Seriøse problemer P4C800E-Deluxe

Diverse d.  12. januar. 2004, skrevet af Orca
Vist: 384 gange.

Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 16:37:07
Svar/Indlæg:
516/25
Okay, lad mig lige skrible historien ned.

Jeg får sat mit system op, det kører perfekt (et par uger siden). Pludselig går strømmen og computeren går naturligvis ned, efter genstarten får jeg ikke bare det normale "bip" under opstart, nu kommer der i stedet tre bip, men de lyder forskelligt. Noget a lá "bip, bop, bop" (ikke lydkorrekt, bare for at vise forskellen).

Maskinen kører dog videre fint, og en nulstilling af BIOS indstillinger hjælper ikke, så jeg vælger at ignorere det. Heldig som jeg er, så gik strømmen lige nu igen ("#¤!). Ved opstart får jeg nu ikke længere de tre bip, nu er der 4(!). Og de lyder således: "bip, bop, bop, bip".

Tre bip kan jeg klare, men 4 det er altså for mange, så jeg går ind i bios og sætter settings til default, for at se om det hjælper. Skærmen flimrer lige kort da jeg vælger save, hvorefter systemet starter op og siger "BAD BIOS CHECKSUM ERROR", og dernæst leder den efter en BIOS på både diskette og CD.

Fuckit! Nå, jeg nulstiller CMOS og til min glæde starter maskinen op igen. Ved første boot virker hverken onboard LAN eller Firewire (og ja, de er aktiveret i BIOS). Så jeg genstarter igen, og ved andet forsøg virker det.

Så nu sidder jeg på min maskine som kommer med 4 underlige bip i starten, jeg tør knap nok ændre bios indstillinger i frygt for at smadre BIOS'en. Så hvad gør jeg?

Skulle jeg evt prøve at flashe BIOS'en med nyeste version? Den er født med version 1011, version 1014 er tilgængelig på ASUS' hjemmeside.

Jeg håber virkelig i kan komme med lidt hjælp, for det er ærligt talt ikke fedt at sidde med en maskine som virker som en tikkende bombe x(

nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2004 16:43:14
Svar/Indlæg:
714/10
alt andet lige, så er den nyeste bios at fortrække. Se om den laver det samme, men bad checksum error fik jeg også i starten med mit ic7, lige indtil jeg lærte det lidt bedre at kende, og det køre fejlfrit nu, de fleste gange blev det bare OC for meget, så den lov at stå lidt og da den blev tændt, virkede den igen.



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 16:44:44
Svar/Indlæg:
516/25
#1 -> Ok, jeg kan bare ikke li at der kommer et bip mere på i starten efter hver gang strømmen går... :/



Corlin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 16:49:09
Svar/Indlæg:
237/8
He he

Forstår godt din frustration. Bare rolig. Er din bios crashet ved du det. Så sker der intet. Men selv der kan det lade sig gøre at rede systemet ved hjælp at et hot swap af bios.
Skulle du få flere problemer så kig ind på www.abxzone.com
Der får du svar på alt vedr. dit særdeles fede mobo.

Corlin



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 16:52:09
Svar/Indlæg:
516/25
Jeg ved ikke om det skal berolige mig at vide at min bios ik er fucked up, for så må det jo være hardware problem der er skyld i de 4 bip under opstart, og det kan jo være endnu værre :S



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 17:44:15
Svar/Indlæg:
516/25
#7 -> Bah :P

#6 -> Den siger bare "Booting to OS"... Og FUCK hvor er lydoutput højt, jeg tror loftet hoppede en meter eller noget.

----

Når jeg tager USB fætrene ud, så kommer der ingen bips, så jeg går ud fra det bare et status bips. Version 1014 BIOS'en skriver også at "USB beep muted" eller sådan noget, så jeg regnede egentligt med at den ville standse med at bippe efter opdateringen, det gør den dog ikke.

Nu må jeg jo så bare se om den nye bios version hjælper på mit OC :). Who knows, måske var sådan et par problemer kun godt for mig :)



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2004 19:10:35
Svar/Indlæg:
516/25
#9 -> Det passede måske også fint nok, et normalt startbip, 2 USB bip for de to muse jeg havde sluttet til, som den fandt under opstart.

Men efter strømsvigtet blev der tilføjet et fjerde bip... Jeg har nu flashet BIOS'en til 1014, men bippene er der stadig, inklusive det fjerde. Men systemet kører fint nok... Såå ?:(



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 03:07:25
Svar/Indlæg:
516/25
#13 -> Hvordan resetter man sine ram? Tænker du på default BIOS indstillinger? Eller måske reset af CMOS? For begge dele har jeg gjort.



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 03:20:51
Svar/Indlæg:
516/25
Efter at have læst lidt rundt omkring på nettet, så virker det meget tilfældigt hvor mange startbip folk de får, og hvilke toner de er i. Det er tydeligvis noget med hvor mange USB fætre man har tilsluttet, og så alligevel ikke. For nogle folk får 2-3*bip pr. usb enhed, mens andre USB enheder kun giver et enkelt bip, eller slet intet bip.

Jeg gad bare godt vide hvordan man kan kende disse "status bip" fra de egentlige fejl bip.



Bøge
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 09:29:32
Svar/Indlæg:
205/1
Hvis du opgraderer din BIOS til 1014 får du ikke længere bip pr. USB enhed. Tilbage er så de bip, der er lig med fejl.

Du kan læse mere om hvad de enkelt bip betyder her http://www.pchell.com/hardware...



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 09:36:26
Svar/Indlæg:
1836/61
Orca, jeg tror #13 mener reseate=tage ud og sætte i igen !