Stepping up to OC... newbie brug for en hånd

Overclocking d.  31. januar. 2004, skrevet af JB:-)
Vist: 586 gange.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2004 02:07:49
Svar/Indlæg:
207/50
Nu har jeg terroriseret den inde i Hardware FAQ nok, så nu kommer turen til jer... spøg til side :00

Jeg er nu nogenlunde tilfreds med min rig når det kommer til de stumper, der er i maskinen, så hvad gør man så... OC :i

Jeg vil gerne ind og OC fra A til Z, men vil gerne tage en ting af gangen, da det også er vigtig for mig at få en forståelse af, hvad jeg laver... man skal jo lære hele livet.

Jeg ved udemærket at jeg kan gå ind og stille på FSB, men hvorfor gør jeg det - det er lige det jeg undrer... så om du gerne vil dele nogle af dine guldkorn med dig, lytter jeg gerne efter... alt fra guides til en enkelt sætning kan bruges, måske findes der nogle guide herinde som er gået min næse forbi.

Som sagt tidligere vil jeg gerne igennem alle stumperne, og hvordan jeg gør med de forskellige, men også, hvorfor jeg gør, som jeg gør...

Håber at høre fra DIG!!

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 02:29:14
Svar/Indlæg:
4338/142
FSB gange Multiplier = Processor hastighed f.eks; 12,5 på multiplier gange 166 på FSB = 2075mhz cpu. multiplier er indbygget i cpu'en og kan, som regel, ikke ændres.
FSB er hastigheden på motherboardet så pas på at den ikke bliver for høj, da det går ud over andet hardware end kun din cpu, d.v.s. ram, hdd, grafikkort og så videre. Hvis du hæver FSB'en og din computer bliver ustabil kan det skyldes mange faktorer, men som regel er det; cpu får for lidt spænding (V-core), rammene får for lidt spænding, varme, for slap strømforsyning (PSU). Så det er om at prøve sig frem.

Denne side kan hjælpe en del, da den indeholder en masse forskellige guides: www.tomshardware.com søg på overclocking.

God fornøjelse ;)

The

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 08:07:51
Svar/Indlæg:
1836/61
Læs denne guide her fra siden, hvis du ikke allerede har gjort og lær lidt mere.
http://www.overclocking.dk/lit...

Men du er da velkommen til at spørge mere her.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2004 10:12:38
Svar/Indlæg:
235/13
Og det vigitgste!! imho PLL pil.. leg.....lær :e

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2004 17:38:17
Svar/Indlæg:
207/50
Jeg har fået at vide at der ikke findes dumme spørgsmål... so here goes!

Jeg har kigget rundt i alle hjørner, inklusiv manual og BIOS, men kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg ser 'størrelsen' på CPU Multiplier. Jeg har også let efter størrelsen på min BUS, og kan det ikke passe sådan en er 4*200MHz; altså 200MHz eller hvordan skal det læses?

Se har lagt et billede ud af min BIOS her (har også en helt del med i min profil):

Angående OC har jeg en gang fået at vide at jeg skal hæve FSB'en en værdi ad gangen, og når maskinen så ikke vil boote, hæver jeg Vore Voltage ind til den kører stabilt. Er der nogen sandhed til dette eller brænder jeg det hele sammen? Hvilken temp skal jeg holde CPU'en under (så lidt som muligt 😀 ), hvornår bliver det 'farlig'?

Jeg har hørt om noget det hedder SOFT FSB, kan det auto. optimere mit system... det er ikke noget jeg har tænkt at bruge, da man jo ikke lærer noget af det, men vil bare høre om det 🙂

#1 og #2 Jeg har kigget i et par guides og måske ikke kigget ordentligt, men kan ikke lige finde svar.
#3 Man lærer meget igennem leg... livet var fedt, da man bare kunne lege; lidt mere af det 🙂

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2004 17:43:10
Svar/Indlæg:
207/50
Kan det passe SOFT FSB er det samme som WCPUID som mange bruger i tests... om det er en god ide at have og om man slipper for at genstarte 100 gange, hvor finder jeg så den nyeste version?
Det eneste jeg har fundet ind til videre er en side som ikke er opdateret siden år 2000, kan det passe?

The

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 17:57:59
Svar/Indlæg:
1836/61
CPU multiplier på din P4-2600/800 er på 13. Det kan du indirekte se da der i dit billede link står 2600(200) ud for CPU operating Speed. Dvs. FSB 200 gange 13 multiplier er 2600 Mhz, og så siger du at din CPU's FSB er på 800 Mhz, det er også rigtigt når vi snakker effektiv FSB, da P4 har en QUAD pumpet FSB, dvs. 200 gange 4 = 800 Mhz.

Angående OC har du ret, det er fremgangsmåden, den brænder ikke sammen, og temperatur under load må ikke overstige omkring 50 grader vil jeg sige, dvs. under idle omkring 40 grader.
Ret mig hvis jeg er forkert på den INTEL folk.

Håber det kan hjælpe dig igang.

