Skal bruge røg effekt til skolekomedie...

Diverse d.  11. februar. 2004, skrevet af Count_ZerO
Vist: 735 gange.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 20:52:19
Svar/Indlæg:
626/53
Ja, så er tiden ved at være inde til den tradiotinelle (er ikke helt sikker på hvordan det staves...) årlige skolekomedie. I år er det bla. mig, som medvirker, da jeg går i 7. klasse. Men nu er vi stødt på et lille problem, nemlig røg. Det er "supermand", som skal løbe rundt med en raket, som Rødhætte skal slukke (ja, det er et lidt underligt eventyr det her).
Raketten er i øjeblikket lavet af et plastikrør. Inde i dette skulle der gerne være noget, som kan lave røg, men dette skal selvfølgelig stoppe med at ryge, når der bliver kastet en spandfuld vand i ryggen på stakkels supermand... For at vandet kan komme ind i "raketten", så laver vi bare et hak hvor vandet kan komme ind! :i

Men så er spørgsmålet bare, hvordan laver vi røg, som stopper med at fremdannes når supermand får en spand vand i ryggen?
Jeg har idag snakket med den ene af skolens fysik lærere (der er 2 af dem), og han siger at han umiddelbart ikke kan lave noget, som fremdanner røg. Her er der selvfølgelig tænkt på en kemisk reaktion eller lign. Selv tænkte jeg på at prøve med f.eks. Salpeter, da det jo ryger en del ved antænding. Bruger man det, så skulle der ifølge min fysik viden heller ikke være fare for store flammer eller eksplosioner, som ikke er så smart når en elev løber rundt med det på ryggen...

Så her er gode råd guld værd! Måden, som røgen fremdannes på, skal være uden fare for større flammer (ved godt der altid vil komme lidt ved antændelse), og det må selvfølgelig heller ikke have fare for at eksplodere... :00
Så bare kom med forslag til et røgdanende materiale, og gerne link til steder hvor det kan skaffes!

M.V.H

Count ZerO

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:03:16
Svar/Indlæg:
219/21
okay...
Du skal købe nogle bordtennisbolde...klippe dem i små stykker...pakke de små stykker ind i noget papir...tænd ild til det...og pust det for guds skyld ud når der er gang i bordtennisboldene...så skulle det gerne begynde at ryge...en del..

Men pas på når du tænder ild til dem...fordi de brænder ret godt..

Orca

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:06:01
Svar/Indlæg:
516/25
Jeg ved nu ikke hvor glad supermand er for at løbe rundt med sådan en flok antænde bordtennisbolde på ryggen :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:06:57
Svar/Indlæg:
4120/115
I kan jo f.eks. tage en af de hersens store stjernekastere (dem i paprør) og spænde på ryggen af ham... Evt. montere det inde i plastikrøret så der ikke går ild i hans tøj 😉

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:08:12
Svar/Indlæg:
626/53
Bare rolig, han ka ta det! :p
Ej, de bliver selvfølgelig klistret på ryggen af ham, men sidder somsagt i et 2 milimeter tykt plastikrør, men en indre diameter på ca. 7-8cm så vidt jeg husker!

MSGDiller

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:08:18
Svar/Indlæg:
160/93
salpetersyre giver giftige dampe... :(

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:10:26
Svar/Indlæg:
626/53
Har tænkt på stjernekastere, og tager også også 2 pakker i imorgen. Dette er selvfølgelig aftalt med en lærer, så jeg for ikke ballade... ;)
Jeg kender dog ikke lige dem, som du nævner, men kan da prøve at forhøre mig lidt om dem! :e

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:10:39
Svar/Indlæg:
3162/78
haha ja eller et blålyn...
Tøris ville da også kunne gøre det :e

The

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:11:44
Svar/Indlæg:
39/5
Der findes specielt scenefyrværkeri, der tændes elektrisk, skal lige se om jeg kan finde noget der kan bruges til jeres formål!

BRB!

TBF

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:18:00
Svar/Indlæg:
626/53

Sker dette også med salpeter i form af pulver? Altså at der opstår giftige dampe?

Det går nok ikke...

The

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:18:22
Svar/Indlæg:
39/5
Hvad siger du til en flamme på 1m efterfulgt af en røgsky? De fås her, men jeg tror i skal ha jeres fysik lære til at kigge lidt på sikkerheden. Dem jeg hentyder til er røg og ild tonado her:
http://www.pyrodan.dk/frameset...
Held og lykke med det!

TBF

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:24:54
Svar/Indlæg:
626/53
Den er da alt for stor til at rende rundt på ryggen med, og specielt sikker er den nok heller ikke for "supermand", og alle de andre, bla. Rødhætte og publikum...

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:28:01
Svar/Indlæg:
626/53
Rettelse til mig selv, The Blue Fish´s forslag er ikke for stort, det var bare mig, som havde bildt mig selv ind at 200mm var 2 meter... Men den er nok for farlig alligevel, med flammer og sådan... :l

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:33:43
Svar/Indlæg:
1268/80
Dengang da jeg var med til skolekomedie i 9. klasse , var der en i min klasse der lavet en lille røg maskine.

