Hjælp til køb af TFT skærm

Diverse d.  11. februar. 2004, skrevet af Larsbc.dk
Vist: 1477 gange.

Larsbc.dk

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2004 23:03:11
Svar/Indlæg:
4/1
Til rette vedkommende.
Jeg står og skal til at udskifte min gamle skærm og så er det jeg vil anskaffe mig en TFT skærm, jeg vil gerne have en relativ stor skærm, og derfor skal det minimum være 19" :00 . Jeg har bare ingen anelse hvad jeg skal gå efter. Jeg spiller indimellem og det er CS, Rainbow Six og andre spil af samme stil...
Hvis der er nogen der kan hjælpe mig vil det glæde mig at hører fra dig/jer

Med venlig hilsen
Lars BC
www.larsbc.dk

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2004 20:12:18
Svar/Indlæg:
481/150
Du skal først om fremmest kigge på to vigtige ting (der er mange vigtige ting, men specielt disse to):

-opdateringshastighed
-kontrast forhold

Hvis du spiller spil med hurtige bevægelser etc., er det meget vigtigt at du får fat i en LCD skærm med en opdateringshastighed på 20ms eller under. Hvis opdateringshastigheden er højere, f.eks. 25ms, vil ting på afstand komme til at virke uklare. Du vil med en højere opdateringshastighed også komme til at opleve fænomenet "ghosting", ved ikke om du har hørt om det...

Kontrast forholdene er også en vigtig detalje at være opmærksom på. Denne værdi betyder meget for farve forholdene på skærmen, og en værdi på 350:1 giver næppe klare og flotte farver. Som minimum skal du gå efter 450:1 eller 500:1.

Dotpitch skal også være god. 0.26dp el. 0.264dp er gode værdier, men du skal helst ikke over. Man kan se stor forskel i kvaliteten på billedet hvis du sammenligner 0.264dp med 0.28dp, så gå efter 0.26dp el. 0.264dp.

Designet er en fjerde ting. Der skal du selvfølgelig vælge efter din egen smag.

Jeg er selv på trapperne til at købe en ViewSonic 171B, men hvis du gerne vil spare lidt, er Acer 1721m(s) et rigtig godt alternativ. Specifikationerne er næsten de samme...Acer skærmen har bare kontrastforhold på 450:1 hvor viewsonic har 500:1. Altså, den LCD skærm der har bedste farveforhold og evne til at håndtere aggresive spil, er nok Hercules 920. Den har desuden et smart design, og en meget fair pris. Hercules tillader til forskel fra mange andre producenter kun 3 døde pixels...hvilket er usædvanlig lidt, men positivt.

Altså nu ved jeg ikke om du er klar over at en 17" TFT skærm næsten svarer til en 19" CRT? Forskellen i størrelse er, at 17" TFT er 1CM kortere i tværsnit end en 19" CRT... En 19" TFT er altså stor, og dyr.

Larsbc.dk

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2004 22:03:52
Svar/Indlæg:
4/1
Hej Be@vis, tak for dit uddybene svar... jeg er blevet en del klogere... men du nævner ordet "ghosting", hvad betyder det?

The

Chefredaktør
Tilføjet:
15-02-2004 22:29:59
Svar/Indlæg:
4741/1690
Du bør også sprøge dig godt for i forretningen mht. garantiforhold.

I produktionen af TFT/LCD skærme indeles varen i forskellige paneler (selve skærmen) i 4A-grade kvalitets kategorier Class I, II, III, IV samt B-grade paneler, hvilket betyder at f.eks. nogle fabrikanter acceptere op til 7-8 pixelfejl i deres skærme - uden at man kan få dem byttet af denne grund.

Også selve placeringen af evt. pixelfejl har stor betydning.

Generelt så kan man sige at man får hvad man betaler for - jo dyre skærm, jo større er sandsynlighede for at det er en skærm med et A-grade Class I-II panel som er benyttet i produktet og som er de bedste.

Se evt. også her: http://www.gss.dk/files/Defini... ;%20pixelfejl.pdf

Mvh

Hardware-TEST

The Boss

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 21:04:14
Svar/Indlæg:
481/150
Ja, hov det glemte jeg at nævne. Som Steen siger skal man lige undersøger hvor mange pixelfejl producenten accepterer før man kan reklamere over det. Det er meget vigtigt. Samsung er slemme til at acceptere mange, mens de alligevel bruger gode komponenter. Hercules, derimod, accepterer kun 3, hvilket er unormalt lidt.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 21:11:28
Svar/Indlæg:
481/150
Og hov igen...

