Sata og ide samtidig ??

Diverse d.  27. januar. 2004, skrevet af Roedkjaer
Vist: 603 gange.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:31:27
Svar/Indlæg:
265/52
Jeg har lige købt en Sata WD raptor HD. Og vil gerne køre XP på den og bruge min IDE 80gb maxtor som backup drev.

Ifølge min manual til bundkortet, skulle der være et sted hvor man kan vælge at sata skal køre sammen med ide. Men den er der ikke ??

Den finder godt nok harddisken hcis jeg lader den kører videre, men så vil den have at jeg skal sætte den op til raid. Fatter ikke rigtig noget.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Der_Meister

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:35:28
Svar/Indlæg:
610/87
Bare smid det i og tænd............det skulle efter sigende virke

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:38:51
Svar/Indlæg:
265/52
ØØh, ja, det er så det jeg har gjort. Og det virker ikke. Skal jeg koble min ide harddisk fra under installationen af xp, kunne det evt hjælpe.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
27-01-2004 17:41:04
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, nu skal du jo ikke køre de to diske som RAID

så slå RAID fra og så skulle det virke..

hvilket mb har du?

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:41:06
Svar/Indlæg:
1503/128
Nu kender jeg ikke din bios, men gætter på at den er rimelig tæt på at være ligesom min.

Du skal ind og rode, og sørge for at den er sat til at boote på SATA, men at der både er "tændt" for IDE og SATA harddiske. På mit virker det ihvertfald glimragende :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:45:30
Svar/Indlæg:
2870/65
Når du så vil boote fra en SATA disk, skal du sørge for at trykke F6 i starten af installationen af win2k/xp.

Stik maskinen en diskette med driveren til din SATA controller når den beder om det under installationen...og så skulle det køre af sig selv

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 17:59:00
Svar/Indlæg:
265/52
Det er et gigabyte GA-8S655FX-L

Men på cd rommen til mit mobo ligger der en masse forskellige drivere til sata, hvordan ved jeg hvilken jeg skal vælge. Prøver lige at tjekke deres HP.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 18:23:10
Svar/Indlæg:
265/52
Nu har jeg forsøgt at ligge nogle drivere over på en diskette. Men får beskeden : could not find txtsetup.oem

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 18:39:40
Svar/Indlæg:
265/52
Er der slet ingen der kan hjælpe mig !!

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:13:47
Svar/Indlæg:
52/10
Det lyder for mig som om du prøver det rigtige. Du skal bare ramme den rigtige driver.
Mange bundkortproducenter lægger sata-driverne fra alle deres bundkort ud på deres cd-rom, uden at specificere hvilken der hører til hvad. Ski.. irriterende....

Prøv evt. at downloade en driver fra nettet.

Har selv en 2 sata hd + 1 ide hd kørende, så det kan sagtens lade sig gøre. I min bios skal 1st boot device være SCSI. Men hvis du kan vælge sata, skal du naturligvis gøre dette.
Er sata-controlleren aktiveret? Dette gøres enten på en jumper på bundkortet eller inde i bios.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 22:41:25
Svar/Indlæg:
265/52
#9 Har været inde på bundkrot producentens hjemmeside nu og har fundet ud af hvilken driver de siger man skal ligge på disketten. MEN, den kommer stadig med samme svar : could not find txtsetup.oem.

Ved ikke lige hvorfor.

Men jeg kan ikke vælge sata ihvertfald. man SCSI, men mener bare at have prøvet det. Men den SKAL altså installeres ved tryk på F6 tasten så ??

Irriterende med deres cd-rom pis, havde soltek board før, der var vedlagt driver diskette, det duer !! Har næsten fortrudt.. :(

Men mon ikke at jeg engang får det til at virke.

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 23:09:15
Svar/Indlæg:
52/10
Ja, du skal lave tricket med F6 ved den første blå skærm under installationen af Windows.

Evt. find ud af hvilken sata-controller er i dit bundkort (eks. Silicon Image 3112 eller lignende). Gå ind på deres hjemmeside og hent den nyeste driver ned derfra.

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 23:28:50
Svar/Indlæg:
262/84
fordi du skal finde en mappe hvor den fil ligger i. Søg evt. på den txtsetup.oen fil, fordi det er den den skal bruge under F6...

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 23:37:16
Svar/Indlæg:
265/52
Jeps, så langt er jeg kommet nu. Den finder osse filen når jeg loader den fra floppy.

MEN, så når jeg fortsætter, altså trykker på enter efter at den har sagt at windows setup vil benytte XXXX driver osv, så finder den ikke nogen harddisk ??

Det fatter jeg slet ikke, hvad gør jeg nu forkert ???

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 23:40:14
Svar/Indlæg:
265/52
Det er ikke noget med at man skal ind i raid setup og lave en stripe i raid 0 ???

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:14:33
Svar/Indlæg:
850/23
Nej! Du har jo kun 1 disk ikke? Så har det intet med RAID at gøre, det er min 2 diske. Det er nok fordi du kager rundt i det med driverne.

Du er sikker på at den er koblet ordentlig til? Og at driverne på disketten er til XP? Det dur ikke med Win2K f.eks.! Prøv at tage IDE drevene ud og KUN have sata disken i!

