C++ Begynder hjælp

Software d.  08. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 622 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
08-01-2004 23:25:18
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey der ude

Jeg er begyndt og kikke lidt på C++, og jeg er forviret, jeg kan ikke finde nogen steder og begynde.

Så jeg tænkte på om vi havde nogle C++ programøere her på siden, der kunne gi et råd om hvor jeg skal begynde osv ?

Det skal lige siges, at jeg ikke har progameret før, så en noob guide på dansk ville være fantastisk.

Orca

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:27:15
Svar/Indlæg:
516/25
Hvis du ikke har programmeret før, så vil jeg ikke anbefale dig at begynde på C++.

Begynd evt at leg lidt med VB.NET, eller C# hvis du godt kan li C syntaksen. Hvis du er til C# så kan jeg ikke undgå at reklamere for min egen tutorial til dette sprog.

http://www.improve.dk/content/...

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:35:03
Svar/Indlæg:
193/54
hva med at gå ned på biblioteket og fix et par bøger !!!

Orca

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:39:10
Svar/Indlæg:
516/25
#2 -> Det umiddelbart letteste er nok Visual Basic (.NET, ingen grund til at begynde på det gamle Visual Basic). Men hvis du godt kan li C syntaksen, så foreslår jeg du begynder på C#, også fordi det er et meget federe sprog at kode i når først man er blevet vant til det.

Syntaks er den måde det hele står på. C syntaks bruges i sprog som C (sjovt nok), C++, Java, C# og flere andre. C syntaks genkendes oftes ved en masse krøllede paranteser og normale paranteser.

VB.NET skrives i et mere tale-agtigt sprog. Altså med færre paranteser og underlige symboler. Derfor er det umiddelbart lidt lettere at gå til og lære.

Men det hele kommer an på, hvad vil du med det?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:40:21
Svar/Indlæg:
3214/18
Du kunne også starte med java... Se f.eks. på www.javabog.dk og prøv med Eclipse som udviklingsværktøj -> http://www.eclipse.org/

Orca

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:47:24
Svar/Indlæg:
516/25
#6 -> Compilere er jo sprogspecifikke. Så det afhænger jo af hvilket sprog du beslutter dig for, C++, Java, C#, VB osv. Nogle sprog er der ikke mange forskellige compilere at vælge imellem, f.eks til C# og VB er der mere eller mindre kun MS's egne. Hvorimod der til både C++ og Java findes en masse forskellige, jeg foretrækker personligt "GNU G++" compileren.

Orca

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:49:57
Svar/Indlæg:
516/25
#7 -> Hvor meget sværere det er, det er svært at svare på. Forskellen kort sagt er at C# tager hånd om en masse opgaver som man skal bruge tid på i C++, og som man nemt kan glemme, og det kan få trælse følger.

C++ kan uden tvivl mere end C#, da det er et mere "low-level" sprog. Med C++ kan du lave så godt som alting, hvor at der er visse begrænsninger med C#, f.eks virker det p.t. kun på Windows maskiner med .NET frameworket installeret (en opdatering fra windowsupdate). C++ programmer kan ofte kompileres til både Linux og Windows (og andre systemer), så længe man ikke går noget OS specifikt i ens program. Men igen, det afhænger af hvad du vil med det? Vil du lave et lille sjovt labyrintspil, eller vil du i gang med Windows 2005?

Orca

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2004 23:55:49
Svar/Indlæg:
516/25
#10 -> Sådan skal det lyde :)

Nu spørger jeg lige stille for sidste gang, hvad vil du lave?

Der findes jo en milliard guides som alle tager udgangspunkt i noget forskelligt.

Orca

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 00:06:02
Svar/Indlæg:
516/25

Deep

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 00:09:40
Svar/Indlæg:
507/141
Jeg holder meget af Kent Reisdorph's "Teach Yourself Borland C++ Builder in 24 hours".
Det er en udmærket "begynderbog" og man får godt fat i mange ting - og da man arbejder direkte med at skrive Windows programmer får man ret hurtigt skrevet en del fine små programmer.

