Er der behov for guide til nybegynderne?

Diverse d.  18. januar. 2004, skrevet af SuperflyDK
Vist: 468 gange.

SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:46:14
Svar/Indlæg:
1503/128
Eksempler:

Hvad er en Mem Divider, hvad betyder AGP/PCI, hvordan smager Vcore og hvor længe skal den koge?

Jeg ved at der sidder en farlig masse hardcore clockere her på siden, som til dagligt sidder og langer kloge ord over disken, men har jeg ret hvis jeg siger, at der garanteret gemmer sig en del nybegyndere i kulissen, som egentlig ikke rigtigt tør at spørge, af frygt for at blive kaldt både det ene og det andet?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg meget gerne vil hjælpe endnu flere igang med at clocke, og rigtigt at få forståelse for hvad den der blå skærm vi kalder "Bios" er for noget, og hvad den kan bruges til. Jeg vil simpelthen igang med at skrive nogle "Newbie Guides" hvis behovet er til det.

Jeg er ikke en del af crewet her på siden, men jeg er ret sikker på at sådanne guides vil blive taget imod med kyshånd hvis jeg lavede dem - der er ikke ret mange "hardcore clockere" der gider at sidde og bruge en time på en guide som de allerede kendte indholdet på før de blev født.

Lad mig så høre, folkens :)

dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:49:37
Svar/Indlæg:
378/106
man kunne lave sådan en slags ordbog?..
synes det ville være en RIGTIG god idé.



Wizard
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:52:25
Svar/Indlæg:
845/46
Klart, klart.
Jeg fatter hat ;)

Arj, jeg syntes det er en rigtig god idé, da der sidder nogle stykker rundt omkring og ikke "tør" spørge, som du selv skriver.





be@vis
 
Superbruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:53:32
Svar/Indlæg:
481/150
Synes du har fat i noget rigtigt der...kunne være en rigtig god ide, men skulle man ikke dele den op over flere serier? Altså noget BIOS er jo et meget stort begreb hvis den skal dække over BIOS generelt...



Telle
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:56:10
Svar/Indlæg:
823/24
Dem som allerede findes på siden, burde blive fremhævet på forsiden... Så slap vi for en del spørgsmål, hvor de forskellige newbies spørger: "Hvor dan overclocker jeg min p4..."

Men der kan næsten ikke kommer for mange af den slags guides.. Det ville måske være godt, hvis der kom nogle som beskrev det lidt bedre. Fx hvis der kom en guide som kun var beregnet til P4, og en til kun AMD. Måske en til Cyrix hvis der nu var en der sidder og keder sig for groft :p

"og rigtigt at få forståelse for hvad den der blå skærm vi kalder "Bios" er for noget"

På min gamle computer var biosen sort :00 :e



Briston
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 20:56:56
Svar/Indlæg:
2540/228
Syntes det lyder som en rigtig fed idé!
Så se du bare at komme igang superfly! :e



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 21:02:56
Svar/Indlæg:
1503/128
Beavis #3>> Jeg er helt enig. Det er også meningen at jeg vil lave det som små bidder, og ikke at hele BIOS'en.

Jeg har faktisk lige siddet og skrevet en angående Mem Divider - bare for sjov, og for at se hvordan man egentlig kunne lave sådan en. Helt grundlæggende forklaring omkring emnet, og lidt omkring dividers på både AMD og Intel.

Men jo - "BIOS" er alt for stort et emne at tage på éen gang.



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
18-01-2004 21:44:01
Svar/Indlæg:
4741/1690
Flot initiativ - man kunne lave en std. guide til alm. opsætning af BIOS kunne RAM og f.eks. AGP indstillinger sagtens være et selvstændigt punkt.

Der kunne også lavet en guide om software indstilling af f.eks. Radeon kort...

The Boss







FLD
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 21:57:39
Svar/Indlæg:
417/68
Syntes også det er et godt initiativ, og som Xentor skriver, mener jeg også de måske skulle fremhæves lidt bedere, for jeg syntes måske siden Guider skulle deles op på en anden måde så det hele var lidt mere overskueligt.?

Men et fedt initiativ, som jeg håber kan se dig tid til. ;)



DragonOne
 
Superbruger
Tilføjet:
18-01-2004 23:11:29
Svar/Indlæg:
240/44
SuperflyDk -> rigtigt godt initiativ.. en ting jeg samtidig kunne se som værende en fordel var et "opslagsværk" - dvs. et søgefelt, hvor man kunne taste et eller andet ind og derefter (forhåbenlig) kunne få et kort og præcist svar... evt. med krydsreferencer til f.eks. newbee-guides... dette er self. noget der skulle indarbejdes med OC-crewet (og ja.. jeg er udemærket klar over, hvor stort et arbejde det er)...

jeg synes det kunne være en fed detalje til OC.dk.. er noget jeg ikke har set andre steder ihvertfald...





#10
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 23:26:25
Svar/Indlæg:
872/65
supergod ide synes jeg.......
det tog mig såån ca 3 måneder at forstå hvad alt det der overclockings hejs gik ud på :D og det var fordi jeg ikke gad at stille nogen spørgsmål.... og så ville det jo være rart hvis der var en slags "leksikon" man lissom kunne slå op i istedet for at man lissom mig ikke stiller nogen sprgsmål og bare venter på en anden en med samme problem som en selv stiller det spørgsmål !!!..... men nu er jeg næsten også helt inde i det :D men som sagt det har altså også taget 3 måneder :e


sååå super ide :D




Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2004 23:59:09
Svar/Indlæg:
2664/97
jep, det ville være fedt. Så nu er det bare at gå igang, og klø på hehe. 8)



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:08:38
Svar/Indlæg:
316/21
Fed ide SuperFlue ;)

Jeg tror også det kunne blive en mega succes, da vi jo op til flere gang i løbet af en uge ser "noobz" der gerne vil i gang, men ikke rigtigt ved hvor de skal starte mht divider, bios og alt det gøjl...Så det vil efter min mening være dejligt at have denne guide at linke til

Resume:
bare klø på :P



#13
Kays
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:13:40
Svar/Indlæg:
406/600
Goahead .... justwriteit.