Du kan evt læse lidt her - der er en anden der også havde lidt problemer med satadiske under winxp idag. Dog var hans raid, men bortset fra at oprette et array, skal du gøre det samme! :D

ViperZ

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:49:45
Svar/Indlæg:
265/52
#15 Ja, jeg er sikker på at den er koblet rigtig til kan sagtens finde den inde i xp og bruge den. Har osse prøvet at koble IDE harddisken fra, det hjælper heller ikke.

Og er osse sikker på at det er de rigtige drivere til Sata. Den finder den, men så når jeg vælger continue, finder den bare ikke SATA disken.

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 08:51:43
Svar/Indlæg:
202/8
#16 Det skyldes at du bruger den forkerte driver.
Og læs nu det efterfølgende grundigt. Jeg VED at jeg har ret (har selv GigaByte mobo, og er meget godt tilfreds).

Der findes to "næsten" ens drivere.
1) til raid.
2) til single disk.

Jeg er sikker på at du bruger nr. 1
Det skal du IKKE... du skal bruge den driver til single disk.
Så skal du bare se.. Så finder windåse den ;)

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 09:28:03
Svar/Indlæg:
265/52
Der er 2 forskellige på cd-rommen den ene hedder SI 3112 og den anden SI3112r.
Jeg har forsøgt begge to men stadig sammen problem. Den vil nok finde driveren op disketten, men den finder bare ikke harddisken når jeg så fortsætter.

Kan heller ikke finde nogen single driver på giga-bytes HP.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 09:55:54
Svar/Indlæg:
265/52
Der findes kun 2 versioner af bios til mit MOBO indtil videre. F1 og F2 Kører pt med den nyeste version nu, kunne godt børe at jeg skulle flashe til den gamle bios igen. Ellers er jeg snart løbet tør for muligheder.

Men det lyder akkurat som de problemer jeg har. Håber så bare ikke at jeg er nødt til at vente på en ny bios version, men forsøger lige med den gamle.

Krydser fingre. Skriver lige hvordan det gik :e

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 10:27:42
Svar/Indlæg:
265/52
Tjjah, det var der så heller ingen held ved. Må efterhånden konkludere at køre single sata disk på dette Gigabyte bundkort ikke kan lade sig gøre.

Har nu forsøgt med begge bios versioner og heller ikke dette hjalp. Jeg er efterhånden løbet tør for muligheder.

Inde i XP er det ikke noget problem at finde og aktivere harddisken, men det kan bare overhovedet ikke lade sig gøre under XP installationen.

F*** noget pis. :(

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:01:54
Svar/Indlæg:
265/52
Har skrevet til Giga-byte nu og forklaret dem problemet, så må jeg se hvad de siger. Er ihvertfald 100 % sikker på at jeg har forsøgt alle muligheder nu.

Men surt show indtil videre. Havde ellers lige glædet mig til at køre XP på en 10000 rpms HD. Men det kommer jeg jo måske nok til en dag !!! :l

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:13:44
Svar/Indlæg:
202/8
De drivere du snakker om... det lille "r" til sidst står for raid ;)
så det er den anden du skal bruge.

I BIOS skal du sætte SCSI device: "SATA"
Og first boot device: "SCSI"
Og du skal "disable raid"

Så skulle bios være ok.

Hvis ikke den kan finde driveren på disketten, så prøv igen som der bliver sagt. Floppy disks er ikke de mest pålidelige medier.

Hvis du efter at have installeret SI 3112 (IKKE SI 3112r) stadig ikke kan finde raptoren når du skal vælge hvilket drev du vil installere XP på.... så prøv at tage IDE diskene fra, så der kun er Raptoren på.
Kan du så stadig ikke finde den... tja... Så tror jeg ikke at jeg har flere forslag.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:23:56
Svar/Indlæg:
265/52

He he, nej jeg er osse løbet tør for muligheder. Jeg har forsøgt alt hvad du foreslår. Men det hjælper lige lidt. Men i skal allesammen have tak for hjælpen. Men er bange for at det er en bios update der skal til, da det ikke er så gammel en model. Men det burde bare ikke ske !!!! :D

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:54:03
Svar/Indlæg:
850/23
Kan du ikke bare smide xp cdrommen i inde i XP og når installations programmet kommer, så bed den om at kopiere filerne til din raptor! Så sluk lortet, og tag ide'en ud! Dernæst starter du op og krydser fingre.... :l ?:( ;)

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 12:36:03
Svar/Indlæg:
265/52

Den lavede jeg inat, og krydsede mine små fingre !! Men Ak Ak, den gik ikke, den gik godt nok igang, men så kom der pludselig en fejlmeddelelse om nogle Hardware problemer. :( Men alt er værd at forsøge efterhånden.

Det er ikke nødvendigt for mig at gå ind i Raid controlleren for at xp kan se min disk. Den finder den fint nok, og der står osse når jeg starter op at den har fundet min Raptor som Sata Primary Master !! Men det er sq bare underligt at den ikke vil detecte den i xp setup. Fatter det sq bare ikke.

Hvis ikke der kommer en update der klarer problemet snart, så må jeg sq købe nyt MOBO !!

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 12:38:16
Svar/Indlæg:
265/52
Tror at jeg dropper at lege mere med det i de næste par dage, tager til LAN imurn, så den skal bare køre indtil det er overstået. Men så må jeg på den igen. Og evt overveje om ikke jeg skulle købe et andet MOBO.