RAID0 virker ikke efter planen

Diverse d.  26. januar. 2004, skrevet af JB:-)
Vist: 855 gange.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 23:24:18
Svar/Indlæg:
207/50
Hej på den anden side... håber der er nogen der har en hånd for meget!

Jeg har endeligt fået fat i 2 Raptor HDD, hvilket jeg så vil have sat sammen i en omgang Raid0 som boot disk (for mig handler det om fart ikke sikkerhed).
Nu er det bare sådan at jeg ikke kan få det til at virke; enten får jeg at vide at der ikke findes nogen HDD eller så kører de som to "stand alone" dreves. Jeg har været ind og rode rundt i BIOS'en, men et eller andet må jeg jo gøre galt. Jeg har også gået ind og sat Raid0 til ved at trykke Ctrl+I ved opstart som jeg nu skal gøre med min driver som ABIT (det er et IS-7) har liggende på deres webside.

Men der er som sagt ikke noget der hjælper... findes der nogen vejledning et eller andet sted der kan hjælpe mig, eller er det nogen der kunne lave en beskrivelse, med opsættelse af BIOS og de andre faktorer?

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 23:26:18
Svar/Indlæg:
2192/67
Er lige med på en lytter her, skal nemlig selv snart til at lave lidt Raid 0......

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2004 23:43:14
Svar/Indlæg:
202/8
Nu har jeg ikke et ABIT mobo selv, men på mit (GigaByte) der er der en seperat BIOS til raid. Det er vist den du mener når du siger Ctrl+I..
Når det så er gjort så under indlæsning af win-filer fra cd'en (winXP) så skal man trykke F-something for at: "install third part SCSI device", og her skal du bruge den driver som du har fra ABIT.
MEN!! Du skal huske at der er to forskellige drivere!
- 1 til almindelig SATA.
- Og en anden til raid-SATA.
Det er der i hvert fald til min GigaByte.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2004 23:49:45
Svar/Indlæg:
6624/113
Jamen det burde være såre nemt. Jeg går ud fra du kan se de to diske benævnt som et drev i Raid controller opstarten. Da du trykkede CTRL+I var du inde i RAID bios´en og sætte dem som et "striped" array.
Det er der hvor den står og venter i 4-8 sekunder eller mere... Hvis det er tilfældet, så er du langt henad vejen.

Når du så skal installere windows, kommer der LIGE efter opstarten af CD install en linje nede i bunden hvor der står noget med "Tryk F6 for at installere en tredjepartsdriver til bla bla bla" - DER trykker du F6 og stikker den din RAID controller floppy som du fik med i bundkort kassen. Så skal du vælge den korrekte driver i menuen og fortsætte installationen. Før du giver den driveren aner maskinen ikke der er nogle diske installerede.

Herefter fortsætter du bare på normal vis med at partitionere dit array ( array = de to diske vil optræde som EN disk på ca 72gb ) og installere windows.

Vupti. :D

Det eneste der kan drille er når du stikker den driver floppyen - det er noget med at Abit placerer både drivere til IC7 og IS7 serien på en diskette som de bare smider i alle kasserne. Asus gør det også, og det er pisseirriterende at man skal gætte sig frem. Dog er det ikke noget problem for detm virker bare ikke hvis du vælger den forkerte, hvorefter du så bare må retur og vælge den rette til lige netop dit bundkort. :D

SPørg endelig mere hvis der skulle være noget du er i tvivl om. ;)

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 00:01:08
Svar/Indlæg:
207/50
Jeg vil tage en kig på det med SATA driveren, da der ganske rigtig er flere valg muligheder for mig også.... den ene giver fejl når jeg vælger den, men der er stædig to muligheder for Win XP.

Er der nogen herinde som kan huske hvad der er hvad for ABIT?
Det eneste som undrer mig er at det er i denne situation jeg får at vide at jeg ikke har noget drev at installere i, og om man kigger i BIOS'en står mine HDD til Sec Slave, har det nogen betydning?

Jeg kan det sværer ikk reagere på jeres svar mere i aften/nat, det jeg bliver nød til at gå i seng. Jeg jeg er der som det første i morgen... så bare kom med de forslag i kan 🙂

På forhånd tak!