Den bestod af en af de der hvide optændings briketter man plejer at bruge til at optænde en grill.

den hvide brikett, var så placeret på noget glødetråd, som blev meget varm når der blev tilsat batterispænding. Når den hvide brikett så fordampede/smeltede på glødetråden dannede den hvid røg, og forholdvis meget.

ved ikke og det var noget i kunne forsøge i et fysik forsøg. og det stadig virker med de briketter man kan købe idag.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:40:43
Svar/Indlæg:
626/53

Jeg prøver lige at snakke med fysik læren i morgen!
Det virker, som lidt af det rigtige det der!

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2004 21:58:26
Svar/Indlæg:
3329/182
En blanding af svovlpulver og zinkpulver samt en antændt tændstik burde også kunne klarer røgen til jeres teaterstykke...

Det negative - det giver nok lige et bette knald og superman får nok lidt ondt i ryggen. :p

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2004 09:24:03
Svar/Indlæg:
626/53

Laver sådan en meget røg?

Det første råd kan vel bruges! :i
Prøver lige at finde ud af det i skolen senere... (Møder kl. 10 idag! :e )

Det må somsagt ikke være hverken brandfare eller risiko for eksplosioner...

Flere forslag kan sagtens bruges! :)

The

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2004 10:07:48
Svar/Indlæg:
39/5
Jeg kom til at tænke på i fysik, var der en lære der fandt konstantan tråd frem. Han brugte et 6V batteri hvor han satte tråden mellem de to kobber flapper, så kunne han smelte flamingo (eller hvordan det nu staves... det hvide noget man pakker computere ind i.). Desuden ved jeg at glycerinolie giver røg når det bliver varmet op.

Mit forslag er så at lave en klud eller et stykke papir, der er hældt over med glycerinolie, og vikle konstantan tråd om. For at få røgen ud af røret skal der nok en lille blæser til, men det kan sikkert findes i fysik alt sammen.

Fordelen er at det er stort set ufarligt, men "røgpakken" skal selvfølgeligt placeres, så du ikke brænder dig på den (den bliver mega varm) men det giver begrænset med røg. Håber det bliver en god kommedie!

TBF

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 12:41:15
Svar/Indlæg:
193/54
Tag to klude (kvarte "altmuligklude" er en god størrelse) hæld en slat koncentreret saltsyre på den ene og en slat "tredobbelt salmiakspiritus" på den anden. Du vil nu se at der dannes en hvid røg i luften mellem kludene når man nærmer dem til hinanden. Put kludene ind i raketten. det vil ryge lidt, men jeg ved ikke om det ryger nok til det du skal bruge !!

virus

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 13:01:37
Svar/Indlæg:
888/34
hvad med en røg bomb der er moddet med en 8" kannonslag

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 13:30:33
Svar/Indlæg:
2453/80
brug for guds skyld ikke salpeter! heller ikke i pulverform !
tror ikke superman og rødhætte er glade for brandsår og kronisk vand i lungerne ;)
det laver osse en ret led stikflamme !

røgmaskine eller tøris er nok det bedste...!

stort set alt kemisk røg er giftig!

The

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2004 13:41:06
Svar/Indlæg:
39/5
Hmm... tøris... hvordan får du det til at holde op med at ryge på kommando??
En røgmaskine er pænt tung at slæbe rundt på for en 7. kl. elev... Min løsning er faktisk det samme som en røgmaskine, men bare meget lettere... og det er helt ugiftigt!

TBF

The

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2004 16:44:49
Svar/Indlæg:
39/5
Ta dig sammen Steel! Der er ingen der siger at man skal bruge 400V til at varme op med! Det er et spørgsmål om at bruge den rigtige længde konstantan og den rigtige spænding for at opnå en passende temp af tråd/klud.

Det kan godt være konstantan på en længde af 5 cm påvirket af 6v bliver glødende, men hvis den bliver viklet omkring føromtalte klud vil kluden optage MEGET af varmen... det fænomen hedder termodynamik!

Jeg skriver oss at der skal snakkes med fys. læreren omkring det... han har forhåbentligt lidt mere forstand end dig!

TBF!

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2004 22:22:17
Svar/Indlæg:
626/53
#22/#27

Dette har jeg mulighed for!
Vi har rodet lidt med konstantan tråd i fysik, og jeg er godt klar over at det bliver varmt!!!! :o
5cm med 12V gør at det snupper ca. 15 Ampere, som langsomt falder grundet at varmen stiger, og modstanden dermed falder!
Dette var med en tråd på 0,25mm.
Derfor bliver det også let flere tusinde grader Celsius varmt hvis det ellers kunne holde til det!... Vi beviste også i et eksperiment at vandkøling er ret effektivt, ved at nedsætte 5cm 0,25mm konstantan tråd i en smule vand i en skål, og gav så tråden 12V. Vandet blev da varmet op til over 30C sådan rimeligt hurtigt...

Og mange tak for lykke ønskningen med skolekomedien! :e