Generel debat om R420/NV40

Diverse d.  28. januar. 2004, skrevet af velazquez
Vist: 339 gange.

velazquez

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:48:12
Svar/Indlæg:
74/16
Denne tråd er ment som en generel debat omkring udgivelsen af R420/R423/NV40.

Hvis i kender flere spec's (eller vil rette i det jeg har skrevet) så må i også meget gerne poste dem, og efterhånden som flere spec's bliver "leaket" ville det være fedt hvis de også blev postet her.

R420
0.13 Micron GPU - 150 Million transistors
256MB 1600Mhz GDDR2 Samsung Memory - (bandwidth på 51.2GB/S på en 256-bit bus.)
AGP8x

Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1

R423
0.13 Micron GPU - 150 Million transistors
PCI Express

Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1

NV40
0.13 Micron GPU
PCI Express?

Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1

Ting jeg synes der kunne være sjovt at diskutere:

-Bliver de præsenteret på CeBIT i Marts 2004?

-Hvornår kan de købes i DK?

-Pris på R420/NV40?

-Er priserne på grafikkort løbet løbsk ? Jeg kan huske dengang jeg gik og overvejde at opgradere til enten TNT2 Ultra eller G400Max - dengang snakkede vi altså ca. 1500,- for de nyeste high end kort !!! Nu er vi jo næsten helt oppe og snuse til 5000,-.....!

-Realistisk bud på hastigheden på kernen?

-Bliver det den næste "revolution"?

-Bliver der en reél ydelsesforskel ved at skifte til PCI Express ? Er PCI Express bare et "salgs Buzz-word" som AGP8x var/er ? Er AGP8x udfaset fra bundkort om et års tid?

-Hvorfor har der ikke været noget som helst hype fra Nvidia (eller ATI, for den sags skyld) omkring disse nye kort ? Skulle de virkelig været blevet klogere ?

-Går udviklingen af grafikkort for hurtigt ? Jeg mener, da jeg fik mit første DirectX 9 kompatible grafikkort, glædede jeg mig til at spille nye flotte directX 9 spil. Jeg synes bestemt virkeligheden er en anden, der er kun udgivet et relativt meget lille antal "fuldblods" directX 9 spil, i den periode DirectX 9 har været frigivet. Men nu kommer der så allerede grafikkort som er kompatible med næste version af DirectX...! Jeg synes hardwareudviklingen er løbet fra spiludviklingen. Jeg mener det må da være uhyggelig svært at udvikle spil idag. Den lynhurtige hardwareudvikling sammenholdt med de længere og længere udviklingstider på kvalitetsspil, betyder at spiludviklerne reélt ikke aner hvad for noget hardware deres spil vil blive afviklet på, når det engang er lavet færdigt. Resultatet bliver spil, der er "forældede" allerede før de bliver færdige, endnu dyrere og længere horisonter for udvikling af et spil, fordi det konstant skal omprogrammeres for at matche det hardware der bliver udviklet og sidst men ikke mindst er flere små "ikke-mainstream's" spiludvikler firma'er nødt til at dreje nøglen om. Jeg synes jeg i rigtig lang tid har siddet med følelsen af at mine grafikkort har været rene muskelbundter, men at der ikke har været noget som helst "virkelig" krævende spil at kaste i hovedet på dem...

- ....tør jeg lægge dette ud til debat... Hvem får lavet det vildeste kort, ATI eller Nvidia ?

well well.. så er det jo bare at snakke løs :e

velazquez

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 14:23:08
Svar/Indlæg:
74/16
#1 <-- Hov Hov! Der er da ikke noget galt i at være entusiastisk :p

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 16:50:30
Svar/Indlæg:
846/74
tja, jeg har også selv tænkt på hvad man skal bruge DirectX 9.1 til, når DirectX 9 først er ved at slå igennem.

Der er vel en del prestige for Nvidia og ATI i, at have det hurtigste grafikkort på markedet. og det kan jeg da også godt forstå.

Som du selv nævner er det store spørgsmåæ lige nu, om PCI Ekspress vil blive det revolotionerende inden for grafikkortbranchen. envidere skal folk til at investerer i nye bundkort igen.

