Hjælp til køb af vandkøling?

Vandkøling d.  11. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 407 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2004 13:43:37
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa jeg vil købe vandkøling for første gang og ville lige høre hvad folk ville købe hvis de havde 5000kr til at købe køling til: CPU-Chipsæt-Radiator-resevoir-pumpe-harddisk-slanger-fittings og andet der eventuelt mangler minus blæsere og fan control.

Mine specs.
Chieftech matrix fulltower
P4 2.4GHZ socket478 med 4 huller i bundkort
Chipsæt uden huller men med "bøjler"
3x harddiske

Jeg havde forestiilet mig en radiator i toppen af kabinet 2x120 eller 3x120 hvis den kan være der?
Jeg ved ikke rigtigt om harddisk vandkøling er nødvendig men kunne godt tænke mig noget som gjorde dem mere lydsvage, De skal have en form for køling (bliver meget varme)

På forhånd tak
Jens
SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2004 13:50:29
Svar/Indlæg:
1503/128
Hvis du har 5000, så køb kompressorkøling til CPU'en (Vapochill), og DangerDen eller WaterChill vandkøling til grafikkort og bundkort.



Jens
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 14:01:49
Svar/Indlæg:
76/10
Køl dine harddiske med Zalmans passive heatpipekøler. Den sænker både larmen og køler dem. Dog vil en blæser foran dem klart være det bedste. Bare en Noiseblocker 11 DB, eller Papst 12 DB er rigeligt til at holde dem dejligt kolde.

Mht. vandkølingen så ville jeg vælge følgende:

CPU kølehovede: Dangerden RBX - 600,-
GPU kølehovede: Dangerden Maze 4 - 600,-
Chipset kølehovede: Dangerden Z-Chip til Springdale/Canterwood - 500,-
Pumpe: Hydor L30 - 400,-
Radiator: Thermochill, Triple (3x 120 mm. blæsere) - 850,-
Reservoir: Bay reservoir - 300,-
Slange: Tygon R3603 12mm - 150,- pr. meter

Fittings: Slangeclips til Tygon slange - 5,- stk.

Vandblanding: Ca. 5-10% Super Cool, et par dråber DyeLite i passende farve, resten enten destilleret eller demineraliseret vand - 200,-

Et par UV rør til at lyse vandet op ;)

I alt: Ca 4000,-. Alternativt kan du spare nogle penge ved at tage noget billigere slange, f.eks. Clearflex der stadig er en rigtig god slange. Tygon er bare det bedste, men 150,- meteren er satme også mange penge for en stump gummi :e



Jens
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 14:04:45
Svar/Indlæg:
76/10
Og ellers gør som SuperFly siger. Køb dig f.eks. en brugt Vapochill stand-alone unit, og monter den i toppen af dit kabinet. Så køb dig en Hydor L20 pumpe, Maze4 til GPU, Z-chip til chipset og en god Single radiator. Hvis du fjerner den nederste HD bay i dit Matrix kan der stå en Pro-Core fra vcore.dk.



OcBedstefar
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 15:02:50
Svar/Indlæg:
398/29
mit råd er hvis du har 5k... så lad være med at bruge dem på køling af pcen... med mindre du er absolut skal bruge -10 grader til noget...

mit forslag er at du får dig nogle harddisk ophæng evt. de Zalman der blev foreslå + evt. blæsere.

jeg ville foreslå at ligesom "Stig" at du tænker dig om.

jeg synes personligt at du skulle vælge:
en ordentlig stor radiator, helst 3*120 mm.
en god pumpe med en meget stor pumpe kapacitet. Helst mere end Eheim 1048, prøv at finde en 1200l/t pumpe. Det sikrer at varmen / vandet kommer hurtigt væk.
Kølervæske fra til bil kan bruges som additiv det er billigt og fås i store mængder...
Køb der et resavoir helst og køb et der passer hvor det ikke skal stå og blive varmet op.
Mht. kølehoveder så er det min erfaring at chipsæt, nbro ikke bliver skide varm og det ikke er her man skal smide sin bondegår. Derimod er det vigtigt at du ikke mister flow, så det der vigtigst her er store kanaler.
Cpu-kølehovedet skal derimod være kvalitet, jeg ville sige at du skulle købe et D-tek. Men husk at flow er en rigtig god ting, så lige meget hvad du vælger af alle dele skal det bevare flowet det nytter ikke noget at have et cpu kølehoved til 550 kr hvis vandet kommer forbi så langsomt at det ikke kan køle godt.

Hvis du har en lille smule mod på det så find nogle dele der ikke koster en bondegård, mit forslag er at finde brugte / dele der "normalt" anvends til andre ting. F.eks. akvariepumpe, bilvarmeapparater...

bare nogle forslag det er selvfølgelig dit eget valg, men slet og ret så skal man passe på ikke smide pengene ud i den blå luft når man kan få noget for det halve.

http://www.akvarieforretningen...
1000L/t - 229 kr, jeg har en sådan pumpe. Virker fint har kørt i lang tid nu... Man skal bare kunne fikse et reservoir.

Snak med en autoforhandler, har jeg lige gjort. Har fået lovning på et varmeapparat fra bil i størrelsen 20cm*40cm og 1/2" tilslutning. Det kommer ikke til at koste over 200 kr, og disse hersens 3blæsere radiatorer koster sku 800 kr og op.

synes bare du skal overveje det før du vælger den "lette" løsning



Jens
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2004 17:56:06
Svar/Indlæg:
76/10
Eenstrengssystem menes at du skal køre serielt, og ikke parallelt. Altså du skal ikke sætte et Y stykke på et sted så vandet bliver delt ud til GFX og CPU hver for sig og så bliver samlet igen.

Det giver et meget ulig flow, og vandet vil altid søge derhen hvor gennemgangen er nemmest. Derved vil det andet hoved næsten ikke få noget køling!

Det kommer jo ikke an på tryk i slangerne. Det er jo ikke sådan at pumpen ligger i en spand vand også med 2 meter slange der ude for enden er lukket helt til. Der er jo et gennemgående flow, og der kan jo aldrig komme mere vand i end systemet kan rumme...

Du kunne såmænd bruge en 2000 ltr pumpe uden problemer :)

Tygonslanger kan også tåle et ekstremt højt tryk. De er vist nok også syretætte, så syre ikke kan ætse dem op. De bliver nemlig normalt brugt i den kemiske industri :)



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 08:29:31
Svar/Indlæg:
1836/61
Lige en generel anbefaling mht. vandkøling, mange af de sæt der findes på markedet har 8+10 mm slanger osv. og det synes jeg er en mærkelig begrænsning at sætte i sit vandkøling.

Mit vandkøling kører på over 2 år med 12 mm slanger uden problemer og fornuftig køling/ydelse/lydstyrke.

Mange butikker skriver om indvendig og indvendig diameter i mm eller tommer. Dvs. hvis du køber løsdele så køb samme udvendig diameter studser på kølehoved+radiator+pumpe+reservoir men slange skal have den samme indvendige diameter for at passe sammen.