NoNig, du kan glæde dig...

Diverse d.  19. februar. 2004, skrevet af Kio_Liex
Vist: 660 gange.

Kio_Liex
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:29:41
Svar/Indlæg:
260/54
Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der noget med at NoNig ikke vil med på DDR vognen... :00

Efter at ha' læst understående, bliver næste generation af RD ram måske temmelige seje...

http://www.theinquirer.net/?ar...

Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:34:53
Svar/Indlæg:
1720/3
Det virker sq da meget fedt :)

Men overskriften virker lidt sjov, troede du lovede ham tæsk eller noget :D



epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:38:43
Svar/Indlæg:
3329/182
#1 Det gør han også - læs hvad han skriver mellem linjerne :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:39:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Takker for opmærksomheden. Men jeg må (atter en gang) pointere, at der her ikke er tale om RD-ram.

RD-ram og XDR ram to forskellige typer ram, hvor jeg til hver en tid, ville foretrække RD-ram. Da fremtidens RD-ram kommer til at hedde PC1200-1600. Prøv I at regne lidt på det. Bliver I ikke imponerede? Så prøv at stoppe sådan et par PC1600 32bit klodser i en dual-channel setup ;)

Rambus: Er et firma der producerer ram. Det er ikke en specifik type ram, som hedder "rambus".
XDR-ram: Er "forbeholdt" store servere og systemknusere.
RD-ram: Er "forbeholdt"... øhh... mig?! :00

-> #1

Så skulle der da stå: "NoNig, du kan vente dig..." ;) :p



Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:41:01
Svar/Indlæg:
1720/3
*finder lige luppen frem*..

Ej jah, fuck en sviner :D...

hvis jeg var dig NoNig ville jeg passe på :e



Kio_Liex
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:47:34
Svar/Indlæg:
260/54
#NoNig:
Jeg undskylder, det er jo rigtigt det du siger... :r Jeg var bare ikke så opmærksom. Jeg så bare Rambus, og så tænkte jeg på dig...

Noget andet, ved du så hvornår de der nye RD ram kommer?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:51:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

- Det er ok. Det er bare en "generel" fejltagelse. Bare rolig, du er ikke den første (og sikkert ikke den sidste) der har taget fejl af RD-ram. ;)

I løbet af dette år... mere præcist kan jeg ikke sige det.

Der kommer jo en ny standard for hvordan et bundkort struktureres, køling, PCI-express, kabinetter og en masse andet gejl. Jeg venter og ser, og har <B>IMIDLERTIDIGT!</B> - anskaffet mig det DDR-system der er i min profil ;)



Sorte
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 13:56:10
Svar/Indlæg:
684/95
#6

Pas på du ikke bliver glad for det system så:)

Kender det selv, havde voodoo i lang tid, og jeg nægtede at skifte mit voodoo 4 indtil jeg fik prøvet et Geforce... hot damn, så var jeg nød til at skifte...



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:00:45
Svar/Indlæg:
60/7
Nå NoNig... Skyldes det manglen på PC1066 32bit RD RAM?

Men, ja, jeg har altid kunne lide RD RAM, på nær prisen!
Syntes stadig at et af de sejeste bundkort er ABit's TH7-II, da det virkelig kunne moddes langt ind i helved!!!

Men NoNig! Keep up the hope!!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:01:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Heh! Det bliver ikke svært.

Det er ok med DDR, jeg tør ikke eksperimentere (så begynder man jo at knytte sig til lortet), men alligevel kører det ikke max. Jeg stopper noget vandkøl på, på et tidspunkt så I kan nok forvente at se noget "pral" og/eller "sure miner"... ;)

- og nej! Jeg bliver aldrig nødt til at skifte ;) :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:04:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Enig! Dog havde TH7-II den ulempe, at det ikke var den store performer. Men god damn, man kunne oc på det board. Endnu et point til Abit! ;)

Jeg fattede ikke helt den med: "Skyldes det manglen på PC1066 32bit RD RAM?" -> ?:(

I will, jeg har endda mine PC1200 til at ligge her ved siden af mig. De slipper ikke mit åsyn. De skal minde mig om hvad jeg står for ;) :p

Arj. Det ville lidt være noget lort, at skille sig af med ram til en samlet værdi af 3K ;) - Jeg beholder dem af den simple grund, at der kommer noget nyt. Og jeg vil være med! :e



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:09:34
Svar/Indlæg:
60/7
Den med om "Skyldes det manglen på PC1066 32bit RD RAM?"
Forklaring:
Jeg troede at grunden til at du havde et DDR system nu, var fordi du ikke havde PC1066 32bit RD RAM?
Troede ellers ikke at der var kommet noget fra Rambus siden de frigav PC1066...

