Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 11:48:12
Svar/Indlæg:
74/16
Denne tråd er ment som en generel debat omkring udgivelsen af R420/R423/NV40.
Hvis i kender flere spec's (eller vil rette i det jeg har skrevet) så må i også meget gerne poste dem, og efterhånden som flere spec's bliver "leaket" ville det være fedt hvis de også blev postet her.
R420
0.13 Micron GPU - 150 Million transistors
256MB 1600Mhz GDDR2 Samsung Memory - (bandwidth på 51.2GB/S på en 256-bit bus.)
AGP8x
Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1
R423
0.13 Micron GPU - 150 Million transistors
PCI Express
Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1
NV40
0.13 Micron GPU
PCI Express?
Pixel Shader 3.0
DirectX 9.1
Ting jeg synes der kunne være sjovt at diskutere:
-Bliver de præsenteret på CeBIT i Marts 2004?
-Hvornår kan de købes i DK?
-Pris på R420/NV40?
-Er priserne på grafikkort løbet løbsk ? Jeg kan huske dengang jeg gik og overvejde at opgradere til enten TNT2 Ultra eller G400Max - dengang snakkede vi altså ca. 1500,- for de nyeste high end kort !!! Nu er vi jo næsten helt oppe og snuse til 5000,-.....!
-Realistisk bud på hastigheden på kernen?
-Bliver det den næste "revolution"?
-Bliver der en reél ydelsesforskel ved at skifte til PCI Express ? Er PCI Express bare et "salgs Buzz-word" som AGP8x var/er ? Er AGP8x udfaset fra bundkort om et års tid?
-Hvorfor har der ikke været noget som helst hype fra Nvidia (eller ATI, for den sags skyld) omkring disse nye kort ? Skulle de virkelig været blevet klogere ?
-Går udviklingen af grafikkort for hurtigt ? Jeg mener, da jeg fik mit første DirectX 9 kompatible grafikkort, glædede jeg mig til at spille nye flotte directX 9 spil. Jeg synes bestemt virkeligheden er en anden, der er kun udgivet et relativt meget lille antal "fuldblods" directX 9 spil, i den periode DirectX 9 har været frigivet. Men nu kommer der så allerede grafikkort som er kompatible med næste version af DirectX...! Jeg synes hardwareudviklingen er løbet fra spiludviklingen. Jeg mener det må da være uhyggelig svært at udvikle spil idag. Den lynhurtige hardwareudvikling sammenholdt med de længere og længere udviklingstider på kvalitetsspil, betyder at spiludviklerne reélt ikke aner hvad for noget hardware deres spil vil blive afviklet på, når det engang er lavet færdigt. Resultatet bliver spil, der er "forældede" allerede før de bliver færdige, endnu dyrere og længere horisonter for udvikling af et spil, fordi det konstant skal omprogrammeres for at matche det hardware der bliver udviklet og sidst men ikke mindst er flere små "ikke-mainstream's" spiludvikler firma'er nødt til at dreje nøglen om. Jeg synes jeg i rigtig lang tid har siddet med følelsen af at mine grafikkort har været rene muskelbundter, men at der ikke har været noget som helst "virkelig" krævende spil at kaste i hovedet på dem...
- ....tør jeg lægge dette ud til debat... Hvem får lavet det vildeste kort, ATI eller Nvidia ?
well well.. så er det jo bare at snakke løs :e