Hvilken Linux dist. til 486 og gamle Pentium

Software d.  22. januar. 2004, skrevet af micma18
Vist: 516 gange.

micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2004 20:55:14
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg har en hel stribe gamle pc'er til at stå, som der bare for nostalgiens skyld, og for at lege lidt mere med det, skulle sættes op med Linux!

Det jeg søger er en distrubution, der kan køre på 486DX og måske også SX, jeg har også et par gamle P60 jeg gerne vil have det ind på... Jeg har en gammel Redhat5 liggende som jeg er ret sikker på sagtens kan køre på dem, men jeg vil helst ha noget som er så opdateret som muligt! Og helst noget der kan installeres fra internettet af, så jeg er fri for at sætte cdrom drev i dem alle sammen.
Jeg har før prøvet at installere Redhat8/9 fra nettet, men det var totalt umuligt da serveren var totalt overbelastet, så hvis i kender en dist. der ligger på en knap så belastet server ville det være genialt. Det kan stortset være lige meget hvor meget det fylder, selvom det skal downloades på alle maskinerne, min linie burde godt kunne klare det 😉
Det der måske kunne være et problem er måske at diskene i maskinerne ikke er vildt store, helt ned til omkring 200Mb...

Jeg kunne godt tænke mig noget "halv"-grafisk opsætning og konfigurering, da jeg ikke er den store haj til linux...

Det ville også være fedt nok hvis de kunne køre X11 eller hvad det nu hedder, med KDE/Gnome e.lign...

P.S.
Nu ved jeg godt jeg skrev Linux, men hvis der findes en BSD e.lign. som i også kan anbefale så er det også fint. 😉

Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2004 21:25:18
Svar/Indlæg:
688/32
Jeg har mest/bedst erfaring med FreeBSD og jeg har for et par dage siden installeret FreeBSD 5.2 (den nyeste) på min gamle compaq pentium mmx 100MHz med 64mb edo ram og 2000mb scsi disk. Da det ikke er muligt at boote på cdrom lavede jeg 2 startdisketter (ligger på div. ftp'er spørg hvis du mangler) Dem bootede jeg op på og installerede fra en ftp server igennem min gateway som også kører FreeBSD.

Det gik smertefrit og tog vel omkring 4 timer (jeg ved det ikke præcis da det blev gjort om natten) installationen fylder vel omkring 4-500 mb men kan self skæres ned. Normalt arbejde med maskinen er hurtigt nok men den halter self. bagefter når jeg der skal installeres programmer.

Ligenu kører den min ftp server hvor den mounter drev fra alle vores pc'ere her i lejligheden. Det fungerer og når jeg henter med fuld kraft fra den (fra inet) bruger den omkring 5/10% cpu (set med "top") Nu har jeg så installeret apache21 på den og det tog et par timer eller 3 og kører ellers upåklageligt.

Du kan koge en installation ret langt ned. Prøv evt at se på PicoBSD som kører router/firewall/nat og hva man ellers vil have til en gateway uden problemer fra en 1.44 disk.

Hvis du er interesseret kan jeg måske hjølpe dig lidt. :D



The
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2004 22:18:12
Svar/Indlæg:
613/20
www.linuxiso.com eller er det .net :l

der kan du finde alle linux´er

www.linuxin.dk der kan du få hjælp til linux, de hjælper med alt.



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2004 23:43:45
Svar/Indlæg:
839/19
En strippet debian installation kan sikkert godt køre som det skal. Du kan installere det hele fra nettet (hvis du lige først laver en boot disk.

Så vidst jeg husker så har debian en semigrafisk configurations værktøj (debconf), der er desuden en god, nej meget god guide til installering af debian ( http://debianguiden.dk ), www.debian.org er der også meget hjælp at hente på.

Hvad angår KDE og Gnome, ville jeg nok droppe det, det kan være at du er heldig at få Blackbox til at køre på den.
Blackbox er meget lettere (fylder ikke så meget og loader hurtigt).

/Kingu



Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2004 08:53:40
Svar/Indlæg:
102/27
FreeBSD er et godt bud.... Det kører som #1 beskriver det, faktisk på alt...

Men hvis du vil have Linux, synes jeg du skulle Kigge på Vektor Linux. Det kan du næsten køre på en gammel 8-bit maskine, med lidt god vilje ;)

http://www.vectorlinux.com/



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2004 09:30:22
Svar/Indlæg:
2307/37
HVis du vil køre en eller anden form for grafisk brugerflade på sådan nogle gamle maskiner, så vil jeg anbefale dig Vector Linux, der er en linux distro specielt udviklet til ældre og langsomme computere: http://www.vectorlinux.com

Vector Linux er bygget på Slackware og er derfor super stabilt og kan samtidigt bruge Slackwares pakkesystem.

Læs evt. en lille hurtig anmeldelse her: http://www.pcburn.com/mod.php?...

Eller en lidt grundigere anmeldelse her: http://madpenguin.org/Article5...
(Her kan blandt andet læses: "I put Vector on an old 233MHz Toshiba Tecra 8000 laptop, which other distros run like a slug on, and it is extremely responsive for the age of the machine. Even sitting side by side with big brother Slackware 9.1 it shines through like the star it is. In this respect, speed means everything because it makes older equipment useful again. That is worth real world dollars and cents. Vector should be applauded for their efforts in this department.")





palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2004 09:33:23
Svar/Indlæg:
2307/37
#4, hehe, der var du hurtigere end mig Men jeg er da glad for, at vi er enige om Vector. :)