problemer med Soltex FRN2-RL/SATA diske!!!!

Diverse d.  12. februar. 2004, skrevet af DJ Alban
Vist: 294 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 19:19:06
Svar/Indlæg:
1431/233
NU går jeg snart amok på den computer!!!!
endnu en gang er der problemer, den ryger snart i havnen!!!!

jeg købte 2 stk 120gb SATA Maxtor diske for ca 3 md siden, og ville køre RAID (performance) men det fungerede af HT.
DVS:
* ville ofte ikke starte op pga der var beskadiget fil i windåse
* kunne ikke finde diskene
* OSV

installerede RAID + windows 4-5 gange, så fik jeg nok af det og ville bare nøjes med at køre diskene "almindeligt" på den..
MEN DET KAN JEG SKU HELLER IK!!! når jeg slutter begge diske til vil den kun enten køre "mirror" el "performance"...
SÅ jeg nøjes med at sætte 1 disk til og instalere windows på den, det kørte også fint hele dagen igår, men nu melder den F.... fejl igen med at den mangler en fil under opstart (VGA820.xxx) eller sådan noget reinstall windows x( .

så nu er mit sp:
er jeg den eneste der har problmer med SATA diske på soltex BD kort, elle er der andre der har erfaringer/løsninger på dette problem???? ?:(

Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 19:23:16
Svar/Indlæg:
3214/18
Det lyder som om, at en af dine diske er defekt. Har du prøvet at køre med den anden alene ud over den du lige har prøvet med?



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2004 19:33:05
Svar/Indlæg:
1431/233
nej det har jeg dog ikke, men det virker ikke som om den er defekt det kørte jo fint hele dagen igår!!! ingen mislyde eller noget eller underlige hak.... og dog, den tager mange minutter om at installere noget eller nærmere om at afslutte en installation.
f.eks installerede jeg catalyst 3.9 og det tog flere min inden den fik afsluttet helt....

det er da et forsøg værd, prøver lige!!!!

men hvordan UNDGÅR man at køre RAID med 2 stk diske på det bundkort??



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 08:36:00
Svar/Indlæg:
1431/233
så fik jeg installeret det hele på den anden disk istedet...
MEN nu kommer den med fejl IGEN (mangler fil) og vil ikke starte op, så det er højst sansynligt ikke diskene der fejler noget, medmindre at de begge er ustabile...

ingen der har en idé om hvad der kan være galt med det skidt??



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 08:47:31
Svar/Indlæg:
3214/18
Har du forresten husket at låse AGP/PCI?



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:29:33
Svar/Indlæg:
1431/233
nop det har jeg ikke.....
men det vil jeg da lige prøve at kigge på!!!
men kan det ha en indflydelse at jeg har clocket cpu 2500@3200???



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:49:21
Svar/Indlæg:
1431/233
kan ikke finde noget sted hvor man kan låse pci/agp nogle der har samme board som ved det evt???



#7
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 10:03:53
Svar/Indlæg:
304/63
Ved godt det lyder lidt sjovt, men har du prøvet at installere fra et andet drev. De problemer du beskriver har jeg set 3-4 gange, bare med alm IDE harddiske. Problemet var hvergang et slidt cd eller dvd -drev der bevirkede at windows ikke blev indlæst korrekt. Prøvede det da jeg købte min XP pro, og først efter forgæves kontakt til MS lykkedes det med et nyt DVD drev at få alt til at virke.

Alternativt kan du jo hente et testprogram fra Maxtors hjemmeside og se om dine diske har har en defekt.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 11:19:29
Svar/Indlæg:
3214/18
Ja, det har netop indflydelse når du hæver FSB'en. PCI-frekvensen skal være 33mhz og AGP 66mhz. Det kan du sætte i din bios et sted, hvis det ikke allerede står på det. Hvis ikke det gør det, så vil frekvenserne på pci og agp hæves i takt med fsb'en og dine pci/agp enheder vil derfor blive ustabile. Specielt hdd-controllere fejler ofte ved det.



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 11:29:49
Svar/Indlæg:
1431/233
mit sata controller er jo on-board så det kan vel ikke ha noget at sige.

så prøvede jeg lige at sætte cpu til standart og prøvede som MN sagde at installere fra et andet drev. men ligelidt hjalp det allerede efter den skulle starte op 2 gang ville den ikke mere, "problemer med hd konfigrationen" eller sådan noget!!!!!

Den ryger snaret LANGT væk, fuck jeg er træt af det lort!!! x( x(





Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 11:47:53
Svar/Indlæg:
3214/18
Selvom den er onboard så har det betydning, da den stadig kører på samme frekvens som pci-enhederne. Men hvis du har clocket til standard, så har det nok ikke noget med det at gøre. Det lyder sgu som et "uheldigt" system du har dig der... :l

Prøv at downloade memtest86 fra memtest86.com og test om dine ram laver fejl. Det kunne muligvis også være en mulighed.



#11
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2004 10:52:01
Svar/Indlæg:
304/63
Prøv som Beaviz siger at teste dine ram, og så ville jeg da prøve at skrive til Soltek. De gange jeg havde Soltek bundkort var de ret hurtige til at svare. Ellers må du jo tage kontakt til forhandleren, det kan være de kan teste med en anden disk, hvis altås ikke du kender en med en SATA disk du kan låne.

Held og lykke med det.



dosguru
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 12:01:17
Svar/Indlæg:
27/9
Hej du jeg har det sammen mobo og en Western Digital Raptor med 10.000RPM 36GB og en Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB, 7200RPM, 8MB, Serial ATA og jeg har ikke problemer kan kun sige det går hurtig det tog mig 14 min. at installer winxp




DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2004 20:14:15
Svar/Indlæg:
1431/233
Lige for at afslutte tråden....
vil gerne lige rette lidt til svar nr 9#... jeg efterlod cumputeren i arrigskab...
Men tog mig sammen idag og begravede min vrede og gik derefter op og kiggede lidt på den igen...
rodede lidt med kablerne slettede raid igen for at instalere det forfra, samt satte mine instillinger i bios til "defalt" igen, (det var for stramme ram timings, tror jeg).
derfter startede den windows fint op igen og har kørt "standart lige siden...
så indtil videre bliver der lagt lidt ro på sagen, og så vil jeg se om den kan lade være med at drille!!!!

Men tak for hjælpen alle sammen!!!

PS: 12# ja det er sku lækkert der ikke går længere, her tager det ca 15-20 min med RAID at instalere XP. så farten kan man ikke klage over!!

Ellers høre i fra mig igen 🙂 8)