køler/garanti/hjælp

Diverse d.  20. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 189 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2004 04:06:05
Svar/Indlæg:
0/11005
Min computer er lige blevet 1 år - og den køler (den der sidder bag i computeren) er begyndt at larme, blæse knapt så godt - ergo den er næsten død. Vil garantien dække det, eller skal jeg selv betale for en ny? - hvad er jeres vurdering. ?:(

(det skal siges at jeg har kat, men blæser computeren igennem regelmæssigt) :l

Hvis jeg skal ud og købe en selv, hvad koster så´n en ca, og hvor kan jeg købe dem? :00

*er ik just inde i alt det her*
Jowls

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 05:49:00
Svar/Indlæg:
1016/19
Jeg går i det flg. ud fra, at du har en "almindelig" klon-PC. Hvis det er en mærkevare som IBM, Compaq eller Dell, ser sagen anderledes ud. Men altså...

Den blæser, du kan se bagpå er sikkert den som sidder i strømforsyningen og blæser den varme luft ud. Bortset fra, at den er irriterende at høre på hvis den larmer, så vil strømforsyningen også med ret stor sikkerhed brænde sammen, hvis den stopper helt.

Jeg tror ikke, at det er noger som garantien vil dække, men det bør du naturligvis forhøre dig om først. Ellers kan du vælge at enten skifte blæseren eller skifte hele strømforsyningen.

Strømforsyninger findes til priser fra 200kr og op til flere tusinde. Generelt får man hvad man betaler for, men selv de billigste kan bruges. Se på www.edbpriser.dk efter priser.

Alternativt kan du skifte blæseren. Det er ikke svært, men kræver naturligvis, at du åbner selve strømforsyningen. Et godt sted at købe blæsere er www.studiedata.dk Du skal sikkert bruge en 80 mm/12 VDC blæser og de fås fra 50 kroner og op. En blæser til ca. 150 kroner vil ofte være meget bedre kvalitet end den som sad i fra ny, og give en mere lydløs drift.

Hvis du beslutter dig for at købe ny strømforsyning - også kaldet PSU, for a spare lidt på skriveriet - så spørg her på sitet i forummet Hardware, hvilken der er god.