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2004 18:23:23
Svar/Indlæg:
207/50
Her gik jeg og troede der var en dyb tallerken, og så er det bare simpel matematik...
Som #1 så elegant tastede "FSB gange Multiplier = Processor hastighed ":
x * y = z
200 * y = 2600
y = 2600 / 200

Så har jeg fået den på plads, tak for det #6. Hvad skal jeg så egentligen bruge CPU Multiplier til? Er det for at vide at jeg hæver Processor hastighed hastigheden ned 13MHz for hver gang jeg sætter FSB'en op med en... eller er der mere i det?

Hvordan justerer jeg FSB hastigheden lettest... skal jeg ind i BIOS'en eller findes der en anden måde?
Hvor langt kan jeg ca sætte den op første gang... sådan at jeg slipper for at sætte den op med 1 alt for mange gange ?:(

OBS er lige væk i noget tid, skal have lavet mad OBS

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 19:25:41
Svar/Indlæg:
2353/24
du skal starte med at at sætte AGP Ratio til fixed og Dram ratio (CPU:DRAM) til 3:2, og først derefter kan du begynde at røre ved FSB´en.

start med at hæve FSB´en 1-2 mhz (13-26 mhz på cpu`en) indtil den ikke vil boote ind i win mere

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 19:27:22
Svar/Indlæg:
2353/24
der skal ikke være en smiley der, der skal tilgengæld være sådan et :

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2004 00:24:34
Svar/Indlæg:
207/50
#8 Jeg vil tage en kig på det så hurtig som muligt, bliver dog ikke i nat... damen ligger og sover og for at justere SPU køleren bliver jeg nød til at åbne maskinen :l

Jer har hørt om det med DRAM før, men hvad påvirker jeg når jeg justerer dem?

En anden ting... er der nogen der kender noget til det der WCPUID... hvad er det for en størrelse?

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 00:41:46
Svar/Indlæg:
2353/24
DRAM Ratio er forholdet mellem CPU`en og rammene, og når den står 5:4 det svarer til 1,25 eller også sagt på en anden måde at du unclocker dine ram med 25%. dvs. at du kan oc din cpu 25% før dine ram`s båndbredde er oppe på standart,

WCPUID er et program som du kan tage et screenshot af og der kan du se alle oplysninger om din CPU. det sreenshot kan bruges som dokumentation af sit OC her på overclocking.dk

The

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 00:51:26
Svar/Indlæg:
1836/61
#10, DRAM ratio er et forhold mellem FSB og RAM hastighed, dvs. ved 1:1 er FSB og RAM ens, i dit tilfælde 200:200 Mhz. Derfor foreslår folk dig at sætte RAM hastighed ned, ved at vælge anden DRAM ratio, for ikke at stoppe FSB overclocking, fordi dine RAM ikke kan følge med.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 01:06:18
Svar/Indlæg:
2353/24
#11, Takker for du rettede mig, så jeg ikke ledte ham på vildspor og for en meget bedre forklaring af hvad DRAM Ratio er

The

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 01:20:35
Svar/Indlæg:
1836/61
#13 No problem, syntes bare det kunne forklares lidt tydeligere.

#10 læs dog også denne artikel på engelsk særligt afsnittet omkring "Memory Speed"
http://www.amdmb.com/article-d...
hentet fra en "Timings" tråd her på siden.

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2004 17:17:09
Svar/Indlæg:
207/50
#11 og #12 Tak for forklaringen af DRAM Ration, så er alle brikkerne ved at falde på plads :i

Jeg har i mellemtiden prøve at stille på min FSB... men bare jeg sætter den 2 op vil man computer ikke starte op 😕

Her er mine BIOS instillinger, gør jeg noget galt eller kan jeg bare ikke sætte den mere op?

Dette er det eneste jeg får vej genstart:

Ingen jeg går igang med noget ser mine målninger sådan her ud:

Ved ikke om det siger nogen noget?

Angående min køling kører jeg med Zalman pga larm, men det skulle vel ikke have noget at sige så tidligt... har en IDLE varme på 39,5 grad pt.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2004 15:25:15
Svar/Indlæg:
2353/24
du mangler at sætte AGP Ratio (CPU : AGP : PCI) til fixed, og så er der bare at OC

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2004 22:32:26
Svar/Indlæg:
207/50
#16 så fik jeg også det med, og gæt hvad.... nu virker det 😉

Hvilken forskel gør jeg egentligen ved at sætte min AGP Ration på fixed... hvad betyder det?

Som sagt er jeg kommet igang med at OC nu, og jeg har ikke ramt muren endnu, men ind til videre ser det således ud:

En ting jeg tænker en del over er temp., jeg er på nuværende tidspunkt kommet op på noget der ligner 42 grader, og der er bare med lidt streaming og et par websider åbne.
Er det meget eller lidt... hvad sker der når jeg fyrer op for noget 3D eller et spil?

Til sidst vil jeg lige tage chancen for at sige tak for den hjælp, jeg har fået ind til videre; man får helt klart en bedre forståelse af systemet.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2004 23:46:18
Svar/Indlæg:
235/13
At sætte den til fixed betyder at du ikke clocker den samtidig med at du clocker resten af systemet.
Virker på samme måde som med RAM ratio, her er den bare låst/fixed på den verdi du sætter.

