Nørd = person der bruger alt for mange resourcer på et givent felt: Musik, film, bøger... lektier... :00
Computernørd - siger nok lidt sig selv.
Gamer - siger nok også lidt sig selv.
Jeg hader order "freak", da det er ret nedsættende. Har i lang tid selv brugt termerne: "Computernørd" og "Spillefreak", for simpelthen at understrege, at det er to vidt forskellige verdener.
Jeg har tendens til at sætte labelen "Wannebe" på mange "spillefreaks", da de som regel mener at de ved "Ihh! :00" og "Åhh! :00" så meget om computere...
Har selv et par stykker i familien, og hader per princip sætningen: "Jamen, Kim ved ihh :00 og åhh :00 så meget om computere... han sidder og (Læs Moster Karen:) SPILLER på den hver dag. Gør du ikke Kim?"
Og så kommer den: "Jamen, så kan du da lige hjælpe mig med at få min computer til at stoppe med at lave den dersens ting, den nu gør, når at det er, at jeg starter den om aftenen, ikke Kim?"
Og så svarer stodder guddødmig: "Joh, det skulle vi jo nok kunne finde ud af!".
Det ender jo som regel med, at lille fætter Kim, sidder og siger: "Det forstår jeg godt nok ikke...!". Og så kan jeg da roligt stå at smågodte mig, for jeg ved, at Kim ikke aner en skid om hvad forskellen er på en bit og en byte, ud over stavemåden og mængden af bogstaver...
Jeg har SÅ mange gange oplevet, at en wannebe har skullet stille sig an, og prøve at forklare MIG en ting eller to om Rambus-ram (sorry for Spam :r), ud fra "noget de har hørt", fra den lokale fætter Ib-jeg-ved-ikke-en-naller-om-computere-så-derfor-åbner-jeg-en-forretning-hvor-jeg-kan-give-vildledende-information-til-små-konfirmander-og-deres-STUPIDE-fætre-som-tror-de-ved-noget-om-computere-men-det-gør-de-slet-ikke-spasser-idiot...
Når han så har givet mig et længere fordrag om RD-ram, bevares, så kan jeg da finde på at spørge ham: "Hva' har DU så lavet af spændende ting?"
Jeg behøver ikke at fortælle min reaktion når han så siger: "Jeg har overclocket min gamle Intel Pentium 486 fra 25MHz til 100MHz...!"
"Ok! Med hvilken køling?" - spørger jeg så.
Han svarer: "Med den der sad i!".
*POW* - Cirkelspark lige i sylten... arj.
Jeg kan bare ikke klare den slags mennesker, som tror de ved noget, men ikke vil erkende, at de ikke ved en skid...
Hader også at spille Trivial Persuit med den slags folk... Fuck det er træls!
Well, tilbage til emnet:
Man er gamer, når man spiller computer, og ikke ved hvad der sidder under hjelmen, ud over, at det er en Pentium4 2,8GHz, købt for konfirmationspengene, og så sad der vistnok også et Geforce4 onboard, et eller andet.
Det er vel ret simpelt, ikke?
Nørder ved noget om noget - ikke nødvendigvis computer, men det kan være hvad som helst.
Gamere ved lidt, om computere, men ikke "det hele".
Wannebe's... :00