#3 Jeg skal nok sige til om der er mere... bare roligt 🙂

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 00:58:00
Svar/Indlæg:
2192/67
ok som jeg har forstået det indtil videre, kommer man ind i Raid Biosen ved at trykke ctrl+I right ? Her skal man så sætte dem til det som hedder striped array - Hvorfor det ?

Under windows installationen skal man så trykke F6 for at installere diskene, her skal man så vælge den korrekte driver.
De vil nu optræde som en disk -
Man kan vel få lov til at lave partitions senere ikke ?

Grunden til de spørgsmål er at jeg i gang med at lave en lille fremgangsguide til mig selv, når jeg selv skal til at rode med det. :)

Forresten undskyld at jeg bruger din tråd, håber det er ok.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 02:33:45
Svar/Indlæg:
1581/5
Raid0 kaldes Stripe-set - der deler den nye logiske disk op i f.eks. 128kb klodser på hver disk, dvs. første 128kb af en fil på disk0 næste på disk1 osv.

nik.dk

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 06:56:54
Svar/Indlæg:
196/6
På mit abit IC7-G skal jeg først gå ind i den normale BIOS og enable mine sata HDs der. Så derefter booter jeg op, venter på at BIOS er forsvundet så RAID bios kommer frem, så går jeg ind i den og sætter mine RAID HDs op, reboot og så gør man som de andre skriver, installere windows igen(igen igen:D) trykker F6 under install som den siger og smider floppydisken og vælger den rigtige driver der.

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 07:20:52
Svar/Indlæg:
207/50
#7 Det lyder ikke helt ved siden af... men du har ikke muligheden for at hjælpe med nogle billeder, hvordan instillingerne ser ud i BIOS'en. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg mener at jeg har gjort det på den måde?

#5 Det er bare helt i orden 🙂

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:16:52
Svar/Indlæg:
207/50
Er der nogen der ved hvilken SATA driver jeg skal bruge... jeg får en liste med 4 forskellige?

Måske skulle man prøve med den gode gamle som er med CD'en... nogen der har oplevet noget lignende?

Vil gerne se nogle billeder fra folks BIOS for at sikre mig at jeg har gjort rigtigt 🙂

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:18:40
Svar/Indlæg:
850/23
Sig mig, har du en speciel Raid bios???? Som Sajmon så rigtigt beskriver fremgangsmåden, så er det "som reget" i selve raid biosen man opsætter sit ARRAY. Hvis man ikke laver et array, så har du ingen raid!!! Man kan som regel vælge mellem Striped eller mirrored, i dit tilfælde skal du vælge striped array set. Når det er er tilendebragt, kan du installere WIN XP eller Win 2K på den måde som Sajmon beskrev dig. Hvis du ikke trykker F6 kan den ikke finde dine drev!

ViperZ

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:26:14
Svar/Indlæg:
850/23
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/down...

Det er da ikke så svært at finde? ?:(

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:30:16
Svar/Indlæg:
4120/115
Er det SATA diske du har? Mit IS7 understøtter nemlig kun RAID0 på SATA bussen!

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:32:49
Svar/Indlæg:
2192/67
Hvad er det der for et program ?

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:33:06
Svar/Indlæg:
850/23
# 12 Ja det må det jo være, han skriver at det er 2 Raptor diske, og de er kun lavet til SATA!

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:34:34
Svar/Indlæg:
850/23
#13 Hvis det er det jeg har linket til, så er det et program der laver en driverdisk til Raidcontrolleren, som skal benyttes under windows installationen!

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:36:00
Svar/Indlæg:
2192/67
Kan man så bruge den istedet for en diskette ?

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:39:54
Svar/Indlæg:
207/50
Er der nogen der ved hvilken SATA driver jeg skal bruge... jeg får en liste med 4 forskellige?

Måske skulle man prøve med den gode gamle som er med CD'en... nogen der har oplevet noget lignende?

