80Watt pelt på GF eller Chipset.?

Luftkøling d.  13. januar. 2004, skrevet af sgt.hp
Vist: 372 gange.

sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 21:27:30
Svar/Indlæg:
436/69
Har søgt lidt her på siden, og andre steder, men i forbindelse med emnet har jeg stadig et par spørgsmål.

Jeg har høbt en 80Watt pelt af en bekendt.
Meningen er at den skal sidde på chipset (flyttes til GF hvis det ikke gir mHz), da jeg ikke tror den vil give de store ændringer på CPUen...

Det der med at det skal sættes sammen på følgende måde :
Kølehoved <- pelt <- coldplate <- chip er jeg med på.
Men jeg er i tvivel om hvor omfattende isolering der er brug for. Er det nødvendigt med neopren på bagsiden af bundkortet/GF også, når det kun er 80Watt.? eller er det nok bare at isolere fra kølehovedet og ned efter.?

Hvordan med effekten. Er 80 watt for meget, eller skal den begrænses til ca 33watt (ved at sætte 5volt til)??

Link er meget velkomne.

På forhånd tak - Morten

*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 21:38:18
Svar/Indlæg:
458/22
det jeg kan svare på er flg:

TEC/pelt på chipset får du nok ikke ret meget ud af andet end bøvl, dette bliver ikke så varm at det kan retfærdiggøre at sætte et TEC element på, sæt det på GFX og overclock svinet 8)

Mht. isolering så ja, isolering er nødvendig når temperaturen kommer ca. 10 grader under stuetemp. hvilket det nok vil gøre med 80w TEC - jeg ved ikke lige hvor meget det giver ?:( .. men sikkert nok til at der dannes kondens.

Lyder ellers meget spændende, jeg kunne godt tænke mig at lege med sådan en dimmer :D



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2004 21:52:34
Svar/Indlæg:
244/0
80w er da en del...! sæt det på gfx og isolér med ikke ledende fedt okkring vpu/gpu.. hvor det er er nyttigt! og på bagsiden må du isolere med.. ja de der plader af noget skum! :e men nu hvor det er på 80w så lad det da køre 80w post lige temps osv. da jeg også snart vil ha pelt på mit gfx..



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 22:52:37
Svar/Indlæg:
436/69
Skal jeg nok når jeg en gang får det sat sammen... Nu vil jeg lige teste lidt først, men en gammel CPUkøler. :D Glæder mig også til at se hvad det bliver til.



Try-this
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2004 23:13:28
Svar/Indlæg:
151/6
Du får ikke noget ud af at sættte den på chipset, helt almindelig vandkøling er længe nok ;)

Men gfx derimod, den ska ha pelt, og så clockes i smadder (eller næsten) 8)


Hvis du havde besluttet dig for at sætte den på cpu, ville du finde ud af, at det vil give en negativ virkning, 80w er simpelthen ikke nok til at lede varmen væk fra moderne cpu'er, der skal man op i 200w eller over ;)



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2004 08:50:41
Svar/Indlæg:
2502/221
LOL hvis vi snakekr 172watt pelt på cpu OG en 80w på gpu og så pc og skærm bagefter, så kan det sku da næsten bedre betale sig at købe bedre udstyr med alt det strøm de pelt vil æde hehe



SelquisT
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2004 09:48:31
Svar/Indlæg:
7/0
Jeg kørte selv med et 80W Peltier på mit Soltek SL75-KAV's Northbridge. Jeg fik en temteratur på ca. -3º til +1º, og mere var der ikke i det. Jeg kunne ikke overclocke 1 mhz mere af den grund 🙂 desværre.... til gængæld var det da sjovt at lege med så længe det varede.
For da jeg lukkede ned for peltier-elementet (ikke isoleret) dryppede der kondens/smeltet is ned i min AGP-port og så var det bundkort dødt! ISOLERING ER VIGTIG 😀

Med hensyn til strømmen den bruger. Find en gammel AT PSU (nok ca. 200W), fjern dens "kabinet" og monter den så vertikalt under hdd'slotsene i fronten af kabinettet eller lignnende, det gjorde jeg. Trækker også lys og extra blæsere uden besvær. Så bliver ens almindelige PSU heller ikke belastet med det. Bare et forslag 🙂