større resevoir=bedre køling?

Vandkøling d.  20. januar. 2004, skrevet af MSGDiller
Vist: 1153 gange.

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 15:51:23
Svar/Indlæg:
160/93
Har et asetek kt03 sæt.
Hvis nu jeg selv laver et 5liters resevoir til sættet, kan jeg så forventer at det kommer til at køle bedre?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 15:56:45
Svar/Indlæg:
839/19
Mange vil nok sige nej til det.
Jeg vil nu mene at det afhænger af materialevalg overflade areal samt placering.

Hvis du lavede et i fx aluminium med et forholds vist stort overflade areal samt placerede det et sted hvor er kom kølig luft forbi vil der være en chance for at du kan få temperaturen lidt ned...

/Kingu

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 16:00:45
Svar/Indlæg:
487/59
Jeg vil mene at med at 5 liters reservoir vil temp sænkes. Selvom fx plastik ikke er den bedste varmeleder vil der alligevel blive afgivet varme fra reservoiret.
Desuden vil der med mere vand være mere til at opbevare energien = lavere temp.

Men du skal ikke regne med det store temp fald.

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 16:12:41
Svar/Indlæg:
160/93
Håber osse mest på at få spidsbelastningen (af temp) af.
Således at min blæser kan kører med lavere rpm (og støje mindre)

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 16:22:00
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har et 10L resevoir, og jeg må sige, at min temp ved full load, ikke stiger ret meget...

i kan jo se i min profil...
Og det er kun i en sprinklervæske beholder... intet andet..
Godt nok en 1052 Eheim pumpe, der flytter 1200/L i timen, men fair temps... og larmer NADA... har ingen blæser på radiatoren... den ligger opereret ind i toppen af kabinette, og det er det...
Pisse lækkert system...

Capiz 8)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 16:36:24
Svar/Indlæg:
398/29
tja hvis man ser på problemet rent fysisk. så har du noget varme du skal flytte væk, den varme forplanter sig i vandet. vandet vil derfor blive opvarmet til en hvis temperatur, en temperatur der svarer til hvad radiatoren kan fjerne ved en vandtemp. denne vandtemp er den samme om du har 0,1ml eller atlanterhavet ! det tager bare længere tid at få vandet varmet op til denne temp med en større mængde vand, derfor kan mange opleve at de med et stort reservoir vil have lavere temps især ved kort tids brug af compen. - dette gør sig KUN gælende hvis man ser på systemet hvor radiatoren er det eneste der fjerner varme, hvis man ikke ser på det som et isoleret system, kan følgende gøre sig gældende - : hvis du har et reservoir i kobber eller alu vil varmen fra vandet nemmere kunne søge ud i omgivelserne. reservoir som en anden radiator vil give mest når du har meget høje vand temps fordi vandet i højere grad så vil afgive varmeenergi, derfor afhænger det ligeså meget af dit individuelle system samt rum temp, samt hvor reservoiret er placeret.

kort sagt:
- med højt ydende radiator og derfor et meget lille "delta t" (forskel på luft og vandtemp) vil det ikke kunne svare sig med et stort reservoir som varmefjerner.
- med en lavt ydende radiator og derfor et meget stort "delta t" vil det derfor kunne svare sig i højere grad, da der stadig er plads til forbedrelse..

kort kan man lige sige at man uanset hvad aldrig kan komme under luft temps, så at åbne vinduet og have en god raditor giver langt bedre end disse marginale ændringer. endeligt skal et sådant reservoir således være placeret eksternt, for der plejer at være varmere i kabinettet og hvem har plads til 10l vand i kabinettet ??) for i det hele taget at give noget, og så rammer du mobiliteten på din comp.

det skulle vist være det der skulle siges....

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 16:39:58
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg mener nu også at et godt stort resovoir er med til at hjælpe med at holde ens temp nede.

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 17:35:21
Svar/Indlæg:
160/93
så må jagten gå efter noget alu cylinderformet noget der kan komme vand og slanger i :)
Satser på 10 liter :D kan lige stå under mit skrive bord.
Det mest logiske vil vel være at lade pumpen pumpe vand ind foroven og trække det ud forneden: således undgår man at pumpen skal pumpe imod alt vandets vægt

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 17:42:46
Svar/Indlæg:
487/59
ocBedstfar, jeg kan da sagtens have 10L vand i min kabi :) Jeg tror bare ikke mit hardware vil fungere optimalt bagefter.

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 18:01:50
Svar/Indlæg:
870/45
Et stort resovoir hjælper ikke nødvendigvist på temp.