Med en (næsten) idle på 42 nærmer du dig det der anses for at være kritisk, nemlig regnefejl over 50 grader load! kan du ikke skrue op for din Zalman?? den skulle da være god for at holde den på 30 grader idle udenClock

Du kan Evt. DL cpu stabillity test fra OC.dk download sektion.
Med den kan du finde ud af hvad din load temp. er og om dit Sys er stabil eller ej.

Du er nu bidt af OverClocking..... hell danske vandkølings sælgere der er en ny kunde på vej :00

og ja.. dette er det nærmeste man kommer barndommens kåde leg :e

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2004 23:48:39
Svar/Indlæg:
235/13
RETTELSE:
CPU stabillity test vil ikke fortælle dig hvad din load temp er!

Den vil dog give dig fuld load på processoren, så du kan måle med mbm5 fks. :x

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 10:14:18
Svar/Indlæg:
207/50
#18 Tak for endnu et godt svar her inde, så har jeg også styr på den del 😉

Er der nogen der kender et program der kan registere max varme inden for et forløb... altså noget der aflæser imens man gamer eller lignende så man efterfølgende kan gå ind og se en graf eller nogle tal?

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 13:21:45
Svar/Indlæg:
207/50
Nogen der har et forslag til et begyndervenligt vandkølingsytem... noget der er let at montere og heller ikke er dyrere, end at jeg kan smide det af h... til om jeg for blod på tanden 🙂

Se også gerne #20 ang. spørgsmål om et temp. program.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 13:36:47
Svar/Indlæg:
235/13

billigt vandkøling hmm omkring 1000,- er vist det billigste man kan få i dag medmindre det skal hedde Thermaltake, som nogle mener er noget lort (jeg er dog ikke enig og har selv brugt det)

TT Aquarius II fås til ca 800 og er pærelet at installere men søg på vandkøling under tests her på siden så finder du hurtigt nogle svar.

Ang din max.temp Download Motherboard monitor 5 her fra siden
og CPU stabillity test sammen vil de give dig din max temp ved fuld load.
Vær dog opmærksom på at dit Motherboard kan vise fejl på op til 10 grader (det højeste jeg har hørt om) en probe som man sætter ind ved CPU kernen er den bedste måling, og den aflæses ofte i et medfølgende display i fronten af kabi. søg efter og koster omkring 100 for en billig enkelt og 350 for en gejlet med 4 prober og blæser styring oveni hatten

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 08:47:28
Svar/Indlæg:
207/50
Det lyder ikke så dårligt, det er noget i den prisklasse jeg havde tænkt på... for starters🙂

Er der nogen der ude der har prøvet den køler Itbutikken har lavet selv, har læst testen, men vil gerne høre noget mere om det ?:(
Virker lidt for billigt til at være godt :00

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 10:48:49
Svar/Indlæg:
237/8

Jeg vil ærligt talt anbefale dig at vente med at opgradere til vandkøling indtil du bliver fanget af den samme overclockings virus vi andre lider under.

Der er ingen ide i at investere i noget billigt vandløling som ikke yder bedre end luft. Køb hellere et par kraftige blæsere mere som du kan bruge under dine oc eksperimenter. Sæt for eksempel en til at blæse ind på din Northbridge som en den passive køleprofil lige nede under din CPU og en eller to omkring dit grafikkort.
Ofte er de andre temperaturer lige så vigtige som selve CPU´en.

Husk på at selv om nogle af os bruger avancerede kølemetoder som kompressorer og vand på samme tid, er vi stadig nød til at benytte os af ekstra blæsere på kritiske steder.

Og til sidst kan du for at hente de sidste Mhz ud af systemet, udnytte årstidens lave temperaturer udenfor ved at åbne vinduerne og bringe rumtemperaturen så langt ned som muligt.

Bare husk at nægte at besvare din kærestes efterfølgende spørgsmål når du sidder i en larm af blæsere i 5 graders varme indefor med vinterjakken på.

He he

God jagt på Mhz´erne

Corlin

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 21:49:44
Svar/Indlæg:
207/50

Det kan du jo måske have ret i, men tanken om flere blæsere tiltaler mig ikke for meget... har et eller andet anti larm gen. Jeg har god kigget lidt rundt i mellemtiden på nogle teste af vandkølning, og det ser ikke ud til at man får den store effekt ud af de små sæt vandkølning.

Før at løse problemet har jeg smidt maskinen i fryseren... arr det passer ikke helt, har skruet lidt op for blæseren og fjernet siden, så må vi se, hvad den vil :e

Så må det næste være at sætte er radiator op på ydervægen og så bruge en gammel generator som strøm til en pumpe 8)

Se han har forstået det :00
http://www.akiba-pc.com/articl...

Har siddet og læst dette også, giver mig lidt bedre indblik i hvilken størrelse vandkølning egentlige er:
http://gruntville.com/phpBB2/v...

Der er måske lidt mere end slanger til det helt... specielt fordi jeg vil undgå larmen
:D