Er der forresten nogen der kan anbefale nogle gode bøger når man vil i gang med tråde, shared memory, I/O, sockets og lignende mere avancerede ting i C++ ?

Orca

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 00:17:13
Svar/Indlæg:
516/25
#15 -> MS VC++ er næppe "den bedste". Men hvis du har adgang til den, så er det helt klart et fint værktøj at starte med at bruge. Hvis du får lyst til at lege med en kommandolinie compiler, så prøv at søg på "GNU G++".

steen

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 15:48:42
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du vil finde en god bog, bør du starte med en bog af Bjarne Stoustrup (den danske C++ guru).

Han skriver godt og er rimeligt forståelig.

Som der tidligere er sagt her i tråden, bør du begynde med C eller C+. C++ er meget fint og nemt til at begynde med, MEN når de begynder med Dynamiske allokeringer (Constructors og Deconstructors i dynamiske allokeringer) bliver det for alvor langhåret. Ligeledes er dynamisk allokerede dobbelt-hægtede lister til søgning (med tilhørende algoritmer) noget meget sjovt noget at hitte rede i. Som du kan forstå HAR jeg allerede forsøgt mig og har gået på aftenskole i 2 år for at lære det stads....det er ikke just det nemmeste du har valgt, så er det sagt. C++ er nok et af de sværeste sprog at programmere i, men også et meget hurtigt sprog.

Jeg vil også kraftigt anbefale Borland Bilder, også tidligere nævnt, for når du skal begynde at lave Projekter og diverse "inkapslede moduler", vil Borland være nemmere at "gå til" end MS Visual C, som godt kan være lidt tricky i den måde som Projekter håndteres.

Fordelen ved Java (tidligere nævt) er, at java bruger en seperat tråd til at rydde op i sine allokeringer, hvorfor det er muligt at lave noget fornuftigt når man er newbee.

Hvis du beslutter at lære Java, vil du kunne bruge en del af syntaksen i C++ (når der kaldes til diverse biblioteker og objekter med tegnet(.).

Værsgo, der er noget at gå igang med

Orca

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 15:56:07
Svar/Indlæg:
516/25
#19 -> Undskyld, men det lyder altså lidt somom du bare kaster en masse fine begreber ud i luften for at lyde smart.

Manden skal til at begynde på C++, og har næppe, og får næppe, brug for at sætte sig ind i dynamiske allokeringer og deslige før om et godt stykke tid. C++ vil jeg mene er ligeså fint at starte med som C+ eller C for den sags skyld.

Den snak du kommer med der er jo ikke ligefrem en som #0 får noget ud af, og det ved du nu nok godt også selv. Du smider bare rundt med udtrykkene uden at forklare noget.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 16:15:43
Svar/Indlæg:
2870/65
Det kan du da have ret i, så her kommer en kort forklaring. Men Orca har ret, det kaster ikke så meget lys over hvad der foregår...my mistake.

C++ bruger dynamiske allokeringer i den måde som det tilgår Objekter. Hvorimod C/C+ ikke er objekt-orienteret.

Dynamisk allokering betyder, at man under programmeringen sørger for at man under kørsel af en program-stump kan udvide den mængde hukommelse som skal bruges til at indeholde data-in-output, modsat ikke-dynamisk allkering, hvor man på forhånd har afsat en fast størrelse til data-in-output. Man kan f.eks ikke putte flere tegn ind i en formular end man har sat af til i hukommelsen i en fast hukommelses-allokering eks. 50 tegn til en addresse.

Hægtede lister er en Metode (af flere) som bruges i C++ til at søge i data-strenge...(en række af data).

Orca

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 16:31:02
Svar/Indlæg:
516/25
#22 -> Det var straks mere forståeligt :)

Ang C/C++ debatten, så kan jeg godt se dit argument for at C er simplere, men jeg vil samtidig mene at der er en stor fordel i at lære at programmere objekt orienteret fra starten af, da det i mine øjne giver store fordele senere hen.

Og til #23, hvis du vil have lidt hurtig info om objekt orienteret programmering, så se her: http://www.improve.dk/content/...

Det er som tidligere sagt til C#, men begreberne er de samme.