Forstærker

Diverse d.  26. januar. 2004, skrevet af KewiX
Vist: 250 gange.

KewiX
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 08:32:43
Svar/Indlæg:
2/10
Ville bare spørge om der er nogen der kender nogle sider hvor der er nogle tegninger om hvordan man bygger sin egen forstærker:D:D:D:D


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 08:58:12
Svar/Indlæg:
4120/115
Der findes mange! 😉 prøv at søge på google!

Ellers så prøv at se her:
Det er nok noget af det simpleste forstærker du kan konstruere... Men i princippet er det sådan at forstærkere virker! Du skal bare lige være opmærksom på at komponent værdierne er nogle jeg bare lige har regnet ud i hovedet, så der er ingen garantier 😉 Men der hvor der står 0,7v. skal du bare sørge for at der er 0,7v. så kan du selv. regne nogle passende værdier ud?

Forstærkeren er en inverterende klasse A, så den suger strøm konstant, så den er måske ikke lige batteri egnet 😉 Du skal også lige være opmærksom på indgangs impedansen den er = 700ohm || re i transistoren. dvs. rimelig lille, så den belaster nok signal kilden lidt...
Modstanden på 120ohm. begrænser transistor strømmen til 100mA.



KewiX
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 09:18:25
Svar/Indlæg:
2/10
tak for det

men det gørheller ikke noget den er lidt kompliceret at lave vil have noget der spaker røv nemlig



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 09:33:17
Svar/Indlæg:
4120/115
OK!

Det kan godt være jeg fik skrevet lidt for hurtigt i #1, for det er da vidst ikke en klasse A, og du sætter self. en kondensator i udgangen også, så du undgår DC i højtaleren!



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 15:20:06
Svar/Indlæg:
1016/19
Smut ned i Brink og hent et par hybridmoduler. Så skal du bare lave en god strømforsyning med en stor ringkerne og et par mega-lytter, og så kører det. Det kan (desværre) ikke betale sig at bygge selve trinnet selv mere, hvis du vil have noget med seriøst vrinsk i.... Åh ja - hybridderne skal selvfølgelig på en stor køleplade. Ellers kommer der røg i køkkenet :00



SpOx
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 15:59:00
Svar/Indlæg:
18/0

Som det første bør du fastsætte hvilke krav du har til en forstærker:
Hvor mange kanaler?
Hvor stor effekt ønskes?
Hvilken impedans ønskes?
Hvor meget må den koste?
Hvilken type forstærkning (klasse A, D, E, T)?

Jeg har selv leget lidt med tanken om at bygge en digital klasse T forstærker, med 2 kanaler.
Der findes forskellige moduler til selvbyg alt efter kravene der stilles.
Tripath laver nogle særdeles kompetente klasse T moduler der med rimelig fornuft kan bruges til Hi-Fi.
Mine egne overvejelser har været i retning af dette modul:
http://www.tripath.com/pb0105A...

På Tripath's hjemmeside findes vejledning til hvordan er reference kredsløb strikkes sammen ved brug af deres DSP.

For noget der ligner 4500,- kan du bygge en 500W klasse T forstærker.

For lidt mere kvalificeret hjælp til selvbyg, burde du checke fora på www.hifi4all.dk




micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 16:26:02
Svar/Indlæg:
4120/115
#5
Hvad er klasse E og T?? Det har jeg aldrig hørt om...

Kender kun:
Klasse A = Trækker konstant strøm.
Klasse B = Strømmen løber kun når der er signal.
Klasse C = Kan ikke huske precis...
Klasse D = Digital puls bredde modulering



SpOx
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 17:08:31
Svar/Indlæg:
18/0

Klasse E er en noget omstridt arkitektur og er ikke officielt fastsat. Klasse E bruges fortrinsvis i forbindelse med industriel signal forstærkning.

Klasse E i forbindelse med HiFi signal forstærkning kan findes her:
http://www.ece.ucsb.edu/rad/ga...

Klasse T er en digital forstærkning. Klasse T arkitekturen er fastsat af bl.a. Tripath, de har meget mere om standard på deres side.




SpOx
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 17:09:54
Svar/Indlæg:
18/0

Teknisk information om Klasse T arkitekturen kan findes her:
http://www.tripath.com/downloa...




GrafLe
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 17:31:31
Svar/Indlæg:
91/46
jeg har lige set rundfunck.... der var noget om nørder ??? ;)