Der er jo allerede sket meget her i 04. 64bit teknologien begynder at slå igennem. Det bliver spændende at se hvad intel gør. De burde have noget i baghånden. :x

Men en interessant tråd. :e

/archos

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 17:16:54
Svar/Indlæg:
823/24
Du har ret i at udviklingen går meget hurtigt. Dog så synes jeg på en måde det er godt. Fordi de ældre kort kan jo derfor følge med, og man kan købe kort som faktisk kan trække alt, til omkring 1000,-

Hvis mit Ti4200 ikke var stået af for et par uger siden, sad jeg stadig med det!

Jeg har så fået et 9700 nu, og jeg regner med at have det i laaaang tid ;)

front243

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 19:39:09
Svar/Indlæg:
10/4
http://www.3dcenter.de/artikel...

Her er en babelfish oversættelse af det væsentlige:

nVidia N40

-175 million transistors, in 130nm manufactured
-8x2 architecture, however 16 Z/Stencil tests per clock
-DirectX 9,0 architecture, supports Shader 3.0
-opposite NV38 and Shader doubled more efficient pixels
-supports DDR1, GDDR2 and GDDR3
-internal AGPx8 interface
-exact clock rates: unknown; there is estimated 500 to 600 MHz -chip clock and 600 to 800 MHz storing act
-Improvements with anti- Aliasing: (at least) a new mode; its SAM polarizing sample is however unknown
-Improvements with the anisotropic filter: unknown
-Presentation: GDC or CeBIT at the end of March 2004
-Market entrance: At the end of April or May
-2004 Sales name: GeForceFX 6XXX

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 19:41:24
Svar/Indlæg:
23132/740
- Tør man spørge om hvor DX10 blev af? ?:(

Jeg troede at R420/NV40 kom med DX10... :l

Smash

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 21:56:54
Svar/Indlæg:
194/13
Der er ikke brug for DX10 endnu, så hvorfor udgive den? - Den er dog under udvikling, men som sagt - DX9 er knapt nok taget i brug.

PCI-Ekspress bliver et klar ydelses-boost. Det er ikke blot et buzz-word som f.eks. Agpx8. De første bundkort med PCI-Ekspress kommer på markedet i Q2.

Er priserne løbet løbsk? - Nej. Du får utroligt meget grafikkort får 1500 kr idag. Kan huske da jeg købte mit Voodoo 2 12 MB i sin tid. - Det var da vildt, men...

Ingen hype? - nVidia og ATI har begge skubbet til chipset og bundkorts fabrikanterne for at få PCI-Ekspres hurtigere indført. - Oprindeligt var R420 kun tænkt til PCI-Ekspres, men da teknologien ikke kunne indføres så hurtigt, så blev de "nødt" til også at lave en AGP-version.

Går udviklingen for hurtigt? - Nærmere spil-udviklingen der går for langsomt. - Der har været DX9 kort på markedet i over 1 år nu og spil der benytter sig af alle de features er i mindretal. - Derudover er der jo de konstante udsættelser af bl.a. HL2 (Vapourware?) og Doom 3 (Vapourware?) heller ikke med til at gavne spil-udviklingen.

R420 bliver fremvist på Cebit og i sidste halvdel af april skulle det være ude hos forhandlerne, hvis alt går efter planen. NV40 skulle AFAIK også blive fremvist der, men de er vist lige et stykke fra at være klar til kaste kort ud til forhandlerne.

Hvilket kort bliver ondest? - Personligt håber jeg på ATI 8). nVidia har dog efterhånden vænnet sig til konkurrencen og specielt med FX5950U har de smækket et godt kort sammen. - Så mon ikke vi bare skal lade være med at gætte og så bare glæde os til et par hamrende gode kort? :e

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 22:52:42
Svar/Indlæg:
301/14
Harddiske over PCI-Express? ?:( Har du spist søm?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 23:14:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Well said! ;)

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 23:15:17
Svar/Indlæg:
235/53
PCI-Express er et total-interface for kommunikation imellem nord og sydbro. Ligesom den nuværende PCI bus er det for de nuværende harddiske og andet geil (pci kort).

Grafik porten til pci-express vil dog have en dedikeret bus, ligesom agp porten har det. Så for grafikkort tror jeg heller ikke det vil gøre den store forskel. Men der er dog ikke blot tale om en forøgelse af max. båndbredde, som det var med agpx4 vs. agpx8. En lavere latency blandt andet kan være meget til at forbedre pci-express gfx kort i forhold til agpx8 gfx kort.