i875p Raid 0 problem

Diverse d.  10. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 227 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
10-01-2004 13:42:20
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har et Chaintech 9CJS bundkort og to Maxtor 200 GB Sata diske. Mit Windows XP ligger stadig på en IDE disk, så indtil videre vil jeg bare kunne se mit Raid drev i windows.

Jeg har sat BIOS til at køre enhanced mode, BIOS kan se diskene og Windows kan se Raid drevet inde i enhedshåndtering, men jeg kan ikke bruge selve disken. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre for at kunne se disken.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 13:47:19
Svar/Indlæg:
714/10
Der skal to diske til raid, de skal boote fra raid i bios.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 13:58:59
Svar/Indlæg:
1881/217
Giver #1 ret. Der skal to diske for at køre den mindste RAID konfiguration, enten 0 eller 1. Så hvis jeg forstår dig ret, så køre du ikke RAID, men alm. S-ATA.

Du kunne måske have lavet en RAID 0 til at starte på og kørt Windows derfra, men så efter Crash, Installeret en ny Windows, på en af diskene, for så er det muligt at du kan se den gamle Windows installetion.

Hvis det er tilfældet (Nogle lunde) kan du ikke fange dine gamle data ud, for i RAID 0, skriver den halvdelen af hver fil på hver harddisk, så mangler den halvdelen af hver fil.

Det du måske kan gøre, er at skaffe dig et Recovery program, til at recover filerne, men det er temlig svært, da det som sagt er RAID 0. Men der findes programmer til det.

Det er derfor at det er monster dumt at køre RAID 0, for datasikkerheden er = 0.
Kør derfor altid mindst RAID1

Sorry dude :(

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 14:01:36
Svar/Indlæg:
714/10
"...skal gøre for at kunne se disken...." DISKEN?

Hvis du har win på diskene, så køre du raid. Jeg kan ik forstå det du siger, du har oprettet en raid, men ser kun den ene disk og så kan du se din raid fra win. Har du installeret win på din raid? og trykkede F6 for at indlæse raid driver inden win blir installeret?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 14:12:17
Svar/Indlæg:
1881/217
Okay, på den måde.

Har du husket at give RAID disken et Drev bogstav, og formatere den, så den er klar til Windows brug ?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 14:18:02
Svar/Indlæg:
1881/217
Hvis du højere klikker på Denne Computer, så får du en valgmulighed der hedder Administrer, der skal du finde Diskhåndtering, der kan du se alle dine Drev C: D: CD Rom Osv. Så højrer kikker du på det drev du vil ændre, så kommer der de muligheder, hvor du kan formater ændrer drevbogstavet Osv.

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:02:15
Svar/Indlæg:
290/7
Skal man ikke oprette det lige før windows booter. hvor du skal vælger stripping. Jeg tror jeg skal trykke Ctrl + B eller noget i den stil for at komme ind i menuen. http://www.itzonen.dk/content/... Her kan du se lidt om de forskellige Strip størrelser. Bruger selv 16kb.

/Bosse

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:11:12
Svar/Indlæg:
1881/217

Han har oprettet RAID´en, men kan ikke se den i roden af "Denne Computer"

Så det kunne godt se ud til, at han skal ind og formater.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:26:25
Svar/Indlæg:
2870/65
OK....du er nødt til at lave en partition på dine diske...det skal du gøre i Dsik håndtering.

Som jeg ser det du har gjort lige nu, vil du ikke kunne se mere end ca. 126 GB af de 400, da du helt sikkert (efter din egen beskrivelse) IKKE har Enabled Big LBA (48 bits addressering) så systemet kan se mere end 127 GB.

Det skal du have gjort først INDEN du begynder at lave partitioner og formatere...ellers risikerer du at miste dine data iflg. MS selv.

Ved du hvordan du Enabler Big LBA?

Hvis ikke, skal du følge denne lille guide:

Åben et Notepad dokument og kopier følgende ind i dokumentet:

version]
signature="$CHICAGO$"
SetupClass=BASE

[DefaultInstall]
AddReg=48bitlba.Add.Reg

[48bitlba.Add.Reg]
HKLM,"System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters","EnableBigLba",0x10001,1

Når du så har kopieret det ind i dokumentet, gemmer du det som: "EnableBigLBA.reg" (uden "") og dobbelt-klikker på filen, svarer OK i boksen på skærmen og genstarter maskinen.

Nu skulle du kunne se den fulde størrelse af disken i din Diskhåndtering...og du kan partitionere og formatere løs alt efter behov