Temperatur forskel bundkort/probe

Diverse d.  04. februar. 2004, skrevet af TorQue
Vist: 324 gange.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 22:19:17
Svar/Indlæg:
235/13
Hej!

Jeg har nyligt investeret i en cooler master cooldrive HDD køler med 4 fan styring og 4 temp prober.

Ved første test af temp proberne ved at tage dem i munde for at måle min egen temp viste de alle 37 grader altså MIN idle temp :e

Dernæst montering div. steder: på Cpu/Gpu/Hdd/Pwm
Alt forløb planmæssigt og stabilt som et tysk millitær regiment!

Cpu proben blev monteret på siden af heatspreaderen (det er e noget der er på en P4 ..AMD folks) :e med tape.
Og gav mig øjeblikkeligt et readout på 26 grader (pc idle temp)
Dernæst loadede jeg Windåse og MBM5, som fortalte mig at proben målte det samme som mbm5 Alt ok.

Så fik jeg den ide at måle under load, og hentede derfor CPU stabillity test frem fra G:/ og trykkede start!
Mbm svingede strax (næsten da) op på de 35 grader der er mit sys Load temp. men proben kom aldrig længere end 29-30 grader efter 1 time???? og det ganske ganske langsomt
(den reagere fra 20 grader rum temp til 37 grader mund temp på 3-4 sec.)
det skal lige tilføjes at jeg har prøvet at bytte
prober og stik den måler det samme selvom den sidder i case stikket! , har haft Maze4´eren af igen for at checke at proben lå hvor den skulle (det gjorde den)

Kører med shuttleab60n m0b0 der ellers skulle give et ret precis readout efter hvad jeg har kunnet læse mig til!

Hvad er problemet hvilket readout er ritti´??

/TorQue

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2004 08:18:46
Svar/Indlæg:
235/13
ingen der vil give et kvallificeret bud på hvilken af de 2 readouts jeg skal/kan stole på??
Vil jo helst stole på proben!! :e

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2004 09:09:07
Svar/Indlæg:
1604/60
Proben sidder på siden af IHS og ikke inde i kernen som MBM5 udlæser værdien af, så derfor er der forskel....

Så Proben viser tempen af køleprofilen, eller rettere lidt over den temp, fordi der er en termisk bro mellem IHS og køleren.
Den termiske bro minskes ved brug af en god kølepasta, men hvis man skiller en P4 proc af, så kan man se at mellem kernen og IHS er der også kølepasta og dermed endnu en bro.

Min erfaring er at ved at skille processoren ad, får man en 3-5 grader lavere load temp....