Men hvis man laver en i alu eller kobber, så vil den naturligvis kunne nå at afgive noget af energien. Så kan man jo sige, at resovoiret fungerer som en ekstra radiator...

Det er jo blot det, det drejer sig om ;)

Hvis man nu antog, at man lavede et resovoir af et materiale, som kunne afgive 0 [W]=[J/s], så ville det jo blot være et spørgsmål om tid, inden vandet i resovoiret ville stige i temp. Det vil selvfølgelig tage længere tid med et større resovoir. Her vil det så være radiatoren som bestemmer, hvor meget temp. vil stige til, alt afhængigt efter, hvor meget den er rated til at kunne afgive.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 18:18:25
Svar/Indlæg:
839/19
#9 well... det er noget at et tanke eksperiment du har gang i der.
Jeg vil vove den på stand at det materiale ikke findes, så kunne han lige så godt lave reservior i rockwool og få bedre køling ud af det.
Jeg ved godt at du ikke mener det som sådan men bare lige for at gøre det klart.
Det skal nævnes at Wizprod havde gang i et store plexi reservoir som skulle køle hans computer, men det lækkede og han droppede projektet.

/Kingu

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 18:29:17
Svar/Indlæg:
870/45

Det er ren fysik!

Hvis vi antog noget som ikke kunne afgive varme, f. eks hvis vandet i resovoiret er omgivet af noget som er lufttomt, eller lad os bare sige et materiale som kan afgive noget der nærmer sig 0W, så vil det jo ikke hjælpe noget med et større resovoir...

Det er klart, at jo bedre materiale det er lavet af, desto mere varme vil den også kunne afgive, og jo bedre en "radiator" vil den være. Alt er jo en radiator, det er bare et spørgsmål om, hvor optimeret den er ;)

Slangerne i et system vil jo også afgive en smule, dog heller ikke voldsomt meget.

Selvfølgelig findes der ikke noget materiale, som ikke afgiver noget, men derfor skriver jeg noget der nærmer sig 0W

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 19:38:18
Svar/Indlæg:
160/93
men mængden af vand har jo osse noget at sige. Prøv at sætte en dypkoger i et 500 liters akvarie. :)
Vandet koger ihvertfld ikke :D

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 19:54:27
Svar/Indlæg:
1351/11
#12 Det er jo forkert, det er ligesom det der er pointen ved det hele at jo større vandtank, desto længere tid tager det at varme vandet op.
En dypkoger vil få vandet i et 500 liters akvarie til at koge på et eller andet tidspunkt, men et er sikkert at det sker ikke på et øjeblik.

Ru113

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:10:33
Svar/Indlæg:
316/65
hmm... Hvis man skulle lave et sygt kølesystem kunne man vel egentlig købe en største radiater på markedet (måske flere) og bruge den som et slags resevoir?

Bare en tanke.. pisse dyr løsning, men alligevel :e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:13:36
Svar/Indlæg:
3346/81
#9/11 - Amen - den er ikke længere!

Tomgun

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:40:11
Svar/Indlæg:
870/45
#15 korrekt og halleluja! :)

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:42:56
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg vil heller have lidt storer radi med 3 lowniose 12mm blæser.så er larm minimal.og kan måske placers i toppen af kabinnet med lidt moding ser godt ud.så er temp rimlige lang ned,måske destro laver end med alle de 500ltr vand.hvad siger i? :00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:51:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som før nævnt: Større masse, medfører at der skal en større mængde energi til at varme massen op med. Med andre ord: Jo større mængde vand (ikke nødvendigvis pga. resevoiret) jo længere tid, vil det tage for dine varmeafgivende dele i systemet, at varme vandet op, såfremt det ikke bliver kølet.

Men!

Da vandet i forvejen bliver kølet, er det marginalt (læs: Stort set ikke målebart), hvor meget det ville hjælpe at sætte et større resevoir til. Du kan argumentere for det ved, at vandet ikke bliver ført ind og ud af resevoiret i umiddelbar nærhed af hinanden. Hvis de to studser sidder ved siden af hinanden, vil forskellen højest sandsynligt ikke være der. Hvis studserne sidder i hver sin "ende" af resevoiret, kan vi måske snakke om en forskel, men nu byder en anden faktor sig nemlig ind. Resvoiret har ikke blot den effekt at det holder på vandet, nu køler det faktisk også, og så er det ligemeget om hvorvidt der er 500L eller 3L, faktum er: At spørgsmålet ikke længere er relevant.

