Hejsa, det var mig som er CHabeso´s "Kami" ;) der viste ham det, og så syntes jeg lige at jeg skulle forklare hvorfor man vil se forbedringer i forhold til normal Pro BIOS.
Forklaringen findes ganske simpelt i driverne, og er præcis samme tilfælde som med 9700Pro som "kunne køres" som et 9800Pro.
Men grunden til det er, at driverne har forskellige såkaldte Pathways, til hvert kort, og på den måde kan ATi holde nogle kort tilbage hastigheds messigt, hvilket de gjorde med 9700Pro og så også lige 9800Pro.
De Pathways gjorde også at 9800Pro kørte hurtigere (teoretisk set) end 9800NP ved samme clock.
Men algoritmen kunne helt simpelt beregnes af alle R/RV3XX serie kort, og derfor softmodded man drivere til at give 9700Pro de samme Pathways, som så nu er includeret i alle Cat. drivere.
Men tilbage til Pathways på 9800Pro og XT.
I dag er det svære at softmodde driverne til at installeres med andre Pathways, da det er hardcoded in i sættet, og Pathways´ne aktiveres KUN hvis det rigtige DeviceID bliver læst fra kortets BIOS under initalliseringen af grafisk Windows.
Altså skal man skifte DeviceID ud for at få gavn af de bedere Pathways, det kan desværre ikke gøres ved at skifte det i .inf filerne, og tro mig, jeg har prøvet....
Det hele går ud på at skifte 4A46 (Pro DevID) ud med 4A4E (XT DevID) og 4E48 (Pro Secundary) og 4E6A (XT Sec.) i BIOS filen.
Men de er svære at finde, da BIOS filen har over 800000 kode linjer.... (har haft det åben i Visual C++)
Nå men der har i det, forklaring på at det er hurtigere i nogle tilfælde, og hvorfor man bare kan modde sit Pro´s BIOS.