IC7-G vil ikke boote!

Bundkort / CPU d.  13. januar. 2004, skrevet af ubehagelig
Vist: 365 gange.

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 20:31:21
Svar/Indlæg:
192/9
Jeg har lige installeret et Abit IC7-G med en 2.4C.

Den har ikke opdaget, jeg har et keyboard tilsluttet (PS/2), så den reagerer ikke på tastetryk.

Den lille diode på boardet lyser grøn, før jeg starter op. Når jeg tænder skifter den til rød og efter at (tilsyneladende) have talt ram'en op og så stoppet dér, står den bare og sender en skrækkelig lyd ud fra PC-speakeren.

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget fornuftigt i manualen.

Hjælp? :(

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 20:34:28
Svar/Indlæg:
2664/97
prøv at beskriv den lys den siger. er det 2 korte bip også et langt, eller hvordan?

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 20:36:53
Svar/Indlæg:
192/9
Den giver kun et langt bip, og den stopper ikke.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 20:38:04
Svar/Indlæg:
2664/97
det er ram fejl. Enten er de døde, eller.. hmm ja, så ved jeg ikk. har du ikke nogle andre ram du kan prøve med? Har du mulighed for at prøve ramne i en anden maskine?

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 21:40:57
Svar/Indlæg:
714/10
Jeg vil også gætte på rammene, prøv et modul istedet, måske er det kun den ene blok der ik vil, eller hvis du er heldig så skift slot, altså 2&4 hvis de sidder i 1&3 nu.

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 22:28:03
Svar/Indlæg:
192/9
Ok, jeg har nu forsøgt følgende:

Jeg har forsøgt med to andre ram klodser (ja, to ens). Samme fejl.

Jeg har forsøgt *kun* at have harddisken tilsluttet. Jeg har forsøgt med et andet kabel til HDD end det, der fulgte med. Jeg har dobbeltchecket, at kablet er sat korrekt i. Har forsøgt både i IDE 1 og IDE 2 bare for "skægs skyld"

Jeg har forsøgt at sætte ram i både 1&3 og 2&4.

Jeg har forsøgt at ændre jumperen for "Wake up function support at Keyboard/Mouse port (PS/2)" - den giver fejlen ligegyldig om PS/2 support er slået til eller ej.

Grrrr, nogen forslag?

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 22:32:34
Svar/Indlæg:
192/9
Som sagt den booter op, tæller ram'en og alt det der. Alt ser faktisk fint ud på skærmen, den venter faktisk bare på, at jeg taster "Del" eller "F1".

Det "eneste", der er i vejen, er, at den reagerer ikke på keyboardet (PS/2, og ja har prøvet et andet, og ja det sidder i den rette port), og den går amok med et langt bip. Der kommer et fornøjeligt kort bip i starten, og derefter kommer helvedesbippet.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 23:03:21
Svar/Indlæg:
714/10
http://forum.abit-usa.com/show...

Måske skal de bare skilles ad, og samles igen. Underligt nok som det lyder, men det også hjulpet mig en gang.

Kan ik komme i tanke om andet end, at clear cmos og se hvad den så siger, det rigtig træls med et MB der ik virker :x

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 23:07:29
Svar/Indlæg:
3346/81
Prøv at resette CMOS - altså af med strømkabelet, flyt jumperen vente et par minutter, tilbage, og så strøm på igen.

Tomgun

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2004 08:28:48
Svar/Indlæg:
192/9
"After rebuilding I encountered the same problem as before, but now I knew the problem wasn't the memory. It turned out to be a connection from the case to the mobo. I'm still not sure where that lead is supposed to go, but I'm now running xp pro on my new system and have encountered no problems. It runs sweet."

Han må mene ledningerne til HDD LED, POWER SW og alt det der.

Jeg havde også mistanke til det igår, så jeg startede op *kun* med ledningen til power sat til, så boardet kunne starte op, men det ændrede intet.

Jeg er temmelig sikker på, jeg forsøgte at vende det lille kabel begge veje og alt var som det skulle være, men jeg må lige kigge på det igen.

Og, ja, clear CMOS var en af de første ting, jeg forsøgte :)

Nu roder jeg lige med de ledninger, og så må vi se, om det løser problemet, ellers må jeg vel RMAe boardet :/

Tak for hjælpen indtil nu, gutter :)

Har I andre forslag, må I meget gerne poste.