Derfor: Du opnår ikke en bedre "køling" vha. et større resevoir. Det er muligt at det er sværere for de varme komponenter at varme vandet op, men da du i forvejen har en radiator på systemet, er det marginalt hvor megen effekt der reelt ligger i det.

- Ikke for at spille den bedrevidende, men det er altid morsomt at se, "logisk-tænkende" i aktion. De som har haft fysik, og arbejdet lidt med det vil give mig ret: Der er MEGET lidt at hente i, at have et større resevoir.

-> yupper

Go' stil! ;)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:53:51
Svar/Indlæg:
839/19
#11, korrekt, men stoffet findes bare ikke, men nok om det.

#12, det er bare et spørgsmål om tid, med mindre at det akvarie er i stand til at smide nok varme af sig..!

/Kingu

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:56:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Det kommer jo igen an på, om det er et lukket system vi snakker om nu ;)

Hvis ikke det er lukket, tror jeg at vandet, vil lede al den tilførte varme væk... Så det ville tage pænt lang tid før der var nogen målbar forskel ;)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 21:11:26
Svar/Indlæg:
2664/97
7# Det kommer an på om det er et lukket, eller åbent system du bruger, for ellers kan det være ligemeget hvad vej den pumper, og hvor det kommer ind ect.

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 21:55:18
Svar/Indlæg:
398/29
det jeg tror du prøver at sige NoNig i #18, er at:

- en væske som vand er relativ dårlig til at afgive varme. og derfor en dårlig radiator omend den giver noget marginalt med mindre der er store mængder vand med en stor overflade til en relativt koldere luft for at give en nogenlunde kølendeeffekt ?
- det betyder ikke at man får ændrede load temps betyder bare at man har et større spillerum før man har den samme temp som før med mindre man har et mindre hav på værelset så det rent faktisk er en radiator?

var det forresten ikke det jeg sagde i #5 ??

kan forresten kun give NoNig ret man skal ikke prøve at gøre det til noget andet end det er, Fysik, jeg har en fysik rapport fra 1g om noget med en dyppekoger og tilført energi, hvis man gerne vil fatte :i

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:11:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Så læs lige #18 igen! ;) - Prøv at se hvad jeg skriver... :p

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:27:33
Svar/Indlæg:
160/93
til #13. Nop for akvariet afkøles hurtigere end dypkogeren kan opvarme vandet :)

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:28:23
Svar/Indlæg:
160/93
til #13. Nop for akvariet afkøles hurtigere end dypkogeren kan opvarme vandet :)
du kan sikkert godt nå op på de 60 grader or so.
Men du får det ikke til at koge. Det er der ikke nok effekt til

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:33:12
Svar/Indlæg:
160/93
til #22
lad os antage et resevoir på 30 liter Uden radiator. Det vil ikke virker som køling så?
Det vil jeg nu nok mene, men kan jo være jeg bliver klogere.

Et lukket system uden radiator vil sagtens kunne køle en cpu. Der skal bare nok vand til. De slanger og det resevoir vandet er i afgiver jo osse en vis varme til luften. Den varme en cpu afgiver er jo ikke sindsyngt meget arealet på cpu taget i betragtning. Så er der nok vand kan det sagtens bruges som køling. Vil mene 20 liter uden radiator sagtens kan gøre det.
Men det vil jo vise sig :)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:37:32
Svar/Indlæg:
398/29
#23 kan godt være jeg er blevet blind den sidste time men kan ikke se det. desduden lige en ting #25 om du havde en varmekilde på 0,1 W (j/s) og havde atlanterhavet ville du godt med denne 0,1 W kunne få atlanterhavet til at koge hvis: at du havde isoleret systemt så godt at man kunne antage at der ikke gik nogen varme fra vandet, altså hvis bare man har den "perfekte" isolering og kan betragte et system som isoleret ~ intet varmetab. ville selvfølgelige tage lidt tid:

hvad skal vi sige atlanterhavet:

l*b*h = 10000000 m * 4000000m * 1000m = 40000000000000000m^3 saltvand
start temp 10 grader.

hmm den dropper jeg har ikke data bog eller lommeregner... kan ikke se fejlen i svar #5..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:38:44
Svar/Indlæg:
2664/97
26# det kommer stadig an på hvordan reservoiret er udformet, og i hvilket materiale.

frAguZz

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 23:15:15
Svar/Indlæg:
287/68
tænk på vandet som en "buffer" feks:
10minutter ved full load med 1liter vand giver feks 40grader vand
mens
10minutter ved full load med 10liter vand giver feks 28grader vand

kun hvis vandet står i en varme afledende beholder vil du få en lavere temps.

måske et tykt kobber rør med vinger på ville give en bedre køling!

