Partion af HD

Diverse d.  26. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 280 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
26-01-2004 16:56:32
Svar/Indlæg:
0/11005
Min ven har lige ringet og sagt at den er helt gal med hans Pc...
Tumpen der installerede den for ham vidste ikke at man ku dele HD op i flere partioner, så det vil jeg gerne gøre for ham nu, men så til spørgsmålet..
Kan jeg gøre det uden at skulle formatere hele skidtet??
Han har en 120 Gb HD og bruger ik mere end 30 af dem, så det er ret meget der er lige til at kyle ud igen hvis det hele skal formateres..
ved godt at jeg formentlig kan reparere Xp ved at bruge cd'en, men tror den trænger til en format c:

Joe

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 16:59:09
Svar/Indlæg:
1455/78
ja du kan godt dele harddisken op uden at skulle til at slette hele harddisken. Til det formål der bruger jeg Partition Magic ;)

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 17:13:54
Svar/Indlæg:
1287/32
Bruger også pm. Du kan downloade demo fra www.powerquest.com .

palle

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 17:41:15
Svar/Indlæg:
2307/37
fdisk kan da fint bruges, når der kun er partitioneret 30 GB. Det går først galt med fdisk, hvis der havde været tale om en 120 GB partition, der skulle splittes op i mindre partitioner. Så fdisk du bare løs.

Personligt ville jeg køre fdisk og oprette et d-drev på de resterende 90 GB. Det er nu også rarest at have sine data sepereret fra OS og programmer, når man som jeg formaterer og geninstallerer minimum hver 3. måned :D

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 18:59:12
Svar/Indlæg:
688/32
Ehhh Fdisk kan IKKE klare det. Den kræver at du formaterer begge partitioner <--- ja det hedder partitioner og ikke partioner :D

Køb partition magic eller find en gratis klon, hvis en sådan findes.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 20:06:32
Svar/Indlæg:
688/32
Bestad--> Der er rigtig mange der siger og skriver det sådan. :D
Jeg arbejder med kunde support overr tlf. og der får jeg mig masser af billige grin (eller smil i hvert fald)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 20:13:51
Svar/Indlæg:
2870/65
Fdisk kan nu godt klare partitioner over 64 GB. Du skal bare have fat i en særlig version som kan klare mere end de ovennævnte 64 GB.

Jeg bruger selv en som kan klare 127 GB....den er godt nok på engelsk, men fungerer ganske fortrinligt.

Du tager bare den nye fdisk og smider den ned på din win98 startdiskette, så fungerer den helt fint.

Hvis du er interesseret (eller andre er) kan i smide mig en besked med din/jeres email-addresse på den interne besked ting...og jeg mailer den fluks til dig/jer

palle

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 21:21:57
Svar/Indlæg:
2307/37
Skal vi nu ikke lige blive enige om, at fdisk GODT kan klare problemet. Der er tale om 30 GB partitioneret plads og 90 GB upartitioneret plads. ALTSÅ kan det upartitionerede plads partitioneres med fdisk og formateres uden hverken at partitionere eller formatere C-drevet på de 30 GB. Det fdisk IKKE kan klare er en ompartitionering, hvor de i forvejen partitionerede 30 GB indgår. I sådan en situation kræves et program som f.eks. Partition Magic.

Hvorfor gøre det vanskeligere end højst nødvendigt. ;)

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 22:06:37
Svar/Indlæg:
2353/24
prøv på www.majorgeeks.com for der er en del programmer som kan klare opgaven.

disse programmer skulle vist være lidt ala Partition Magic

jeg mener også kun at du kan dele hardisken op i flere partitoner, hvis du sletter alt hvad der er på det, fordi pladsen skal være "ledig" i den forstand at pladsen er upartitioneret.

her er et eks. med en splinterny 120 GB harddisk som skal deles op:

C: 30GB

D: 60GB

så har du stadig 30GB som ikke er bestemt hvilket drev det skal tilhøre, så det er ledig (upartitioneret), og det kan du ikke bruge til noget, for windows finder dem heller ikke.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 23:41:12
Svar/Indlæg:
2307/37
#14 du har ret. Jeg var ikke helt med så. Jeg læste helt klart den første post sådan, at fyren kun havde fået udnyttet 30 GB af de 120 GB. Når det ikke er sådan det forholder sig, så har folk jo fuldstændigt ret i, at fdisk ikke kan bruges.

Jeg beklager forvirringen. :r

BTW. hvad med det lille program fips, som normalt bruges til at mindske windowspartitioner for at gøre plads til linux? Det er 100% frit uden nogen form for begrænsninger og kan hentes her: http://www.igd.fhg.de/~aschaef...

Det burde klare jobbet uden de store svedeture

:)