Var det ikke også noget med at Kingston havde ægte 32Bit PC1066 i starten, og så tog det af markedet og solgte 16Bit PC800 moduler som PC1066?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:14:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Omvendt: Samsungs PC1066 16bits moduler, blev solgt som PC800 16bits.

-> Alle

Jeg tror, at mange ville kunne lære noget fra: www.rambus.com ;)



Sorte
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:35:58
Svar/Indlæg:
684/95
#12

Hihi, ja jeg har lært at være ovenud tilfreds med min KHX3500 ram :p :e



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:40:37
Svar/Indlæg:
60/7
Spørgsmålet er stadig, hvilken CPU platform de nye RD RAM kommer på, da Intel har sagt at deres samarbejde er slut, og de ikke vil udvikle flere chipsæt til RD platformen...

Det vil måske føre til at Intel ikke vil give dem data sheets/whitepapers, pin opbygning og et chipsæt design license (kan i huske VIA? de have ikke license, men bagududviklede et chipsæt til P4 (P4X266) og blev sagsøgt af Intel)

Og så er der ikke så mange desktop CPU'er tilbage, kun AMD's og Cyrix's CPU'er.... Og hvem vil have en Cyrix sådan som den yder lige nu!

Hvis man kigger på deres(rambus) Benchmark side, kan man se at det eneste de har gjort, er at bruge "forældede" chipsæt (I850/I850E) til at teste deres nye moduler.
Jeg tror ikke at forbrugere vil købe gamle og i mange tilfælde ukompatible bundkort, unden de nye features...

Men jeg håber at Rambus klare sig!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 14:56:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Hader du ikke også bare, når folk ikke lytter?! :00

Resume:
Intel, Samsung, Rambus, Kingston - plus et par andre, Indgår et samarbejde om at udvikle en ny platform. Hvormed P4'eren skulle få en kanon debut. Det blev en fiasko, da markedet ikke var klar til at investere. Intel selv var ikke med på vognen, men efter at have set hvordan DDR havde fået succes, sprang de fra samarbejdet.

Intel udvikler ikke længere chipsæt til RD-ram, men det gør heller ikke noget. For SiS har et, der er DDR ram overlegent (på papiret og iflg. div. tidlige tests).

Rambus skal nok klare sig. For dem, har RD-ram aldrig været en fiasko som sådan, da RD har klaret sig særdeles udemærket. En kær plads på nichemarkedet, godt samarbejde med Sony, SiS, Fujistu-Siemens og hvem andre end - Kingston og Samsung?

I må prøve at forså, at RD-ram aldrig har været en fiasko, da rammene lever i bedste velgående. RD-ram har aldrig været ment til konsumentmarkedet, men ment til systemer som skulle bruge "rå" datakraft. Det er meget muligt at RD-ram får tæsk af DDR-ram. Men så synes jeg heller ikke, at folk ser sagligt på det.
Jeg vil 100-gange hellere have RD-ram til at lave 3D-rendering og videoredigering på, da jeg havde en ide om, at RD ydede bedre end DDR. Set ud fra et tilsvarende systems ydelse. RD er dyrere ja. Men de systemer der slår mit gamle RD system, er også langt overlegne, også ud fra et økonomisk synspunkt. Så derfor, mener jeg ikke at man kan bruge prisen som argument. Forskellen er så forsvindende lille når man kommer derop.

Mange tager nok fejl imellem et Dual-channel DDR setup og et Single-channel RD setup. Det er en unfair kamp, hvor DDR er overlegen på nyere chipsæt og nyere hardware. RD-ram er håbløst bagefter på det felt, ja. Men, jeg rendere stadigvæk hurtigere end mange DDR-setups... ;)

Intel har ikke noget at vinde ved, at forhindre folk i at køre videre med RD-ram. Hvis de kvitter samarbejdet med Rambus, eller i værste fald, forhindre andre folks arbejde med Rambus. Tjah, så har Intel kun givet DDR eller AMD nogle nye tilhængere. De mister nok ikke det store ved det, men, mange store systemer bygger trods alt på Intels processorer, så det ville være et mildest talt dårligt eksempel at sende til markedet.
Der har dog ikke været problemer mellem SiS og Intel. Hvorfor skulle der også være det?