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 12:26:56
Svar/Indlæg:
160/93
Jeg melder tilbage når forsøget er lavet :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 13:36:27
Svar/Indlæg:
23132/740
... prøver igen for prins Knud! :00

Du vil ikke opleve den store forskel i vandtemp. hvis du har en radiator på systemet. Den tilførte effekt bliver ledt væk fra vandet, vha. radiatoren. Derfor: Det er minimalt hvor meget/om det overhovedet vil hjælpe, at benytte et større resevoir.

Hvis man IKKE har en radiator på systemet, er det en anden sag!
Jo større mængde/masse, der skal køles, jo mere effekt skal der til at varme den/det op med. Det er logik for burhøns. Det burde ikke være så forbandet svært at få ind i knolden... :00

- Det skyldes jo netop, at der ikke er en forøget flade (som der jo er, når man bruger en radiator), der kan afgive varmen. Som før nævnt: Forskellen ligger i, om det er et åbent system eller ej.
Et lukket system, hvor der ikke forsvinder effekt igennem slanger o.lign. vil et større resevoir hjælpe på kølingen. Men, da vi har et åbent system (noget af varmen bliver ledt væk igennem slanger o.lign.), så er det minimalt hvor meget det vil hjælpe, at benytte et større resevoir (når man stadigvæk har radiator på).

Argument: Et bedre (air)flow i kabinettet, ville hjælpe betydeligere på det, end at benytte et større resevoir...

-> OcBedstefar

... giver det mening nu?! ?:(

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 13:51:38
Svar/Indlæg:
398/29
ja men var det ikke det jeg sagde i #5 ??
hmm kan godt være jeg tager fejl gør jeg normalt.. jeg er ikke arveprins knud... :00
har da på intet tidspunkt heilet om at man vinder meget temp ved et større reservoir, og er slet ikke uenig med dig NoNig da det du siger er sandheden, synes bare jeg havde ret fra start af.... :p men nok om det... gider ikke råbe mere om det....

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:20:03
Svar/Indlæg:
160/93
en anden sammenligning.
Smid 0.5 liter vand i en kogekedel (hvor der kogeelementet er i direkte kontakt med vandet) tag tid på hvor lang tid det tager for vandet at koge.
Derefter så smid 3 liter vand i og tag tid.

Det er ret minimalt hvor meget effekt en kogekedel kan nå at afgive. Du kan evt sætte et termometer i og tage tid på hvor lang tid det tager for den halve liter at falde til 70grader og hvor lang tid det tager for de 3 liter at falde til 70 grader. Så får du er rimelig overblik over hvor meget varme kedlen giver

Overordnet der det altså i 3 liter vand flere molekyler der skal sættes i sving kontra den halve liter. Derfor skal der ose bruges mere energi. Og når energien er fast (som på min cpu) vil det tage noget mere tid inden temperaturen stiger

Så jow mængden af vand har en del at sige, men ikke hvis vi taler i små spring fra fx 0.5 liter i et vandkøle system kontra 0.75 liter. Der skal mere vand til hvilket der osse er tale om i mit tilfælde

Håber det gav lidt forståelse :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:21:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

*ROFL* Jeg prøver igen: Prøv at læse #18 igen:

"-> #0

>>>Som før nævnt:<<< Større masse, medfører at der skal en større mængde energi til at varme massen op med. Med andre ord: Jo større mængde vand (ikke nødvendigvis pga. resevoiret) jo længere tid, vil det tage for dine varmeafgivende dele i systemet, at varme vandet op, såfremt det ikke bliver kølet. ..."

Forstår du nu?! ;) :p

-> #33

Jeg tror at du misforstår mig :r

"Lukket system" i denne sammenhænge, betyder ikke "lukket køleløsning", men et system hvor energien ikke bare "lige" forsvinder. Det kaldes også "DeltaE=0", dvs. energien er bevaret. Det er f.eks. princippet med isolering. Forestil dig en termokande, hvis man varmer vandet med eksempelvis bare 40W (40J/s), vil du så påstå at vandet forbliver koldt?! Nej! Forestil dig så et "lukket" bassin på 300L, forestil dig en kæmpetermokande: DeltaE=0, dvs. at du kan opvarme vandet med et legeme der kun afgiver f.eks. 80W (for bare at tage en alm. cpu som eksempel). Det tager lang tid ja, men vandet vil til sidst blive varmt. Om du vil eller ej.

