Computer i bilen, input needed

Case-modding d.  04. februar. 2004, skrevet af FARMER
Vist: 582 gange.

FARMER
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 21:28:59
Svar/Indlæg:
67/1
Jeg havde en puter i min gamle vogn til at spille noget muzak. Der var ingen skærm på, og jeg fik aldrig lavet et rigtigt godt system til at skifte nummer osv. Nu har jeg købt en anden bil, så må det også være på tide at få en skærm + noget ordentligt input af en art.

Jeg har kigget lidt på små LCD skærme, og sådan en lille 7" koster 100$. Når der så står PAL/NTSC + kompatibelt med DVD/Navigation hvilket stik er det så ?

Pladsen er et meget stort problem, så det ville være oplagt med en lille touch-skærm. Hvordan virker det lige, og hvor kan det købes ? Hvis det ikke bliver en touch-skærm, skal der noget tastatur/mus værk installes. Der har jeg tænkt i retning af en trackball i konsollen, men jeg ville gerne høre om I har nogle gode idéer !!

Resumé: Skærm, touch, tastatur/mus

Der kommer trådløst netværk, så man nemt lige kan rive noget nyt musik ombord på skuden. Anlægget er noget med nogle 12" osv - hvis nogen skulle være nysgerrige.

Cyberfrog
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 21:41:42
Svar/Indlæg:
30/0
Hvis det skal være en nem løsning, ville jeg klart vælge en stor mp3 afspiller, alla ipod eller lign.

mus/tastatur kunne man eventuelt bruge en fjernbetjening i stil med den ati har lavet.



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 21:42:52
Svar/Indlæg:
1581/5
Jeg ville vælge en autoradio med mp3 afspiller, evt. harddisk.
meget mere stilrent og fungerer med garranti længere uden problemer ;)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 21:49:32
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg har været med til at udvikle noget lignende, bare til en lastbil og med noget styring på istedet...

Der brugte vi en 12,1" TFT med ekstra kraftig belysning, så man også kunne se billedet i dagslys. Pris ca. 6000kr. :P
Oven på var monteret et touch panel. ved ikke hvad det kostede, men det var en fryd at arbejde med, og man bliver helt træt af at skulle bruge mus igen når man kommer hen til sin egen pc igen...
Selve computeren var en embedded pc med 300mhz. Geode, med indbygget 18bit LCD driver, og som HD brugte vi et 512Mb. flashram modul.

For at du ikke skal gøre samme fejl som vi gjorde, så sørg for det første, for at få en computer der er militær specificeret når den skal sidde udendørs! Og for det andet så undgå at bruge Flashram som HD, da de dør efter ca. 100.000 skrivninger og læsninger (dog op til 1.000.000 med industri specifikationer, men de koster 3x så meget) Det kan godt være det umiddelbart lyder af meget, men det er det ikke! Vores bliver skiftet ca. hver 3 måned... Jeg har umiddelbart ikke nogen god løsning på problemet, da en normal HD bare ville ødelægge skive og læsehoveder, når du køre over ujævnheder... Muligvis kan man bruge det der hedder DiskOnChip som er noget lignende Flashram, tror bare forskellen er at DiskOnChip er et alm. ram modul med batteri backup?... har hørt at Terma bla. benytter dem til F16/missil styre systemer, så de må jo være ok 😉 Har set dem som bla. PC104 moduler ved Danbit.dk som også har mange andre gode ting til netop den slags systemer, som du vil lave! 😉


Hvad med de hersens små displays til GPS systemer og sådan noget, kan de ikke bruget?



Avenger
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 22:46:14
Svar/Indlæg:
330/7
Farmer>> Skulle mene at det er et composite/phono stik.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 22:50:38
Svar/Indlæg:
3214/18
Hvad med at installere en chippet xbox?
Så har du mulighed for mp3, divx, xvid, svcd, dvd osv. Og samtidig kan du bare logge på den via ftp og uploade alt det du nu skal bruge i bilen... Den kan godt nok ikke laves trådløs som du skrev du gerne ville... Men så kan du jo trække et kabel.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 22:52:45
Svar/Indlæg:
3943/44
Teroretisk set kunne man ikke bare bruge en PALM (jeg ved ikke med stik til lyd) men de fås med Wlan og fave-touchscreen, Der kan selvfølgelig også blive noget med hukommelses kort, der er ikke meget musik på 512 mb flash.



FARMER
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2004 16:33:07
Svar/Indlæg:
67/1
#3: Selve spanden har jeg jo haft kørende, og der har ikke været problemer. Du vælger så at starte med den forgyldte løsning, men jeg plejer at købe det billigste. Det som så ikke kan klare mosten, udskiftes med noget bedre ! Jeg kører åbenbart mere roligt end dig :P thx

#4: ok, tak. Så er det jo bare alm. tv-out ?

#5/6 Jeg holder mig til de mere universelle pc-dele, ellers tak.

#7 n1!



Lynge
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2004 17:48:57
Svar/Indlæg:
485/57
#8, som du kan se kedede jeg mig lidt i nat :D

Håber du kan bruge dem...



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
05-02-2004 18:03:38
Svar/Indlæg:
1012/98
kig en gang herind: http://www.magictouch.com/ der er en masse fede touchscreen produkter, både touchscreen tft og add on touch folie :)

Jeg regner også selv med jeg skal have min laptop i bil når jeg engang bliver færdig med skolen 8)

En anden ting gdu kunne gøre, er at smide Ati remote wonder fjernbetjeningen i bilen og evt. lave HTPC på en lille skærm i bilen, derved kan de se skriften på tv udgang (hvilket er svært i windows med de fleste tv-outs). Den koster kun 250 kr og rækker virkelig langt (15 meter igennem 3 døre og et loft, i mit lille hus)