Hvis du/I læser lidt på lektien for fremtiden, så kan vi føre disussionen om RD's fremtid, men at fremføre den slags fagligt useriøse antagelser er en kritik og en hån imod et nichemarkede. Det kan godt være, at du ikke har meget til overs for RD-ram, men det mindste du kunne gøre, var at acceptere at det var der og respektere dem som bruger det, og kender til det ;)

Ifølge mange forums og nyhedssites (Intel, SiS og ASUS selv), så kommer det nye RD chipsæt til at sparke røv. ASUS har smidt nogle bundkort ud som er i teststadiet, så det er spændende at se hvad der kommer tilbage af resultater.

Asus P4S13G kommer det nye RD bundkort baseret på R659, til at hedde. Det får mange fede specifikationer som kun overgåes af noget kun dyrere DDR bundkort (latterlig udtalelse, da jeg ikke kender prisen på et P4S13G :00).

- Jeg afventer bare, og ser hvad der sker! ;)

-> Alle

Imens, kan I jo læse lidt på "lektien" ;) :p



Kio_Liex
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 15:28:37
Svar/Indlæg:
260/54
Sådan, bare fortæl os hvad vi ikke ved... :e

Jeg er meget åben overfor nye ting, har du evt. nogle links vi kan læse på...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 15:33:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Hæh!

Søg på: "NoNig + RD + rambus" - så skal du sgu nok få en masse resultater ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 15:50:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Jo! Men det er mildest talt en: ikke-fyldestgørende-dårlig test! :l



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2004 15:54:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Også i dén grad.

Du kan jo bare prøve at søge... tomshardware, har en test. Men den er mildest talt til grin...



Kio_Liex
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2004 16:46:12
Svar/Indlæg:
260/54
Tom plejer da at være god...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 08:01:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Tjah... men de er ikke særlig "ligevægtede" de tests :l :r



#22
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 08:39:59
Svar/Indlæg:
675/55
Nonig der er altså noget galt med din lange svada om RD-Ram'en og alle dens glæder..

Du skriver at:
"ment til systemer som skulle bruge "rå" datakraft"

MEN fortsætter så med at skrive:

"Men de systemer der slår mit gamle RD system, er også langt overlegne, også ud fra et økonomisk synspunkt. Så derfor, mener jeg ikke at man kan bruge prisen som argument. Forskellen er så forsvindende lille når man kommer derop. "

Altså man kan godt få DDR systemer der yder mere rå regnekraft, og især på et smalt markede hvor regnekraften er det vigtige som du selv fremfører at RD-Ram er segmenteret efter.. Synes du modsiger dig selv, hvad er hurtigst?

Så slutter du af med at skrive at:

"Asus P4S13G kommer det nye RD-ram bundkort baseret på R659, til at hedde. Det får mange fede specifikationer som kun overgåes af noget kun dyrere DDR bundkort "

Hvis det bliver overgået af de dyrere DDR bundkort på performance, hvorfor dælen så overhovedet satse på det som fabrikant, da den niche du selv omtaler garanteret ikke er en der græder i dagevis fordi et bundkort eller hele systemet er et par tusinde kroner dyrere..

Hvis du så skrev at RD-Ram var hurtigere eller at det med det nye bundkort blev det hurtigste på markedet.. så kunne jeg måske forstå hvad pointen var... meen lige nu sidder jeg da lidt og overvejer hvad RD-Rams niche er, hvis det ikke er og heller ikke bliver det hurtigste..







NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 08:48:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Jeg snakker ikke om "hurtigst". DDR vinder på lav forsinkelse. Det er godt til benches og syntetiske benchmarks.

Men når min computer loader hurtigere end et tilsvarende system, blot baseret på DDR. Hva' er så "hurtigst"? ;)

De systemer der bliver nakket af DDR, er dybt underlegne i og med, at det er single Channel-RD der bliver testet imod langt hurtigere Dual Channel-DDR.

DDR'ene er både overlegne (teoretisk) i specifikationer. Så der er vel intet underligt i, at de også slår RD-systemerne i praksis.

De systemer som kan slå mit RD i "rå performance", har også været dyrere. Så der vender pris/ydelse-debatten.

Ang. P4S13G, så synes jeg lige at du skulle tjekke datoen på tråden ;)

Tråden her blev oprettet ca. lang tid før, at ASUS lagde det kort på hylden. "Alle" ventede det kort, så jeg har haft al grund til at ophøjde det kort. For det kunne virkelig ting og sager.

Så inden du undrer dig blå i hovedet, så læs på det hele ;)

Jeg ved godt, at jeg af og til skriver lidt kryptisk, men der er en mening i/med galskaben ;) :D



#24
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 09:14:06
Svar/Indlæg:
675/55
#25

Havde ikke set at det var en ældre tråd der var blevet taget op igen, det er my bad..




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 09:15:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

;)