Forestil dig så bare at du har et bassin der er ca. 5 cm. dyb, 5m på hver led. Du pumper det "varme" vand ind i den ene side, og ud i den anden. Da bassinen har en forholdsvis stor flade, hvorfra den tilførte effekt kan ledes væk fra, vil det være stort set umuligt for cpu'en at varme vandet bare lidt op. Argumentet er; at da du i forvejen har en kontaktflade der leder varmen væk (i dette tilfælde en radiator), så kan de gøre ligemeget om om du har 1L, 30L, 500L, eller selveste atlanterhavet. Forskellen er så lille, at man skal ud i petitesser før man kan argumentere for det...

Desuden: Der er også "mobilitet" at tage i betragning...

-> Y'all

Er der stadigvæk nogen som ikke fatter det?! ;) :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:25:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #34

Næsten rigtigt! ;)

- Men god betragtning, bestemt :)

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:33:27
Svar/Indlæg:
160/93
Aha.
Ok dvs et system der ikke kan afgive varme :) Altså 100% isoleret
jep der kan jeg kun følge dig.
Men der skal stadig mere energi for at opvarme mere vand (hvilket vi er enige i)

Så tror jeg vi er ved at være der hvor vi ikke snakker forbi hinanden. Men det sker sq tit især på skrift. Det man har i sit hoved er tit svært at skrive ned så alle andre ligeledes forstår det. Selvom det for en selv er simpelt nok. LIgeledes ved dialog, men da er det hurtigere på plads eftersom modparten lettere kan sige ahvad? :)
Underviser i folkeskolen. Kan give jer masser af eksempler på
dette :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:37:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #37

*ROFL*

Har JEG lige siddet og "spillet" klog, overfor en folkeskolelærer! :e :e :e Nice!

Ej.

Jeg har også hele tiden ment, at vi snakkede om det samme. "OcBedsteFar", mente vist bare, at jeg "tog æren" for det hele... men, jeg gav ham jo bare ret, hvilket jeg også skrev! :00

Men ja, vi snakkede vist forbi hinanden tidligere...

Du er dog lige nødt til at forklare: "Men der skal stadig mere energi for at opvarme mere vand (hvilket vi er enige i)"

Mener du at cpu'en skal afgive mere og mere varme/effekt?! ?:( - Eller hva'?

(Undskyld hvis jeg er lidt for "emsig", men man har vel gået på gym. og erhvervet sig lidt... "emsighed" ;))

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:41:25
Svar/Indlæg:
6624/113
Der skal kun bruges mere energi fordi det tager længere tid. ( Så er den 100% ikke til at misforstå. )

Men ja på skrift smutter tingene gerne lidt for en. :D

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:42:41
Svar/Indlæg:
160/93
det store spørgsmål er jo så nu hvor meget vand der så netop skal til før vi undgår at det opvarmes for hurtigt. Dvs jeg vil gerne undgå de spidsbelastninger der indimellem er hvor cpu rammer 50 grader (efter et ic7 bundkort). Det sker af og til (ved 2.4@3.55Ghz) at den lukker ned pludselig efter 3 timers spil. Dette håber jeg på at kunne komme til at eliminere med mere vand. Samtidg vil jeg gerne have min radiblæser ned i rpm således den ikke kan høres. Det er den eneste blæser der kører pt.
Så skal have lavet nogle overvejelser over hvor meget vand der skal bruges ydeligere. Men hvis 0.5 ilter kan holde den køles i 3 timers harddcore gaming så vil jeg mene det 10-20 dobbelte bør hjælpe
Det må jo selvfølgelig være afhængig af agivelsen fra hele kredsløbet samt effektafgivelsen fra cpuen. Dertil kommer diverse "fejlkilder" som må være rumtemperatur osv.

Har osse overvejet en radiator mere. Men kan ikke lige gennemskue om det vil gøre tricket. Desuden synes jeg det er mere praktisk med et større reservoir eftersom det er nemme at stille på gulvet (Har ikke plads til radi i kabi, da den plads der er er brugt til den anden radi)

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:48:59
Svar/Indlæg:
160/93
til #38
Jeg mener at hvis vi antager cpu afgiver samme antal watt pr. tidsenhed med henholdsvis 0.5l og 30l vand. Så vil cpu være hurtigere om at opvarme vandet ved de 0.5 liter. Det vil tage længere tid ved de 30liter.
Men ja de 30 liter vil på et tidspunkt nå samme temp som ved de 0.5 liter. Det er bare et spørgsmål om tid.
Fejlkilderne er som sagt hvor meget varme som kredsløbet kan afsætte til omgivelserne

