#6 - fordi kølevæske er en elendig varmeleder. Dets termiske konduktivitet er 1/3 af vands og dets varmekapacitet er det halve af vand. Desuden indeholder det en mængde ting som der ikke er en dyt brug for i et kølesystem på en PC.
Det fungerer fint i biler, men kølevandet i en bil skal også kunne klare sig fra ca. -20°C til 100°C (Glycol) Så er der tilsat korrosionsvæske - det er der s'gu heller ikke brug for til et par meter plastslange og 3 kobberhoveder, samt en plastpumpe.
Når jeg svarer #4 som jeg gør, så er det fordi han har et Waterchill system, og den Hydor pumpe, samt de PU slanger, og polycarbonatreservoiret har ingen problemer med 70°C korttidspåvirkning, som det er at hælde det i systemet.
Saltsyre vil jeg ikke anbefale at lege med - derimod vil jeg gerne give dig ret i at en eddikesyre - kan købes i f.eks. 32% opløsning - og så fortyndes til en brugsopløsning på 5% burde kunne fjerne kalkaflejringer.
Kalkaflejringer bør kun forekomme hvis der er hældt almindelig postevand i systemet.
Jeg har flere gange henvist til Algol Algefjerner (48,25 for 100 ml) som en OK ting at hælde i - ud fra den konklusion at når det kan hældes i et akvarie og fiskene kan holde til det, så kan vi nok også, selv i et åbent system.
Tomgun