WD' s raptor Vs. 2*160gb i Raid

Diverse d.  09. januar. 2004, skrevet af Illisher
Vist: 676 gange.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 20:27:22
Svar/Indlæg:
2664/97
Ja, jeg sidder så med et mindre problem, jeg har tænkt mig at købe 2 *sata 160gb 7200.7 8mb diske og smække dem i raid 0. Men vil det kører bedre hvis jeg nu brugte en Western Digital Raptor 36.7GB 10,000RPM SATA til mit c: drev også de 2 andre diske i raid 0, bare som lager plads...

kort sagt, hvad skal bruges som c drev, en raptor, eller de 2 diske i raid, hvad vil være bedst?

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
09-01-2004 20:31:24
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg ville nok ikke køre lager-disks i raid 0 da chancen for at du mister dine data er større...

Raid 0 til winsovs er nok bedre, da det jo "bare" kan reinstalleres, men alle dine dyrebare dokumenter, billeder osv. bliver nok sværere at erstatte.

Samtidig skal du oprette dit Raid 0 array forfra hvis du bruger onboard raid controller og skifter bundkort - så mister du også alle data (eller skal i hvert fald tage backup af 320 gigs :o )

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 20:35:15
Svar/Indlæg:
807/31
hvis du vil have meget lagerplads, og samtidig sikre din data, kunne du os lave et raid 0+1 ! (med 3 diske self.)

o27

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 20:52:44
Svar/Indlæg:
937/191
har lige læst Alt om Data magasinet og der får Seagate 7200.8 Sata150 den dårligste placering af 10 diske! Vinderen er lidt overraskende - syns jeg - Maxtor Diamondmax 9

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2004 20:56:05
Svar/Indlæg:
2664/97
2# jeg vil nu også mene jeg skal bruge 4 diske til at lave en raid 0+1 det er jo det samme, bare 2 gange ;)

hmm så ved jeg ikk helt hvad jeg skal gøre. Jeg skal have mer plads. Og skal da have noget raid nu da jeg har et max3 mobo. Ved godt at hvis den ene disk dør så midster jeg alt data, men jeg vil have raid :) hehe

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2004 23:51:34
Svar/Indlæg:
202/8
Hvis jeg var dig så ville jeg nok gøre... som jeg gør :00
Få en WD Raptor 74, da den larmer mindre og er hurtigere end 36'eren. Så er der også plads til alle de data der er vigtige på den. Og så kan du jo se hvad du har råd til at købe til dit RAID.
Jeg har 2x100GB og 1x120GB.... regner med at købe en til 120GB. til raid'en...
Alt det der ikke må gå tabt har jeg på Raptor74.
Så mener jeg at man er godt kørende ;)
PS. Tjek min profil. Der kan du se min PSU :)

drator

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 00:07:11
Svar/Indlæg:
1058/61
-> #7

!!!OFF TOPIC!!!

Du har det vilde kølesystem, og så kører din cpu stadig standard MHz, du burde faktisk have slag... mange slag... mener det står beskrevet således i biblen.

"Den som har god koeling, men ikke benytter sig deraf, skal stille i bar roev på torvet til toerre taesk og gabestok!"

Er ret sikker på at der er sådan det forholder sig!

-Drator

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 00:18:09
Svar/Indlæg:
2664/97
8# nu du siger det, så mener jeg også at kunne huske det fra den gang jeg blev konfirmeret.

7#har du ikke nogle billeder af din PSu indvendig, jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du har gjort det. Har du nogle link til artikler/guide der omhandler psu vandkøling.

larmer 36gb versionen mere end 74?
Man kunne jo også overdrive og købe 2 74gb og sætte dem i raid ;) hehe

Det jeg vil er bare jeg vil have noget der kører hurtigt, også skal jeg have meget mere plads, ved bare ikke helt hvad for en kombi jeg skal bruge endnu. :l

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 05:33:29
Svar/Indlæg:
1604/60
#9 Jeg har haft alm Raptor og jeg kan sgu ikke høre om de larmer mindre eller mere end dem......

Kan self være fordi mit Vapo også står og puster lidt ;)

Ang dine tanker om Raid osv. så køb dog den Raptor og hav den som system disk, så kan du altid snuppe en til, for at få ydeligere fart.

#4 Har selv haft både Seagate 7200.7 og Maxtor DM9 diske i Raid, og der var ingen tvivl om at Maxtor kørte bedst, de scorede +74k i Sandra, mens Seagatene kun scorede 54k.. ?:(

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 09:57:16
Svar/Indlæg:
202/8
#8 Jaja, ro på! Jeg har først lige fået det sat i, og jeg er ikke helt færdig endnu. Når jeg blive færdig så skal der nok komme lidt OC på :) men lige nu skal jeg først have det hele til at virke ordentligt...