Mht om cpu afgiver mere effekt?!. Well jo mere effekt der afsættes i vandet (dvs jo varmere cpu er), jo mere energi vil det optage, jo hurtigere vil molekylerne danse, og jo hurtigere vil vandet varmes op :)

Har lige afsluttet et forløb i 7. klasse fysik med netop energiformer / tab / osv osv :) Dette konkluderede klassen bl.a efter et par småforsøg :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:00:41
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg vil kalde det med vandmængden "en halv løsning" - da du mister mobiliteten i din maskine + du stadig vil have problemet hvis du en dag f.eks vil game i 5 timer kontra de 3 som systemet evt kan holde til...
Hvis der skal være en effekt i det, skal din beholder enten lede meget varme væk, eller være åben så vandet fordamper - med en masse ulemper til følge.

Men som du selv siger.. Abit bundkort og temps...

Hvis dit vand virkelig er meget varmt, så smid en vandkøler mere i systemet. Hvis temps er f00ked på grund af Abit, så disable overvågning af den og smid en ekstern probe på selv.... :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:25:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

Nu snakker vi forbi hinanden igen...

Cpu'en afgiver den samme effekt, hele tiden. Den afgiver pludselig ikke 110W, for bagefter at afgive 50W ;)
Det du mener er: At i samme grad som vandet bliver varmere, bliver cpu'en varmere...

Man kan nemt komme til, at blande sammen i volumen - mængde, varme - effekt osv. osv.

Det jeg mener er: I grad med at vandet bliver varmere, vil cpu'en jo logisk nok også blive varmere, men den afgiver netop ikke en større effekt. Det er netop det, der er pointen. Det der sker, er jo en "opladning"/ophobning at energi i vandet. Deraf, hvis systemet er lukket, vil energien ikke forsvinde igen. Derfor bliver vandet gradvist varmere, men, da noget af energien forsvinder, så er vi igen henne i hjørnet hvor vi var før.

For at sige det kort: "Man afsætter ikke mere effekt" -> "Energien ophober sig" ;)

-> #42

Det vil kun forbedre temp.'en, hvis man har et større areal >< bedre (varme)ledningsevne, så har du ret! ;)

(Men ja, alu ville nok være at foretrække...)

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:26:34
Svar/Indlæg:
1302/23
#43/Sajmon:

Nu du snakker probe, hvordan skal man så montere sådan en på CPU'en?

Har nemlig lige fået min idag, men ved ikke lige helt hvordan man skal sætte den, så man for den korrekte temperatur.

- Lasse

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:26:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #43

Enig!

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:30:20
Svar/Indlæg:
2353/24
hvis man nu tog og lavede et stort resevoir med et stort overfladeareal i f.eks. kobber eller alu og satte en springvandspumpe i, så ville jeg mene at det det må være den måde at tempereaturen på vandet nærmest vil ligne lufttemperaturen, fordi pumpen sende vandet ud i luften som dråber, og da de har et stort overfladearel taget deres størelse i betragting, ville de også lettere kunne afgive varmen til luften.

problemmet med denne løsning er bare at vandet fordamper hurtigere.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:32:33
Svar/Indlæg:
6624/113
#45 ingen af os ved hvordan man får den rette temp, men det sted jeg kommer tættest på den i bIOS målte temp er ved at sætte proben så den rører IHS´en på siden.

:D

Det vigtigste er heller ikke om man får den 100% korrekte temp, men at man måler på samme måde hvergang. :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:36:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #47

Det kaldes også en "bong-køler" ;) :p

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:38:50
Svar/Indlæg:
160/93
Mht mobiliteten. Så er det ligemeget i dette tiilfælde.
men ja den mistes :)
Anyway har undersøgt nogle muligheder, men inden jeg går igang med svejseprojekter osv, så skal det lige testes med en 10 liter spand eller lign.
mangler bare slange.
Gider ikke betale for porto for 2x1 m slange.
Så hvor i Odense køber man gennemsigtig slange?
:)
(den lokale akvarie pushers slange er grønt :( )

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:42:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #50

Havde den tunge og sagde "fssst!"???

:e :e :e

- *LoL* Jeg kunne ikke lade være! ;) :00

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:47:01
Svar/Indlæg:
1302/23
Sajmon/#48:

Skal den ind og røre kærnen (har jo en AMD, som ik har heatsperader :/)?

