# 13 > Jeg er da udemærket klar over at Fr. Jensen ikke sætter det op - det er bestemt heller ikke meningen... det er trods alt et mail-relay. Et sådan relay kan håndtere flere tusind mailadresser og kræver end ikke særligt meget cpu.
Ideen er dog bestemt ikke utopi. Flere mailservers har implementeret virus/spam filtre. Hvad angår virus delen så er disse ofte gode nok - hvad angår spam-delen så er disse ofte primitive, men det er blot et spørgsmål om tid skulle jeg mene. Mailservers som ikke har nævnte funktioner kan passende benytte et relay til spam/virus filtrering som jeg foreslår. Det er endda så behændigt at de kan sidde på samme maskine som mailserveren så det kræver ikke ny hardware.
Af den grund kan jeg ikke fatte hvorfor ISPerne ikke har investeret i det endnu. Selv hvis de ikke hævede priserne på deres produkter vil de hurtigt spare pengene ind igen på grund af den nedsatte mængde mail-trafik (op til 80% af mails er spam) fordi nedsat mailtrafik betyder længere mellem behovet for opgradering af hardware.
Bortset fra det er jeg sikker på at ISPerne kan få penge for at tilføje spam/virus filtre til deres produkt, da spam og virus har en dokumenteret omkostning for virksomheder - og er et irritationsmoment for alle private. Der er da allerede også flere på markedet som sælger spam/virus filtrering i dag.
Der snakkes meget i visse politiske kredse om at løse problemet med spam/virus. Bl.a. i danmark kan man straffes for at sende spam. En langt bedre og mere effektiv løsning ville være at man gjorde det lovpligtigt at kommercielle mailservers skulle have spam/virus filtre.
jeg læste en artikel for ca. et ½ år siden med en unavngiven person fra et firma som benyttede sig af spam i deres markedsføring. Han blev spurgt om hvorfor han gjorde det. Svaret var simpelt: ud af 1 mio. spammails reagerede 400 personer og der medførte typisk 50 nye salg. Det var omkostningen værd da en ny kunde normalt kostede ham langt mere end det han betalte pr ny kunde han fik igennem spam.
Hvis vi antager at kun 5% af den spam der udsendes når frem til modtageren, så vil der i ovennævnte eksempel ikke være 1 mio. modtagere men kun 50.000. Heraf vil kun 20 vil reagere på mailen og det vil medføre 2,5 nye kunder. Så kan det muligvis slet ikke betale sig at bruge spam i markedsføring længere.