Skærmet eller uskærmet netværkskabel?

Diverse d.  18. januar. 2004, skrevet af Palmen
Vist: 863 gange.

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 01:46:31
Svar/Indlæg:
1302/23
Hey Forum.

Sidder her og skal finde 30m netværkskabel, som jeg skal bruge til at trække fra min router til min udestue (hvor nogle kammier og jeg gamer lan).

Men kan sgu ikke rigtig findet rundt i den jungle, som jeg synes det er med alle de skide betegnelser :/

Har fx. fundet dette Sandberg kabel:
http://www.itbutikken.dk/defau...

Og dette noname kabel:
http://shg.dk/htmlfiles/infobo...

Eller dette:
http://thansen.dk/product.asp?...

Men er er der over hovedt forskel på dem? Eller er det bare at tage den billigste? De hedder alle "UTP/RJ45".

Håber det alle er 'normale' netkabler jeg har linket til, for kan som sagt ikke rigtig se forskellen på alle dem som er der ude.

Og har I fundet 30m som er billigere, så bare skriv et link :)

Håber I kan hjælpe.

- Lasse

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2004 02:47:01
Svar/Indlæg:
1016/19
Reelt har du to muligheder - skærmet (også kaldet S-UTP eller SF-UTP) og uskærmet (UTP). Skærmet kabel giver bedre immunitet mod elektriske forstyrrelser, men jeg tvivler på, at det betyder noget i dit tilfælde. Køb bare det billigste.

De øvrige betegnelser, du kan støde på, er RJ-45 (det er det lille modulstik som stort set alle PC-netkort bruger) samt kategori 5 som er et udtryk for kablets kvalitet (jo højere tal jo bedre - du bør ikke tage under 5, men de er også meget sjældne).

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 03:47:33
Svar/Indlæg:
1996/65
Min erfaring .... er at et UTP kabel sagtens kan være udemærket til selv 100mbit netværk ... måske opnår man kun de 60-70mbit med et 30-50meter kabel ... men det er jo også mere end rigeligt hvis den bare skal være internet kabel ...

Jeg har selv et 30m UTP kabel ... som jeg har købt her ...
http://www.holm-data.dk/

Det koster 94 kr ... og er cat5e sertifikeret...!
http://www.holm-data.dk/varede...

og jeg vil da foreslå dig bare at finde det billigste som du kan finde ... (shg.dk i dette tilfælde) ...

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 10:24:35
Svar/Indlæg:
1581/5
www.bj-trading.dk er også "ok" billige med kabel.

Og Cat5 UTP er fint nok til det du skal bruge, ingen idé i at ofre flere penge end nødvendigt.

#3 Hastigheden på et 100m kabel og et 2meter kabel er den samme, i det tilfælde at kablet ikke er defekt eller monteret forkert :)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2004 13:32:52
Svar/Indlæg:
1016/19
#7 STP betyder at hver leder er skærmet individuelt og derefter twisted. Var almindeligt i de "gamle" IBM installationer, men bruges ikke så tit mere.

S-UTP betyder at lederne er twisted først og derpå omsluttet af en ydre skærm. I princippet blot et UTP-kabel med en skærm rundt om. Deraf det underlige navn ;)

SF-UTP = Shielded Foiled UTP, som betyder, at der benyttes en folieskærm (bedre noise rejection ved meget høje frekvenser, men pokkers svær at lodde på) i modsætning til en braided skærm (lettere at have med at gøre og mere mekanisk solid). Foil-udgaven er dog også billigere, så den er mest udbredt.

Se? Der er faktisk logik i tingene. :D

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 13:51:59
Svar/Indlæg:
4120/115
Stort set ligemeget hvad du køber! som standard sælger butikkerne ikke kabler der ikke er CAT5, og til en længde på kun 30m. så er du stadig et godt stykke under den anbefalede maks. længde på 100m.

CAT5 = 100Mbit
CAT5e / CAT6 = 1000Mbit
Det betyder self. ikke at man ikke kan køre 100Mbit på et CAT5e 😉

Når du køber STP kabel nu omdage... Så er det altid med folie! Desuden er der ikke meget ved STP kabler, hvis man ikke også benytter skærmede stik! Og sjovt nok er det ikke ret mange STP retail kabler der kommer med skærmede stik :p
Jeg har nu aldrig set kabler hvor hver leder er individuelt skærmet, og bagefter snoet?... Hvis lederne er skærmet, hvordan skulle sno'ningen så ha indvirkning på impedansen i kablet?

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2004 14:34:53
Svar/Indlæg:
1016/19
#9 Det er som regel med folie, men ikke altid. Jeg har da en del braided. Bruges bl.a. hvor kablet kan blive mekanisk stresset så som maskinhaller, på skibe og i nørders værelser ;) Du kan bøje dem, jokke på dem og klemme dem i døre uden at egenskaberne ændres.

Du har ret i det med stikket og det værste er, at hvis kablet ikke har skærmet stik, så virker skærmen reelt ikke. Faktisk kan den gøre balancen (kategorien) ringere.

Med hensyn til STP, så udtrykte jeg mig forkert - sorry. Det betyder naturligvis, at hvert twisted pair er individuelt skærmet. Dvs. at i et 8-leder kabel løber der 4 twisted pairs med hver sin skærm. Som du selv siger, så har det ingen mening at twiste to skærmede ledere.... :r

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 23:59:54
Svar/Indlæg:
1302/23
Det kabel som TroelsOlesen/#3 har vist ved www.holm-data.dk ser ganske glimrende ud :)

94kr for et 30m UTP Level5 (cat.5E) RJ45 kabel :)

Ser ud til at det bliver det - kan heller ikke finde det billigere nogle steder.

Og takker for jeres svar drenge, angående forskellen imellem uskærmet og skærmet kabel. Bare sort at de skriver det, hvis det alligevel intet har at sige :/

- Lasse

Noisy_Cricket

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:06:24
Svar/Indlæg:
227/31
du kan lave det selv.. hør om nogle du kender ikk skal bruge noget netkabel, så køb en 100 m rulle og en crimptang..få billigt på qxl...ellerebay