- Lasse

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:49:35
Svar/Indlæg:
870/45
NoNig og MSGDiller: Kører i på Duracell??? :e

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:55:29
Svar/Indlæg:
160/93
til #53
mmm.
man er jo nød til at få det vendt og drejet så begge forstår :)

til #51 huh??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 17:58:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #54

Enig! :e

"Så hvor i Odense køber man gennemsigtig slange? (den lokale akvarie pushers slange er grønt )" -> En levende slange! ;) :00

Nevermind. Det var også bare en øjebliksindskydelse... ;) :p

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:05:06
Svar/Indlæg:
398/29
#35 Nonig kan godt blive en smule pissed, hvis man kan læse mellem linjerne her er hvad jeg sagde i #5.

" tja hvis man ser på problemet rent fysisk. så har du noget varme du skal flytte væk, den varme forplanter sig i vandet. vandet vil derfor blive opvarmet til en hvis temperatur, en temperatur der svarer til hvad radiatoren kan fjerne ved en vandtemp. denne vandtemp er den samme om du har 0,1ml eller atlanterhavet ! det tager bare længere tid at få vandet varmet op til denne temp med en større mængde vand"

er det ikke det samme som du siger her i #35 sikker også i #18 ?

"> > > Som før nævnt: < < < Større masse, medfører at der skal en større mængde energi til at varme massen op med. Med andre ord: Jo større mængde vand (ikke nødvendigvis pga. resevoiret) jo længere tid, vil det tage for dine varmeafgivende dele i systemet, at varme vandet op, såfremt det ikke bliver kølet. ..."

Forstår du nu?! "

jeg synes at jeg forstår helt fint og synes ærligt talt at jeg stadig har ret proove me wrong. jeg er sikkert komplet idiot, men synes jeg har undermineret den lidt nu... med mindre du kan sige at det der står i mit citat #5 ??? ikke er korrekt??

hmmm og hvis det her er en beklagelig misforståelse fordi man ikke kan læse hvad jeg skriver pga. at jeg ikke kan sætte kommaer og punktummer så skal det gerne passe prøv lige at læse igen NoNig
:p

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:07:33
Svar/Indlæg:
870/45
He he, jeg skal love for det bliver vendt og drejet på alle leder :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:12:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #56

Nu ved jeg ikke om du er 'pissed' eller du bare "retter" på mig... Så jeg træder varsomt.

Det citat jeg udvalgte, var ikke for, at vise "forskellen", men blot for at påpege at jeg rent faktisk skriver "Som før nævnt"! Du kan spasse ud som du har lyst til, jeg er da ligeglad. Jeg er ikke ude på at vise, at du tager fejl eller noget... Du burde i stedet være glad for, at vi er enige... Jeg forstår ikke helt din problematik... Vil du have at jeg skal skrive "Enig med #5!"??? Eller noget ?:(

Det må du sgu selv ligge og rode med, jeg har ikke noget problem, med hvad der står i #5. Jeg kan læse det forrfa, bagfra, oppefra, nedefra og spejlvendt. - Og stadigvæk ikke se, hvad pokker det er, stikker dig...

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:15:18
Svar/Indlæg:
2353/24
prøv harald nyborg (mener at der ligger sådan een i odense).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:15:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57

Enig! Jeg fatter ikke hvad "problemet" er... :00

;)

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:46:12
Svar/Indlæg:
870/45
Kein problem, aber doch... :)

Det er sq fint nok at det bliver venst og drejet lidt...misforstå mig ikke ;)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 18:59:21
Svar/Indlæg:
398/29
#58 kan godt være jeg er kuldt sejlet... jeg gider ikke spilde mere fuelolie på det, tror også efterhånden der er sagt nok om det her emne, man kan bare slå op i sin databog og selv regne det ud hvis man keder sig, jeg vil ikke prøve :00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 19:05:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #62

Ok! Nu er jeg forvirret.... ?:(

Hva' sker der her?! Rewind!!!

Vi er enige, ikke sandt?!

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 19:33:58
Svar/Indlæg:
398/29
jo jeg tror vi er enige mon vi skulle skrive over besked systemt og se om vi er enige ?? jeg tror vi er...

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 20:13:22
Svar/Indlæg:
160/93
Well. Nu har jeg først og fremmest målt min vandtemperatur
Den bliver 28.4 grader varm ved 3dmark2001 i 1 time. Den 28grader efter cirka 8minutter. Og de sidste 0.4 grader steg den så med den følgende time

En af dagene prøver jeg lige at smide 3-4liter mere vand på.
men nu kunne jeg godt tænke mig at spørge jer hajer.
Hvor meget bliver forskellen på cpu temperatur hvis jeg kan holde vandet på fx lidt over stuetemperatur (dvs 24 grader?)
Asso dvs vandkøling med 28 grader varm vand kontra samme setup med 24 grader varm vand
Kan det i det hele taget svare sig?
Det er jo kun 4 grader.

