Vil gerne lære noget om: RAM timings(?), cpu

Diverse d.  08. februar. 2004, skrevet af System
Vist: 428 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2004 10:43:44
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har aldrig haft specielt meget styr på hvilke RAM der er de bedste, eller hvad RAM-timings er. Jeg ville gerne, hvis nogen der ved noget om det, ville forklare mig hvad det begreb betyder, og hvilken indflydelse forskellige RAM, har på ens PC's ydelse.

Mht. CPU og overclocking, vil jeg egt. bare vide hvad der kræves, for at jeg kan overclocke min P4 2,6 Ghz cpu, og hvilken temperatur den skal holdes under, for at jeg ikke risikerer at den brænder sammen, eller at der sker skade på CPU, såvel som MB. Jeg har et ASUS P4P800S-E Deluxe MB, og både motherboardets og CPU'ens FSB kører ved 800MHZ (Siger man det sådan?). CPU'en er med HT-teknologi.

Sidst men ikke mindst, hvis nogen ville forklare mig hvilke grafikkort producenter der laver de bedste kort, og hvad der i øjeblikket er det bedste på markedet, ville jeg være meget taknemmelig..

Generel info om alle disse ting, og andet der har med ens hardware at gøre er velkommen! :)

Ps. Jeg spiller en del CS, og jeg har valgt IKKE at tvinge min skærm over 60 hZ, men jeg har de fæle fps drop i smoke. :( - Hvis nogen ved, om jeg kan gøre noget ved det, eller om det kræver et bedre grafikkort, så fortæl mig venligst hvad jeg kan gøre. :) (Jeg vil helst ikke gøre grafikken grimmere, eller slå vsync fra, da jeg ikke bryder mig om nogle af delene. En smule tweaking er dog ikke HELT udelukket, men hvis det bliver for meget har jeg en 1500 kroner jeg kan bruge på et nyt Grafikkort...)

Pps. Jeg ved ikke meget om hardware, det er derfor jeg skriver her, i håb om at lære noget! :) - Dermed også sagt at tingene helst skal pensles ud, jeg er ikke helt inde i alle de, sikkert indforståede, begreber...

- På forhånd tak for alle jeres svar!

Micker

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2004 10:58:39
Svar/Indlæg:
1012/98
du kan prøve at kigge på min guide, jeg ved ikke om den kan bruges men du kan da prøve at kigge --> http://www.micker.frac.dk/guid...

PimpF

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2004 11:05:41
Svar/Indlæg:
211/19
Det bliver jo en hel stil der skal skrives for at besvare/sætte dig ind i tingene ;)

Ram som er gode og som ikke koster det vilde:

Kingston og Samsung. De er altid bundsolide. Der er selvf. flere ram som er gode. ( Det var jeg nød til at skrive for ellers starter der sq nok et mindre skænderi i tråden...LOL )

Ang. timings på ram, jeg læste en artikel hvor de testede timings, og konklusionen blev at forskellen på gode timings og "ringe" timings var ca 7 %. Jeg har prøvet mange timings på mine ram, men jeg har fundet ud af at jeg bare skal stille timings på optimal for at mit system kører bedst. Så med mindre du går meget op i forskellige pc tests, så kan du ikke mærke forskel på om du har indstillet timings eller bare køre med optimal.

Din FSB kører IKKE 800 mhz 😉 Den kører 200 mhz.

Hvorfor vil du ikke "tvinge" din skærm til og køre over 60 hertz?? Med mindre du har en ualmindelig ringe skærm, så kan du nemt køre en opløsning på 1024x768 med 85 hertz uden at være grim ved din skærm 😉

Nu skriver du selv at du har 1500 til et nyt grafikkort. Spørg folk hvilket kort der er det bedste til de penge. Mit beskedne bud er et Club 3D FX5900XT til netop 1500 kr. JAJAJAJAJAJAJAJA nørder, jeg ved godt det ikke kan OCs ret meget, men han skriver jo selv han ikke er meget for at OC.

Det var så mit ringe indlæg, håber det hjalp dig bare lidt videre..

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2004 11:18:06
Svar/Indlæg:
626/20
Med hensyn til ram og timings, er dette en rigtig god artikel (på engelsk):
http://www.amdmb.com/article-d...

Ang. din skærm, vil jeg foreslå at du sætter den til minimum 75 HZ (gerne 85 HZ), med mindre det er en fladskærm. Din skærms opdateringsfrekvens har intet med fps i spil at gøre, det er udelukkede dit grafikkort (og i mindre grad resten af dit hardware) samt evt. grafikkortdriveren der sætter grænserne.
En højere opdateringsfrekvens på skærmen (hvis det er en alm. CRT, ikke fladskærm) giver et roligere billede uden flimmer, som er mindre trættende for øjnene.

Med hensyn til nyt grafikkort vil jeg anbefale dig et GeForce FX5900XT, som koster omkring de 1500 kr du taler om (måske en smule over). Hvilket fabrikat du vælger er mindre vigtigt, tag bare det billigste. Skal det være lidt billigere (ca. 1300), er et Radeon 9600XT et udmærket alternativ. :)

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2004 11:33:39
Svar/Indlæg:
290/7
jeg har valgt IKKE at tvinge min skærm over 60 hZ

Det giver ingen mening ikke at køre 85hZ. Det er da en god skærm du har, og den er jo bygget til det så den tager ikke skade. Det er kun dine øjne der gør det ;) Måske også lidt hovedpine.

Dine drops i cs skyldes dit grafikkort (gForce2 mx). Det er jo heller ikke lige det hurtigste dyr i skoven, og så i en 2,6 ghz :o Skam dig :p

RAM timings skal helst være så lave som muligt, uden at din computer bliver ustabil, fx 2 2 2 5 er stramme timings (gode) 2 4 4 8 er løse timings (dårlige). De kan ændres i BIOS når computeren starter. Du kan så teste om det er stabilt med MemTest86 når du har strammet dine timings.

Mht din CPU temp. så forsøg at holde den under 60 grader. Den tager nok heller ikke skade af lidt højere temperaturer.

Var der brugt nok pap eller var det uforståligt? :p

/Bosse

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2004 11:48:08
Svar/Indlæg:
290/7
http://www.memtest86.com/

Du skal ligge det på en boot disk, for den køre ikke under windows. Husk at læse readme filen.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2004 12:14:27
Svar/Indlæg:
14079/622
Nu vil jeg ikke skrive en lang post, som de andre men:
Køb et 5900xt ;) Dit system hænger ikke rigtigt sammen ---> 2,6 ghz og geforce 2 :p det grafikkort har jeg i en P3, bare så du kan se sammenhængen :D

PimpF

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2004 12:32:57
Svar/Indlæg:
211/19
PNY og Point of View 5900XT kort kan vist OCs ganske meget, det kan CLub 3D`s ikke.

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2004 13:19:54
Svar/Indlæg:
235/53
Altså, til CS skulle et GF2 mx400 vel være helt fint. Da CS kom ud har det enten været et fremragende grafikkort, eller slet ikke være udkommet endnu.

virus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2004 13:58:10
Svar/Indlæg:
888/34
selv med et ati 9800 pro lagger det når de kaster smokes

pissss :e