Det ser ud til at der er mange, der ikke helt er sikre på det de skriver.
Jeg har fulgt Athlon 64 udviklingen tæt, da jeg selv skal købe et Athlon 64 platform. Jeg har faktisk ventet ligesiden december måned på det perkefte bundkort, men det er endnu ikke dukket op endnu. Så jeg køber bare et midlertidligt K8T800 bundkort, hvilket et det bliver er jeg ved at undersøge.
Men her er nogle nyttige informationer om Atlon 64 platformen:
<B>Nforce3-150:</B>
Nforce3-150 har en fungerende PCI/AGP lås og skulle angiveligt virke på alle bundkort der benytter sig af dette chipset. Den store ulempe ved Nforce3-150 er dog, at den benytter sig af en langsom HyperTransport forbindelse, og at den gode lyddel fra visse Nforce 2 bundkort, ikke er at finde på Nforce3-150 baseret bundkort.
<B>VIA K8T800:</B>
VIA K8T800 har ikke en PCI/AGP lås, men benytter sig således af en 1/3 FSB divider, hvilket gør den til en ringe overclocker, eller i hvert fald en farlig overclocker.
Skal man overclocke så er den nuværende Nforce 3 at foretrække, men grundet den lavere ydelse så er den ikke at anbefale, men så må man vente på Nforce3-250.
Ellers så er K8T800 et perfekt chipset, og er således at foretrække.
<B>Cache:</B>
forskellen på 512 KB Cache og 1MB L2 cache er ikke den store, i gennemsnittet i spil var 3200+ 5% hurtigere end 3000+.
Det er ydeligere meget forskelligt hvilke spil/programmer der gøre nytte af den ekstra cahce, så jeg ville råde jer til at tjekke det først før i køber processoren i de spil/programmer i bruger.
Men ellers så er 3200+ kun ca. 400 kr. dyrer end 3000+.
<B>Socket's:</B>
Socket 754 er den der bliver brugt nu, og er altså forbeholdt de normale Athlon 64, mens Opteron benytter sig af Socket 940, ligedes gør den omskolede Opteron; Athlon FX-51 og FX-53. Socket 940 kræver ECC RAM.
Den kommende socket 939 ville både Athlon 64 og Athlon FX benytte sig af, Dual Channel ville være at finde på både Athlon FX og Athlon 64. Desuden ville cachen på den normale Athlon 64 blive halveret til 512 KB cache, mens FX ville bryste sig af det dobbelte.
I Q4 vil de første .90µ processorer dukke op, og de første der benytter sig af den teknologi er 4000+ og FX-55.
Med lanceringen af Socket 939, ville Socket 754 gå hen og blive low-end/mid-end. Den største processor bliver en 3700+ med en hastighed på 2,4 GHz, mens den laveste planlagte er 2800+.
Til socket 754 ville der komme processorer med både 512 KB Cache og 1 MB cache.
Det var vist nok for nu, skriver mere senere/i morgen.