Problemet er at min cpu booter ved 300fsb. Men da går den ned når den kommer i windows. Ved 292Fsb (3.5ghz) går den ned efter et par timers CS, samt ved Nature i 3dmark2001
ved 287fsb (3.44Ghz)er den stabil.
Jeg vil gerne nå de 3.5Ghz stabilt og hvis det lader sig gøre gerne mere. men spørgsmålet er så om det lader sig gre ved at kunne få vandtemperaturen sænket de 4 grader?

enten ved større reservoir eller større radiator

nogen erfaringer eller terorier?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 20:35:13
Svar/Indlæg:
6624/113
Har du styr på om dine ram kan lide det?

Nej jeg tvivler på du får den stabil ved at sænke temp 4 grader som det eneste, specielt når dine temps er så pæne i forvejen. :D

Har du overvejet om grænsen bare er nået for den cpu?

The

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 20:55:27
Svar/Indlæg:
613/20
#51 LOL!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 22:00:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #65

Det gav ikke ret meget mening, men det du siger understøtter jo blot det der før er blevet nævnt...

Forskellen er så forsvindende lille, at man ikke kan argumenterer for den. De 0,4ºC i forskel, vil jeg tilskrive en fejlfaktor som hedder: Ambient temp. Den vil stige.

Den dag, der er en, som kan udelukke alle fejlfaktorer, og bevise der er en reel forskel i temperaturen, alt efter hvor stort et resevoir man benytter. - Såfremt man også har en radiator på systemet, og dermed trodse alle kendte fysiske love, vil jeg ikke blot bøje mig i støvet, men også indstille personen/personerne til en fysiker-pris...

Det taler imod alle kendte love og formler, at det skulle have en reel betydning ;)

-> OcBedstefar

Vi snakkes ved over beskedsystemet ;)

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 22:15:13
Svar/Indlæg:
160/93
til #67
ja ine ram kan sagtens. kører i 5:4 når vi er i den hastighed. Jeg ved at rammene kan klare 270Fsb.
Ja kan godt være det der grænsen for cpu.
Men bør den ikke lægge mere præcis mht fsb? Kan jo komme ind i win og arbejde en hel dag (standard irc, word og surf) ved 3.5Ghz, men så snart der så skal games cs fx så går den ned efter et stykke tid (igår efter 2 timer). Håber lidt på en vægradiator kan holde den stabil på 3,5Ghz eller måske lidt mere

Mht resevoir problemet
Så har jeg slået 2 fluer med et smæk. Køber en vægradiator (passer lige på væggen under mit bord) Den kan både indeholde meget vand og samtidig køler :)

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
22-01-2004 12:48:16
Svar/Indlæg:
160/93
hehe på den skole jeg P.t er på, var der en vvs mand idag.
Fangede ham lige kort på gangen ven en tilfælfighed.
han var osse overclocker, så var ret forståelig for problemet.
Han ringer her senere med en god pris på en 60x60cm radiator med studser :)
Nice nok

The

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 20:47:05
Svar/Indlæg:
2651/179
Hvad med en væg radiator under skrivebordet ( af kobber )

Et 40 liters akvarie af kobber.

Nogle "ORDENTLIGE ram kølere hele vejen rundt om kobber kassen. :p

En 120 mm blæser i toppen af reservoiret.

5 meter kobberrør "snoet" så det kan være i reservoiret.

Et ekstra "kobber" kasse.

Man smider væg radiatoren op på vægen ;)
De 5 meter kobber rør "snoes" og smides ned i reservoiret.
Reservoiret ned i kobberkassen.
låg på kobberkassen, og blæser i toppen.

og prikken over I'et Ram kølere hele vejen rundt om kobberkassen.

Kan det fungere og vil det være smart ?

Hvordan går det med jeres "forsøg" nu ?

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 21:01:00
Svar/Indlæg:
2353/24
#71, se lige på datoen for #70`s indlæg ;) der står 2004-01-22 ;)

The

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2004 21:03:37
Svar/Indlæg:
2651/179
#72 tjah, her forleden dag begyndte folk at svare i en 3 ÅR GAMMEL tråd :o :p :e

Så må i jo bare have mere afaring efter så lang tid :p

The

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2004 08:09:57
Svar/Indlæg:
2651/179
Ingen der har et bidrag ?