DV redigering - hvilket kort!!?

Diverse d.  13. februar. 2004, skrevet af dsf
Vist: 516 gange.

dsf

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2004 16:36:38
Svar/Indlæg:
127/111
skal bruge et "firewire" kort til at kunne redigere mine dv film fra mit sony kamera. har ikk "firewire" i min computer så jeg er nød til at købe et PCI-kort med "firewire" på. men er et dv-kort bare et dv-kort, nogle står der at de indholder forskellige formater så som MPEG1 osv, men kan software ikk os lave tingene i de samme formater??

så at et alm "firewire" kort kan købes for ca400, men kan det købes for billigt??

dsf

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2004 09:04:38
Svar/Indlæg:
127/111
hvaD MED alle features med de formater, er det noget som man skal betale extra for - for software-programmerne kan vel det samme??? eller er kvaliteten bedre med et kort...

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2004 11:37:50
Svar/Indlæg:
366/304
Et firewire kort er et firewire kort, det er ligesom at købe et netværkskort, der plejer ikke at være den store forskel på dem så find du bare et billigt et.

Formaterne du kan gemme i er udelukkende noget dit sofware står for. Jeg går ud fra vi her snakker om råfilm fra dit sony kamera ind på din pc via firewire?

Silent

Skribent
Tilføjet:
14-02-2004 12:38:34
Svar/Indlæg:
3223/205
#0-->

Som de andre har sagt, er et firewire kort bare et firewire kort.
Jeg snakkede en del med NoNig her fra siden, netop om DV redigering, vi snakkede frem og tilbage for jeg troede nemlig også at man skulle have et dyrt firewire kort for at kunne få sine DV film ind på sin pc.

Men det eneste som jeg faktisk skulle bruge var et firewire kabel, til mellem pc samt dv cam.

Du kan købe sådan et kabel for 249kr hos Computercity, hvis du kigger hos Computer Parts Denmark kan du købe dem til sølle 35kr---> http://www.computer-parts.dk/c...

Hvis du vil have din rå dv film ind, er Windows Movie Maker ganske udemærket.
Hvis du vil redigere din/e dv film vil mit bud være på Ulead Media Studio Pro 7.0 men det koster til gengæld kassen!

Ellers kan du hente en masse trials af Ulead programmer her www.ulead.com

Et PCI-firewire kan sagtens få billigere end 400kr, men hvis du som du selv siger hverken har software/hardware skal du måske overveje et DV Cameo---> http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Koster 553kr men så har du også software og hardware til dine dv film ;)

dsf

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2004 16:43:00
Svar/Indlæg:
127/111
tak for alle de svar, men hvad bruger man så de formater som de forskellige kort kan, er det kun hvis man redigere det dirkte fra dv-kameraet (rå-filmen).
og hvad er jeres mening om det - får man det brugt???

dsf

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2004 10:14:46
Svar/Indlæg:
127/111
all right mate...........thanxx

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2004 10:49:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Tilføjelse: Vi nåede netop også frem til, at du havde FireWire på dit bundkort ;)

-> #0

For lige at få ryddet op på det her...

Der er faktisk mere end eén løsning:
1: FireWire på visse Creative lydkort.
2: Ekstra PCI kort
3: Direkte på bundkortet (enten i form af stik bagpå, brackets eller et panel foran)

Du kan ikke købe et FireWire kort for billigt, da FireWire reelt set bare er FireWire. Det er ikke et filmformat og/eller lydformat, men simpelthen bare et navn for: DV, IEEE1394 og firewire. Det er ét og samme stik, dog i to forskellige udgaver. Nemlig det "lille" og det "store". Lidt ligesom USB.

Du skal nok være opmærksom på, at der ikke nødvendigvis følger et DV-kabel med i kassen til dit FireWire kort. Prisen på æsken afgøres nemlig af hvad der er i af; software og kabler...

Du kan evt. også købe et Videokort, de går under mange betegnelser: TV-kort, DV-kort osv. Fælles for dem alle er, at der på en eller anden måde er mulighed for at tilslutte en given videoenhed. Hermed sagt, at det er ikke sikkert at der sidder FireWire på et videokort, men der gør højest sandsynligt på et DV-kort ;)

Hvis du i forvejen har onboard lyd (:00), vil mit klare råd til dig være: Køb et billigt Audigy kort. Det er alle pengene værd (og måske lidt mere, hvis du får det rigtig billigt), og der sidder netop FireWire på. Der er ingen forskel på om det er et "stand-alone" DV-kort/FireWire-kort eller om det er et onboard. Det går lige hurtigt, og kvaliteten er sjovt nok også den samme.

Du skal dog være klar over, at selvom du overfører video fra kameraet til computeren via et kabel, så er det ikke ensbetydende med, at kvaliteten er i top. Det afgøres helt og holdent af dit kamera. Der kan lige så vel sidde en dårlig billedprocessor i kameraet som du overfører med en opløsning på 320x240 og i mono-lyd. Kvaliteten afgøres af dit kamera. Så du skal ikke græde snot, hvis kvaliteten med FireWire, og composite (phono-stikket) er den samme. Fordelen ved FireWire er helt klart, at her er selve overførslen digital, så kvalitetstabet er fra start væk.

Så er der nogle standarder for filformat som hedder noget forskelligt. Det er nok her du bliver forvirret:
DV-kvalitet (i PAL og ikke NTSC) svarer faktisk til DVD-film. Opløsningen er den samme og lydkvaliteten er den samme (i stereo). Dog overfører du med en ufattelig stor bithastighed, helt op til 25MBit/s. Det medfører altså at din råfilm fylder ret meget, så medmindre du har en stor del lagerkapacitet til din rådighed, så er 640x480 (1,5MBit/s) lige så godt. Kvaliteten er næsten den samme, da "billige" kameraer ikke altid leverer den 800.000Pixels-"kvalitet" som de lover...

Jeg har kun at sige: Held og lykke! ;)