Lyder da som en fin ide, oc-guides kunne godt bruge en opfølgning her på sitet.

Så suppeflue - bare kør løs med de guides :i



#14
Dane
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:34:23
Svar/Indlæg:
270/104
God ide med en slags ordbog.
Hvad er f.eks. Vcore?
Har det noget med grafikkort eller bundkort eller cpu at gøre. Hvor meget er den normalt, hvor meget bør den være ved oc og hvor indstiller man den.
Altså en lille fyldestgørende tekst, så selv en nybegynder kan forstå det.
Når man stiller spørgsmål her i foraet, får man tit svaret "det har vi en guide om" eller "spørgsmålet har været oppe før".
Min mening er at mange overskrifter til især guider, men også indlæg ikke siger meget om hvad de handler om!
Så her kunne man måske rette lidt op.
Men ellers tak til alle Jer der svarer hurtigt og konkret når man spør.



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:43:16
Svar/Indlæg:
1836/61
SuperFlyDK, et forslag:
En af de første ting JEG synes eventuelle nye OC skal lære i guiden er at INDSAMLE nødvendig info omkring deres hardware samt software så de ved hjælp af DIN guide kan gå til opgaven med lidt indsigt i deres egen PC.

Men godt initiativ der SuperFlyDK, og rart at se dig her.



Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:13:08
Svar/Indlæg:
227/31
vi kunne dele den op hvis det blev for meget for dig, sådan at en skriver lidt om det og en anden om det... ville være smart, og hvis vi keder´os kunne vi gøre det at vi deler den op på chipsæt niveau... så man kan søre gpå sit chipsæt / bundkort og få ensamling af de ting man kan gøre ved det...

godt initiativ...




#17
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:20:29
Svar/Indlæg:
734/32
har været for doven til at læse det hele igennem - beklager.

Men hvis det ikke har været oppe før, hvad så med på forsiden at lave en: "nybegynder - lær at clocke her" knap hvor de så automatisk bliver guidet ind til de forskellige guider.

Jeg tror mange første gangs besøgende overser "guider" ovre til venstre.



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 07:31:16
Svar/Indlæg:
1503/128
Tjaa, jeg kan jo ikke bestemme hvordan sidens layout skal tage sig ud, men jeg er generelt enig i at det godt kunne fremhæves lidt bedre på forsiden for "the faithfull newcomers".

At lave det som en lang liste ala en ordforklaring med et kort resumé til hvert ord, og så et link til en lidt mere omfattende tekst - sådan tror jeg det ville være den helt rigtige måde at gøre det på!

Jeg tror lige pt. ikke jeg får brug hjælp - jeg synes trods alt det er sjovt at skrive ;)



#19
Tz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:14:54
Svar/Indlæg:
588/68
Nice initiativ der Superfly🙂



Holtz
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 15:57:25
Svar/Indlæg:
40/8
Som ny indenfor OC ville sådan et tiltag være utroligt fedt stykke værktøj.

Jeg har da selv udforsket lidt, men det bliver ikke til så meget, når man ikke er 100% stiv i det, og man ikke tør risikere sit HW.

Kanon initiativ, som jeg ser meget frem til, og klart vil bruge



Heckkelboldt
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 16:07:22
Svar/Indlæg:
78/18
fint ide , bare kør på :e :i , det vil helt klart blive et hit :00



Terle
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 16:56:42
Svar/Indlæg:
145/36
Hep hey mester

Super fed ide.
Jeg sidder selv med en p4c 3.0, abit ic-50 (digidice), 2x 512 corsair pc3200 value dual kit, og et lille ati radeon 8500 64ddr.

Jeg ved at det kan yde en del mere, og jeg kan clocke det lidt, men når det kommer til fin-clocking, så står jeg af.
Mit mobo kan clockes meget nemt med noget preset-clocking, men det er da sgu ikke meget sjovt ved.
Fedt hvis man havde styr på detaljerne.

So rock on....superfly

mvh
terle




Terle
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 16:59:14
Svar/Indlæg:
145/36
Iøvrigt kunne det være rigtig fedt hvis du tilføjede nogle newbee-venlige overvågningsværktøjer: sisoft sandra, cpuid osv.

mvh
terle



#24
Kell
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 17:04:25
Svar/Indlæg:
4/0
Selfølgelig skal du lave den quide,den ville sikkert klare nogle
begreber for mig,så dem der er lidt høje i hatten,--ligemeget med dem.
Kell



#25
Kell
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 17:19:32
Svar/Indlæg:
4/0
Noisy 18.
I har virkelig fat i noget.
Godt at have jer her i overclock.




Noisy_Cricket
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 17:45:00
Svar/Indlæg:
227/31
Lille spg:

er OC.dk villige til at "ændre" lidt i designet på siden for at fremhæve guider osv?





Polle404
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 19:44:30
Svar/Indlæg:
322/10
Helt sikkert, det ville da være fedt at få en samling gode guides til de forskellige ting,
og som Mr. Tweaker foreslår, en guide til at indsamle alle relevante oplysninger,
det ville da være rart for newbies at have 'spisesedlen' klar, når der våges at stille spørgsmål.
Godt tænkt, SuperFlyDk...
:e