for svaret!
Hvad er performance forskellen mellem destilleret- og demineraliseretvand?
/Thomas



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 17:56:08
Svar/Indlæg:
3346/81
#21 - i vore kølesystemer = 0!

Forskellen er hovedsageligt indholdet af organisk materiale, hvilket kan elimineres i denne sammenhæng med kogning/antialge middel. Destilleret vand er for den sags skyld heller ikke sterilt.

#20 - du tænker på det som #7 skrev.

Well ja, hvis du samler det op af en gang - koger/filtrerer det så har regnvand cirka samme kvalitet som demineraliset vand. Når vande fordamper fra jorden og igen fortættes og falder som regn har det mistet de fleste salte og mineraler.

Men da 1 liter demineraliseret vand - hvis eneste dårlige egenskab er at det ikke er sterilt (altså fri for mikroorganismer) - og koster omkring en 10'er på den nærmeste tank, så ville jeg nok ikke gide ulejlige mig ved det.

Tomgun



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 18:01:26
Svar/Indlæg:
378/106
ahh oki :) og så skal man bar ehave fat i det der alge fidus.. og så er man kørene ?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 18:05:32
Svar/Indlæg:
3346/81
#23 - Yep! Du kan jo købe de algemidler hos SHG - Studiedata m.fl eller i en akvarieforretning.

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 16:15:07
Svar/Indlæg:
3346/81
Der er 5 begreber - hvis man kan kalde det det:

Grundvand =
Vand inkl. kalk, salte, mineraler, organisk materiale, mikroorganismer/alger

Blødt vand =
ovennævnte minus kalk
Fremstillet ved ionbytning

Demineraliseret vand =
Ovennævnte minus salte og mineraler
Fremstillet ved ionbytning eller R.O.

Destilleret vand =
Ovenævnte minus organisk materiale
Fremstillet ved destillation

Sterilt vand =
Ovennævnte minus levende mikroorganismer/alger
Autoklavering efter tapning på emballage.

Hvis du læser på etiketten af demineraliseret vand, står der at det ikke må anvendes til kontaktlinser m.v. da det ikke er sterilt.

Mit forslag med at koge det demineraliserede vand bunder i at man så har slået så mange mikroorganismer/alger ihjel inden man tilsætter antialgemidlet, således at effekten ikke er opbrugt, men er klar til at bekæmpe de organismer der måtte være i slanger, kølehoveder, radiatorer m.v. eller komme til sidenhen.

Man kan da også bare lade være, så er effekten af antialgemidlet så bare reduceret.

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2004 22:07:53
Svar/Indlæg:
3346/81
#27 F.eks JBL Algol til 48,25 for 100 ml - det er uskadeligt for de fisk der svømmer i det, så det er nok også uskadeligt for os ;) - hvilket ikke er en dum ting.

Link: http://www.akvarieudstyr.dk/da... #

De fleste andre ting som klor, brintoverilte etc. fordamper alle sammen og i relation til et åbent system - well så får du fornøjelsen af dampene.

Tomgun