Hjælp! Kan ikke få comp til at køre!!

Diverse d.  27. januar. 2004, skrevet af System
Vist: 298 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2004 19:53:47
Svar/Indlæg:
0/11005
Har brug for lidt online hjælp til fejlfinding!

Har lige købt brugt mobo, cpu og RAM og dertil et nyt kabi. Nu har jeg sat det hele sammen (Efter bedste evne :00 ), og har haft en til at chekke om det hele nu også sidder som det skal (For det er første gang jeg selv roder!).

Problemet kom da vi startede computeren: Skærmen blev ikke tændt og CPU-fan kørte ikke!
CPU-fan blev flyttet over på et molex-stik, og så kørte den, men skærmen var der stadig ikke liv i (Og ja, stikket ER sat i ;) ).
Diode på mobo viser at der er spænding på.
Der er heller ikke noget lydsignal for evt. fejl, og ligemeget hvor hardware vi piller ud vil den ikke give et fejlsignal.

Er psu'en ikke stor nok?

Her er lidt spec's

mobo: Asus A7V-E
CPU: 900 Thunderbird
GFX (Har prøvet begge): MSI TI4800SE og S3 Virge
Lydkort: PCI Soundblaster (Ved ikke model)
RAM: 256 SD

PLZ hjælp

-Term
:l

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 19:56:32
Svar/Indlæg:
481/150
Summer det fra PSU ?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
27-01-2004 20:12:14
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, umiddelbart prøv at pille grafikkortet ud, og sæt skærmen til onboard VGA stikket (er ved siden af COM porten).

Normalt når skærmen ikke tænder er det pga at CPU indstillerne (FSB, multier, volt) er forkerte eller RAM timings er for hurtige (så beeper den normalt).

hvis det ikke virker prøv (af mere generel karakter)

virker din pcspeaker? ellers prøv at vende stikket..

virker CPUen overhovedet? (de futter ret hurtigt af, hvis blæseren ikke har været gået igang)

er køleren kraftig nok?

ellers en "lille" tjeck liste

prøv at resete bios.
prøv at trykke på grafikkortet for at tjekke det sidder helt i.
Tjeck at der ikke mangler et stykke af CPUkernen (de er ret nemme at knuse).
Tjek at køleren ikke sidder "skævt" på socklen (der er normalt et hak i selve bundpladen af køleren der skal passe med socklen.. hvis den enten vender forkert, eller den står og vipper).

Så vidt jeg kan se på billedet af boardet på asus's homie, har den nogle dip switches (de blå/hvide kontakter). Prøv at se om de er indstillet korrekt (hvis de er sat til 133Mhz og din RAM/CPU ikke kan klare det, så vil computeren ikke boote. Hvis din Thunderbird er unlocked skal du evt. lige tjekke hvad multieren står til.

Virker RAMene?

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:27:12
Svar/Indlæg:
2540/228
Du har ikke et andet bundkort du liiige kunne låne for at tjekke om det måske er cpu eller et andet stykke HW den er galt med???

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:40:52
Svar/Indlæg:
481/150
Summer det fra PSU ?

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 20:49:00
Svar/Indlæg:
481/150
Ehm, ups kom til at trykke F5...sorry. Okay, så det summer fra PSU. Det kan være tegn på at du kortslutter et kredsløb der sørger for strøm til motherboardet. Dette sker hvis du har sat for mange afstandstag i kabinettet, prøv at tage bundkortet ud af kabinettet og så om den stadig ikke gider at starte.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2004 21:12:37
Svar/Indlæg:
481/150
Hvis du nu læste ordenlig efter hvad jeg skrev havde du forstået at det er dit bundkort der kortslutter...

Du ved vist heller ikke at hvis man trykker F5 efter at man lige har besvaret så kommer det samme indlæg to gange...Derfor jeg sagde <i>"Ehm, ups kom til at trykke F5...sorry"</i>