Vil gerne se nogle billeder fra folks BIOS for at sikre mig at jeg har gjort rigtigt 🙂

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:45:37
Svar/Indlæg:
850/23
#16 NEJ! De filer den vil pakke ud, skal ligge på en diskette. Når man er under installationen, og den skriver Tryk F6 nu for installation af tredjepartsdriver.... så trykker man selvf. F6 og lidt efter spørger den efter en diskette! Og det kan KUN være en diskette, ikke en cd el. lign. Så smider man disken i, og trykker enter. Dernæst skal man vælge driveren hvis den understøtter flere end et OS, f.eks. Win2000 og WinXP. Og så installerer den selv, og så forsætter den inst. af Win. Derefter vælger man så hvor man ønsker at få inst. windows, altså på hvilket drev og partition. Hvis man ikke installerer de drivere på disketten, så har man ikke mulighed for at se det Raid0 drev i installationen!

BTW. så vil jeg på det kraftigste anbefale at man fjerne evt. IDE diske fra computeren under installation af OS! Dvs. at man kun har den/de boot diske i man ønsker at bruge. Jeg har prøvet det op til flere gange, at når man ikke fjerner andre drev - og siden tager en disk ud, f.eks. hvis man låner den til en ven, så kan man ikke boote op! Det problem har man ikke når man har fjernet andre drev under installationen!!!! :i

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:46:38
Svar/Indlæg:
850/23
#17 Ja og jeg har sendt dig et link! Bare få den hentet og lagt filerne over på en disk - og se om det virker nu! Giv lige en tilbagemelding!

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:47:22
Svar/Indlæg:
2192/67
ok takker......nu har jeg fattet det !

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:54:11
Svar/Indlæg:
207/50
#11 Det er den jeg bruger... men der er flere forskellige at vælge imellem, og den ene virker som sagt ikke, spm. er jo om det kunne være den?

Ang. HDD skal de køre SATA - RAID0 med nogle alm. diske som sekunder disk... med de sekunder tilslutter jeg senere.

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 11:57:10
Svar/Indlæg:
850/23
Så må du jo lige få skrevet ned hvad du har af muligheder under instal! Ellers kan vi ikke hjælpe jo :D

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:07:50
Svar/Indlæg:
207/50
#11 Det er den jeg bruger... men der er flere forskellige at vælge imellem, og den ene virker som sagt ikke, spm. er jo om det kunne være den?

Ang. HDD skal de køre SATA - RAID0 med nogle alm. diske som sekunder disk... med de sekunder tilslutter jeg senere.

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:10:39
Svar/Indlæg:
850/23
Kan du ikke lade være med at trykke F5? :p ;)

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:11:30
Svar/Indlæg:
237/8

Lad os lige tage det fra starten af.
Tag din manual frem.
Side 3-12

I bios vælger du Integrated Peripherals og Onchip IDE device
Onchip Serial ATA = Enhanced
SATA Raid ROM = Enabled
OnChip Serial ATA Mode = RAID

Save and Exit.

Lige efter Første billede trykker du CTRL-I

Nu kommer du ind i Raid opsætningen. Vælg Striped array og sæt størrelsen til 64

Nu har du sat dine harddiske op til Raid0. Derefter går du videre med installationen af Windows XP. Læg mærke til den nederste del af skærmbilledet. Tryk F6 hvis du vil installere en tredieparts driver.

Nu skal du bruge den medfølgende diskette fra ABIT.

Tryk s hvis du vil bruge en driver bla. bla.
Du vælger den øverste mulighed i den lille menu som dukker frem

Nu installeres driverne til raid i windows. Derefter går du frem som normalt.

Held og lykke

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:13:59
Svar/Indlæg:
207/50
#22 Det vil jeg meget gerne hjælpe med, men sidder ikke foran maskinen lige nu, men jeg vil gøre det så hurtigt jeg får finger i den senere i dag (omkring 18:00)... jeg fisker mest efter ideer nu 🙂

Jeg vil gerne sige tak for den vilje der er til at hjælpe, og vil prøve nogle af de ting i forslår så hurtigt jeg har mulighed for det.

Om der i mellemtiden er nogen der har nogle billeder liggende af deres BIOS (som er sat op til at køre Raid), vil jeg meget gerne høre om muligheden for at se, hvordan det står... for at sikre mig at jeg har gjort ret i den del.

