-> #14
Hader du ikke også bare, når folk ikke lytter?! :00
Resume:
Intel, Samsung, Rambus, Kingston - plus et par andre, Indgår et samarbejde om at udvikle en ny platform. Hvormed P4'eren skulle få en kanon debut. Det blev en fiasko, da markedet ikke var klar til at investere. Intel selv var ikke med på vognen, men efter at have set hvordan DDR havde fået succes, sprang de fra samarbejdet.
Intel udvikler ikke længere chipsæt til RD-ram, men det gør heller ikke noget. For SiS har et, der er DDR ram overlegent (på papiret og iflg. div. tidlige tests).
Rambus skal nok klare sig. For dem, har RD-ram aldrig været en fiasko som sådan, da RD har klaret sig særdeles udemærket. En kær plads på nichemarkedet, godt samarbejde med Sony, SiS, Fujistu-Siemens og hvem andre end - Kingston og Samsung?
I må prøve at forså, at RD-ram aldrig har været en fiasko, da rammene lever i bedste velgående. RD-ram har aldrig været ment til konsumentmarkedet, men ment til systemer som skulle bruge "rå" datakraft. Det er meget muligt at RD-ram får tæsk af DDR-ram. Men så synes jeg heller ikke, at folk ser sagligt på det.
Jeg vil 100-gange hellere have RD-ram til at lave 3D-rendering og videoredigering på, da jeg havde en ide om, at RD ydede bedre end DDR. Set ud fra et tilsvarende systems ydelse. RD er dyrere ja. Men de systemer der slår mit gamle RD system, er også langt overlegne, også ud fra et økonomisk synspunkt. Så derfor, mener jeg ikke at man kan bruge prisen som argument. Forskellen er så forsvindende lille når man kommer derop.
Mange tager nok fejl imellem et Dual-channel DDR setup og et Single-channel RD setup. Det er en unfair kamp, hvor DDR er overlegen på nyere chipsæt og nyere hardware. RD-ram er håbløst bagefter på det felt, ja. Men, jeg rendere stadigvæk hurtigere end mange DDR-setups... ;)
Intel har ikke noget at vinde ved, at forhindre folk i at køre videre med RD-ram. Hvis de kvitter samarbejdet med Rambus, eller i værste fald, forhindre andre folks arbejde med Rambus. Tjah, så har Intel kun givet DDR eller AMD nogle nye tilhængere. De mister nok ikke det store ved det, men, mange store systemer bygger trods alt på Intels processorer, så det ville være et mildest talt dårligt eksempel at sende til markedet.
Der har dog ikke været problemer mellem SiS og Intel. Hvorfor skulle der også være det?
Hvis du/I læser lidt på lektien for fremtiden, så kan vi føre disussionen om RD's fremtid, men at fremføre den slags fagligt useriøse antagelser er en kritik og en hån imod et nichemarkede. Det kan godt være, at du ikke har meget til overs for RD-ram, men det mindste du kunne gøre, var at acceptere at det var der og respektere dem som bruger det, og kender til det ;)
Ifølge mange forums og nyhedssites (Intel, SiS og ASUS selv), så kommer det nye RD chipsæt til at sparke røv. ASUS har smidt nogle bundkort ud som er i teststadiet, så det er spændende at se hvad der kommer tilbage af resultater.
Asus P4S13G kommer det nye RD bundkort baseret på R659, til at hedde. Det får mange fede specifikationer som kun overgåes af noget kun dyrere DDR bundkort (latterlig udtalelse, da jeg ikke kender prisen på et P4S13G :00).
- Jeg afventer bare, og ser hvad der sker! ;)
-> Alle
Imens, kan I jo læse lidt på "lektien" ;) :p