Ghosting forekommer når en skærms opdaterings hastighed er for langsom. En skærm viser jo mange billeder pr. sekund, og hvis en LCD skærm har en for langsom opdateringshastighed, ja så kan den ikke nå at fjerne det billede der var før det nye kommer. Derfor kommer der et gennemsigtigt slør fra det gamle billede og ligger sig ind over på det nye. Alt dette sker på milisekunder, men skaber alligevel er slør der kaldes "ghosting", og er som regel kun et problem for folk der skal bruges deres LCD skærm til at spille på.

Man forstår det bedst når man selv har set det.

Shorty

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 15:07:28
Svar/Indlæg:
4/1
Kære alle,

Jeg står også overfor at skifte min tft-skærm ud.
Det er fuldstændig korrekt at ingen TFT-skærme kan måle sig med CRT-skærmene når det gælder performance til spil, men der er jo også andre forhold der spiller ind og jeg har altså valgt side.

Jeg har læst en del indlæg på Toms Hardware guide samt www.hardwaretidende.dk og jeg må indrømme at jeg næsten er endnu mere forvirret nu end da jeg startede - hmm.

Jeg søger personer der har haft personlige erfaringer/holdninger med følgende skærme som jeg har kig på (åben overfor andre forslag evt gerne på 19"):

Hercules Prophetview 920 Pro DVI, 17" / 1280 x 1024 / 20ms,
4.151 kr.

ViewSonic VP171b, 17" / 1280 x 1024 / 16ms
4.189 kr.

Xerox XL775D, 17" / 1280 x 1024 / 16ms / 75Hz
4.894 kr.

Hewlett Packard HP L1925, 19" / 1280 x 1024 / 20ms / 75Hz
5.270 kr.

Det behøver absolut ikke være den billigste, men min max-grænse ligger på 6.500,-. Det afgørende er at jeg vil have den mest optimale tft-skærm til spil.

Er der nogen der kan hjælpe mig - tak.

Mvh
Shorty

Shorty

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 15:14:17
Svar/Indlæg:
4/1
Undskyld be@vis,

Jeg ser at du siger at Hercules skærmen er den bedste. Hvorfor vælger du så selv Viewsonic??

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 16:34:57
Svar/Indlæg:
481/150
Pga. designet...synes 171B ser bedre ud.

Shorty

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 22:37:11
Svar/Indlæg:
4/1
ok, fair nok.

Er der nogen der kender til Xerox'en - altså 17"-skærmen?
Den ser jo ret godt ud, men er den til noget?

Jeg læste testen af 19" her, men synes ikke rigtig at testen var uddybende nok på visse områder (intet om kvalitet ved spil eller film). Så det var ikke meget man fik ud af den :(

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 09:52:19
Svar/Indlæg:
121/20
hvilken LG-model er den bedste? - og overvejer også meget at købe Xerox'en, så feedback på både 17" og 19" ville være perfekt :)

stegger

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 15:36:11
Svar/Indlæg:
206/36
JEg er selv i samme båd ang tft-indkøb... jeg er støt ind i en samsung 172x med 12 ms response og en ben-q 767 også med 12 ms response... #6 skriver noget det nye i-ips panel... hvordan finer man ud af om skærmen er bygget på det? kan ik se udfra producentens hjemme side.... ben-q har heller ikke dvi-indgang... det burde da være standard eller hva?
ja undskyld lars jeg udlægger flere spørgsmål end svar, men håber nogle kan svare på dem, så vi alle kan blive klogere og købe den skærm som er bedst...
er der nogen som har erfaring med sony?
Sony HX-Series SDM-HX73/B, har nok nogle af de bedste specs jeg har set, men er den go???

Larsbc.dk

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 08:42:37
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg er meget glad for alle jeres indlæg, dette har givet mig masser at meget nyttige informationer.
Jeg har lige kikket på en Di Fusion skærm Di-fusion EA17 (Sølv / Sort) og denne skærm får utrolige anmeldelser (0 pixel fejl).
Nu er det jo sådan at jeg er fast besluttet på at investere i en 19" Di-fusion EZM19F (relativt billig ca. 4500,-), denne er dog ikke anmeldt på edbpriser samt andre steder, derfor ville jeg lige hører om der var nogen der havde stiftet bekendtskab med denne model.

Takker på forhånd

Med venlig hilsen

LarsBC
www.larsbc.dk

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 21:27:43
Svar/Indlæg:
121/20
Er der nogen der har overblik over hvilke TFT'er der har S-IPS paneler?

stegger

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2004 08:51:38
Svar/Indlæg:
206/36
#16.... viewsonic mner udfra deres hjemmeside at din vp 181s kan køre 33fps og vp171 kan kører 62,5????????? hvis IPS er så godt hvorfor hører man så ikke mere om det... vp171 har vidt jeg kan se gammel davs TN+☹
help us out here🙂