Endnu en gang tak for hjælpen 🙂

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:17:24
Svar/Indlæg:
207/50
#25 Tak for den... first thing to try

Det er lige precis den øverste ved installation aftredieparts driver som ikke virker på den version jeg har hentet hos ABIT... det link #11 henviser til. Vil prøve med den gode gamle som følger med 🙂

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:18:45
Svar/Indlæg:
237/8
Hey igen

Glemte lige at refererer til side B-3 i din manual til ABIT IS-7.
Der står hvordan du konfigurerer din raid opsætning.
Efter du har trykket CRTL-I

Hilsen

Corlin

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 12:20:16
Svar/Indlæg:
237/8

Du skal bruge den medfølgende diskette

Corlin

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 15:05:16
Svar/Indlæg:
417/68
Corlin> Striped array skal under 32 kb for at få optimal ydelse.

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 15:48:19
Svar/Indlæg:
237/8
Ja det er da muligt. Kommer vel an på hvad det primært skal bruges til. Jo større filer jo større array.

Jeg har prøvet begge dele og kan ærligt talt ikke se nogen forskel.

Men OK #0 så prøv med 32kb.

Corlin

riska

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 15:50:32
Svar/Indlæg:
7241/274
Det giver kun en ydelse i bench programmer at sætte den til under 64k
Jeg kan vælge fra 128k og helt ned til 4k og der er ikke meget forskel!

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:06:15
Svar/Indlæg:
207/50
Så virker det sku... det var den forban*bep* SATADriver Disk fra ABIT's webside der ikke virkede.

Jeg vil gerne tage chancen for at sige tak til alle dem der har kommet med forslag og ideer. Specielt vil jeg sige tak til Corlin og den beskrivelse som bliver givet i svar #25... lige efter bogen og manualen.

Har bare et tillægs spørgsmål:
Jeg vil gerne tilslutte nogle dødlige IDE drives også for eksta lagerplads... men min maskine kan ikke finde dem... skal jumperne stå på en eller anden speciel måde eller må de ikke være tilsluttet IDE1 eller er det en BIOS instilling?

Spørger lige inden jeg sætter alt for meget op 😀

OBS Det er to Seagate HDD - en Barracuda ATA IV og en god gamle U10 (om der er nogen der kan huske dem.... nok en grund til at skaffe nye diske 😀 )

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:20:44
Svar/Indlæg:
417/68
JB🙂> Godt du fik det til at virke :e

riska> Det er muligt du kun kan se forskel i bench programmer, men hjælper, det gør det.! Er du uenig i det, ser jeg ingen grund til at du forsøger at opnå en høj score i 3dmark eller at du overclocker din maskine, det drejer sig vel om at opnår mest mulig ydelse om det så kun kan måles i div. bench programmer eller ej, lidt har også ret.!

BTW. Jeg kan heller ikke mærke om jeg køre med en FSB på 275 eller 280 Mhz, men jeg tager gerne de sidste 5 Mhz med.

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:47:50
Svar/Indlæg:
207/50
Jo det er lækkert det virker med min RAID nu... men er der nogen der har en ide til mit tillægsspørgsmål i #33?

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 22:33:06
Svar/Indlæg:
207/50
Så er jeg her igen, og vil bare fortælle at jeg lukket tråden for min del.

Jeg skulle bare ind i Admin. delen af Win for at få den til at finde mine HDD... endnu en gang tak til Corlin, som hjalp via andre kommunikations veje 😉

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 22:56:23
Svar/Indlæg:
2192/67
Ja men så vil jeg da lige benytte muligheden for at sige selv tak. Det kommer nemlig på et ret belejligt tidspunkt for mit vedkommende, på torsdag skal jeg nemlig købe 2 maxtor sata hdd af Sajmon. Så skal jeg da lige bruge den her miniguide som det efterhånden er blevet til!! :D

Btw.
FLD, så du vil altså anbefale at man sætte den til 32 kb?? For hvis der er så lidt perfomance forskel kan jeg jo lige så godt støtte din påstand..... ;)

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:13:33
Svar/Indlæg:
850/23
#37 Vil bare sige, at til mit forbrug får jeg mest ud af en stripesize på 128 kb. Jeg har prøvet dem alle sammen, og til større filer giver det mest performance. Men det er bagateller vi snakker om, man kan ikke mærke forskellen - og den kan svagt måles. :D