#9 Jeg har masser af billeder, og de skal nok komme med en masse tips på www.mekatronik.dk , men jeg skal som sagt først være færdig med selve projektet får end jeg laver homepage. Sandheden med min PSU er at den ikke virker :( Jeg har haft den liggende åben for længe, været for voldsom ved den eller også så har min kat tygget i den. Jeg ved det ikke helt. Men jeg har bestilt en ny, som ikke er så dyr, og som ikke har en masse smart styring. Det skal man jo alligevel ikke bruge når man sætter vand i.

BACK TO TOPPIC
#10 har fat i noget af det rigtige.
Men lad mig lige slå fast. Hvad din løsning skal være kommer an på hvad du har behov for af sikkerhed og hastighed.
-Hvis du ikke har tid til at reinstallere windåse fra tid til anden (ikke fordi du kommer til det, men det kan ske) så skal du IKKE have OS på raid. Men på en enkelt Raptor.
-Hvis dine "vigtige" filer er doc-filer og andre små filer, så kan du jo bruge din gamle WD100BB til vigtig data. Og store "ligegyldige" filer kan du så have på en sata raid.
-Hvis dine "vigtige" filer er store filer (du laver film-redigering) så bør du have OS + vigtige ting på én Raptor74 (backup på din WD100BB) og igen "ligegyldige" filer (store) på en raid (sata).
-Hvis du ikke bruger din comp til andet end spil og leg og få den vildeste OC og mark-dit-og-dat. Ja, så skal du have to Raptor74 i raid til OS og alle dine spil. Og så kan du jo altid sætte flere disk's på som du har råd til. Din WD100BB er her også backup på nuværende tidspunkt.
Jeg tror det var de muligheder jeg lige kunne komme i tanke om. Håber det hjælper. ;)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 12:03:10
Svar/Indlæg:
202/8
Yep.... og så har den også andre forbedringer som gør at den er hurtigere (især seektime er forbedret). Det kom lidt bag på mig da jeg læste om det d. 18/12 så da jeg fik 36GB'eren til jul var jeg jo nød til at sende den afsted med det samme for at få den anden. Jeg fik den i onsdags, og skal have sat den i idag ;)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 13:33:06
Svar/Indlæg:
202/8
hmm..... 2x36 koster da det samme som 1x74!
Og så ville manden jo også købe flere diske... så han har vel pengene til det ;)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 21:18:10
Svar/Indlæg:
2664/97
15# nej jeg har dog ikke penge til det ;) jeg ville bare vide hvad det mest optimale vile være. Men jeg er stadig ikke helt sikker.

Jeg skal bare have det sådan at min computer kan kører lidt hurtigere end den gør nu, tror min maxtor 120gb er lidt sløv. også skal jeg bare have en masse plads til mine spil, film og musik + div. ting. Ved bare ikke om jeg skal have 2*160gb + en raptor 74gb må det så blive, eller bare 2*160gb.. :00

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 21:43:45
Svar/Indlæg:
2664/97
jeg regner med de bliver vandkølet. Laver en lille ramme hvor der kan side 3-4 harddiske i, så det skulle ikke blive noget problem :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 23:13:05
Svar/Indlæg:
2664/97
27# ja det vil sikkert være hurtigt, men med den pris kunne jeg næsten lige så godt købe scsi. Har ikke råd til så meget.. lige pt, men det kan vel ændres :e

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2004 02:01:01
Svar/Indlæg:
2664/97
hehe jeg synes det er sjovt som i skriver 72k (72.000) 7k2 ;)

Jeg tror jeg vil vente lidt endnu med at købe, har fundet ud af at pengepungen ikke har været tæt så der er faldet lidt ud i bunden :p:p hehe Men bringer debatten op en anden gang, så må vi se om der er kommet noget bedre der.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2004 08:40:03
Svar/Indlæg:
1604/60
#22 Hvor mange steder er det lige at den Raptor får "smæk" ?:(

Hvis jeg læser artiklen igennem, så er den Raptor da en klar vinder, se lige hvor mange første pladser den snupper, inden du går amok og slynger rundt med postulater ;)

Bemærk også at nogle af de lave score, der skal grafen være kort :)

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 12:41:08
Svar/Indlæg:
850/23
Kære venner - den test som #22 linker til skal tages med et gran salt. For det første er Raptor godt med, det ses ud af de forskellige grafer, faktisk vinder den mange. Tror dog kun at #22 har læst konklusionen, for der er Raptor ikke med?? Hvorfor? spørger I? Det er skam ganske enkelt - prøv at læs overskriften på siden... det er en test af 250 gb diske. Raptoeren er KUN med som reference disk, derfor er den jo ikke med i den endelige konklusion. Så at sige at en 250 gb giver stor smæk til Raptor er det lammeste jeg længe har hørt!!! x(

Jeg ville vælge 2 x raptor 36 gb til Raid 0 og dernæst købe en eller 2 store diske til backup/lager! Det er det system jeg kører med nu! Og jeg kan SLET ikke høre mine diske, kun den gamle WD 100 gb der knurrer lidt når den arbejder!

ViperZ