Overvejelser i forbindelse med Mosfet køling.

Overclocking d.  07. februar. 2004, skrevet af Myth
Vist: 266 gange.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2004 00:36:09
Svar/Indlæg:
675/55
Hej derude..

Sad lige og lurede på at smide nogle sinks på mine mosfett's da de jo bliver hulens varme når man skal op på 2v eller derover.. Så tænkte jeg fluks.. På med nogle sinks, og lurede også på muligheden for vand over dem.. MEN pludseligt gik det op for mig at sådan en mosfett vel egentligt primært afgiver sin varme via bagsiden! og da jeg kiggede i en psu hvor der jo også bor mosfætre, så kunne jeg jo også med det samme se at de jo altid er loddet på så bagsiden har kontakten med kølepladen.

Det forklarer jo selvf. hvorfor man har set tests hvor sink på fetterne ikke gør nogen forskel, da al varmen bliver smidt ud på bagsiden igennem bundkortet, og det i virkeligheden er der man skal finde på noget køling hvis det skal gøre en forskel, eller også skal mosfett'erne rejses op som f.eks. i en psu..

Nogen der ved nok om den slags til at be/afkræfte min teori? og er jeg måske bare lysår bagud og der er nogen der allerede har lavet noget smart på den front? ?:(

riska

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2004 00:41:47
Svar/Indlæg:
7241/274
Du må ikke rejse dine mosfets da de for stel via moboet!
Men ramsinks virker fint på mosfetsne mit epox nf2 mobo der rundede de tit 100grader så kom der små kobber profiler på og de faldt til en 60-70 grader!

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2004 00:45:22
Svar/Indlæg:
3799/43
well der er en gut som har lavet moSfet kølning med vand både på bag siden og forsiden af han's mobo kan ikke huske url..

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2004 00:45:24
Svar/Indlæg:
675/55
Faldt faktisk selv lige over denne her da jeg kiggede lidt rundt:

http://www.overclockers.com/ti...

Så en forskel kan der vel gøres..

#1 Kunne man ikke rejse dem, og så lade bagpladen som er kølepladen lave stel ligesom det vel også gør i den montage man bruger i en psu?

p0nk_DK

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2004 05:38:28
Svar/Indlæg:
316/21
Vildt najs der.... men sys det er et lidt syret projekt at gå ingang med Men petter78 kunne da godt være bekendt at prøve på det... :e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2004 10:04:47
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 i dovenskabens hellige navn hr jeg kølet mine med luft.

1 x 80 mm low noise Papst - 1 stykke tørretumblerslange - 2 stænger på mit CPU kølehovede.

I følge MBM5 medfører det at mine idle temps på fetterne ligger på 25°C.

Load - f.eks under SS Sandra CPU Burn In x 100 - løber de ikke over 32°C.

Du kan se den på billederne i min profil - ikke et ord om ledningsspagetti - tak!

Tomgun

petter78

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2004 10:14:32
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg kan heller ikke forstå at hans mosfets bliver så varme når han har vandkøling på fronten af dem. Okay, de afgiver varmen bedre bagpå, men stadigvæk må de afgive ret meget varme igennem forsiden også. Det bliver ikke mig der laver vandkøling af bagside af motherboard, jeg tvivler også på der er 70C på bagsiden af mit motherboard.