low noise PSU projekt

Diverse d.  10. januar. 2004, skrevet af Micker
Vist: 237 gange.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:03:30
Svar/Indlæg:
1012/98
Jeg skal ha skiftet min PSU blæser ud da den larmer som bare fanden.
Jeg har købt en temperatur styret sharkoon blæser med 3 LEDs i. Den er opgivet til 1600-2800 rpm og 20-32 db (ved godt at 32 db ikke er lydløs). Men lige nu er jeg ved at teste den, og den kører kun meget langsomt og heldigvis meget lydløst. Jeg kan ikke få den til at stige i rpm.
Og spørgsmålet er så om den vil stige i rpm når jeg smider den i PSU og om den kan holde temperaturen nede i min PSU?

Kan man på en måde teste hvor meget der skal til før den begynder at kører hurtigere??

Jeg ved ikke hvordan temperaturstyret blæsere kører og hvor meget der skal til før at den begynder at kører lidt hurtigere.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:08:31
Svar/Indlæg:
1881/217
Hvis din PSU er temperatur styret, tror jeg ikke at du har noget at bekymrer dig om når du sidder den i.

Hvis du har sat den til dit Bundkort køre den nok ikke fuld omdrejninger, da blæseren sikkert skal have 12 volt, men bundkortet levere ikke 12 som PSU´en gør.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:15:45
Svar/Indlæg:
1012/98
hmmm.. Min PSU er ikke temperatur styret tror jeg ikke, den larmer altid. Og det er et 3pins stik som er sat til bundkortet.

Det var bare fordi jeg er bange for at den ikke blæser nok og ikke kan holde PSU'ens temp iorden, lige nu blæser den ca. ligeså meget som min kat ånder, så det er ikke det helt vilde.

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 15:16:35
Svar/Indlæg:
1016/19
Hvis temperaturstyringen sidder i selve blæseren, så tag låget af PSU'en og blæs varm luft med en føntørrer ned mod blæseren fra oven (hvis du gør det bagfra, kan det være svært at bedømme, om det er luftstrømmen fra føntørren eller blæserens egen styring som får den til at køre hurtigere).

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 17:26:17
Svar/Indlæg:
1012/98
Okay problemer!
Jeg troede at blæseren sad på med et 3pins stik, det gjorde den så ikke. Den er loddet fast!
Den nye blæser er med et 3pins stik, en rød, en sort og en hvid.
Den hvide er kun til aflæsning af rpm eller hvad?

Skal jeg lodde den røde og den sorte ledning fast så??
Vil temperatur styringen så stadig fungere??

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 17:38:09
Svar/Indlæg:
240/44
#4 -> det kan du godt gøre... den hvide er efter alt at dømme den der levere omdrejningstallet for blæseren, hvilket du i og for sig ikke har behov for.

Med hensyn til temperaturen, så sidder proben der måler temp'en oppe ved blæserens motor.. du kan måske se en lille dimmer der stikker ud.. det er den.

Hvis du har adgang til et multimeter, vil jeg anbefale dig at du måske lige måler om det nu også ER sort der er nul og om der er spændning på den røde...

God fornøjelse...

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 18:55:53
Svar/Indlæg:
1012/98
Yeehaa det lykkedes at skifte den, nu er den blevet meget mere lydløs og lyser rød, grøn og blå.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
10-01-2004 19:40:08
Svar/Indlæg:
5678/460
jeg har lige gjort det samme

men da jeg var lidt bange for at lode på selve printet i psu'en lodede jeg ledningerne af selve køleren og så smed dem på de samme på min blæse fed måde og "mode" sin psu nu har jeg blå lys i den *g*

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2004 20:01:15
Svar/Indlæg:
1012/98
#7 jeg loddet også kun ledningerne sammen, jeg var heller ikke meget for at lodde på printet, der var ikke ligefrem meget plads.
Men jup et fedt mod efter min mening